Veolia stäms för diskriminering

Startat av 1896, 26 september 2011, 13:35:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

Citat från: JDS skrivet 27 september 2011, 19:33:48 PM
Jag tycker att saken är värd att tas på allvar (hur det nu än har gått till i verkligheten), och en anmälan kan precis gärna drabba Keolis eller Arriva eller något annat bussbolag nästa gång.

Absolut bör det tas på allvar. Men 200 000kr är inte allvar, det är larvigt!
Om någon ska stå till svars är det väl föraren?

JDS

Citat från: Robert T skrivet 27 september 2011, 19:37:10 PM
Absolut bör det tas på allvar. Men 200 000kr är inte allvar, det är larvigt!
Om någon ska stå till svars är det väl föraren?

Man kan inte stämma anställda i ett diskrimineringsmål, det är alltid företaget som svarar.

Robert T

Citat från: JDS skrivet 27 september 2011, 19:45:31 PM
Man kan inte stämma anställda i ett diskrimineringsmål, det är alltid företaget som svarar.

Men förolämpning är ett lagbrott! Finns även någon brottsrubricering för att "daska" någon på ett knä som det stod i en av artiklarna att chauffören hade gjort.
Men naturligtvis skiter man i det och går på diskrimineringslinjen i stället, just pga att det ger klirr i kassan hos offren.

lil-sis

Jag varierar mellan att stanna på varje hållplats (och noggrant kontrollera att alla hinner av) och meddela att det är ngt fel på knapparna så om man vill gå av får man komma fram och säga till.

JDS

Citat från: Robert T skrivet 27 september 2011, 19:47:08 PM
Men förolämpning är ett lagbrott! Finns även någon brottsrubricering för att "daska" någon på ett knä som det stod i en av artiklarna att chauffören hade gjort.
Men naturligtvis skiter man i det och går på diskrimineringslinjen i stället, just pga att det ger klirr i kassan hos offren.

Om vi nu bortser från vad som eventuellt har hänt i det här fallet och ser mer till det stora sammanhanget, så tycker jag att det är mycket viktigare att motarbeta eventuell systematisk diskriminering i samhället än att ta enstaka personer i örat. Det handlar inte om pengarna skulle jag vilja säga, utan mer om principen. (Pengarna är dock ganska bra hjälp för att komma ihåg principen, de gånger DO vinner!) Om något åtalbart brott faktiskt verkar ha begåtts så är det förstås en sak, men det utesluter inte att det kan vara fråga om diskriminering.

Dessutom kan det ofta vara så att det, som en företrädare för ett företag eller en myndighet har gjort mot någon, inte är straffbart men ändå utgör diskriminering. Exempelvis är det inte en straffbar handling av en chef att avbryta ett rekryteringsförfarande mot någon man inte vill ha som anställd, men det kan utgöra diskriminering på en eller annan grund. Och det är inte straffbart om en butiksägare säger till någon att gå ut för att han tror att det är en tjuv, däremot kan det utgöra diskriminering om det enda han egentligen baserar detta på är att personen tillhör ett visst folkslag.

Mikael Ringmarck

Man kan också ropa ut att det verkar ha blivit något fel på stannarsignalen, stänga av den och istället be folk ställa sig upp när de ska av. Det har funkat för mig när jag har kört kvällstid. Kanske inte så bra om man har någon rörelsehindrad person i bussen dock  :)

PS. Såg ditt inlägg nu Lil-sis. Det är ju snarlika tillvägagångssätt.

sa0azs

Citat från: Robert T skrivet 27 september 2011, 19:47:08 PM
Men förolämpning är ett lagbrott! Finns även någon brottsrubricering för att "daska" någon på ett knä som det stod i en av artiklarna att chauffören hade gjort.
Torde kunna anses vara ett ofredande.

Citat från: Robert T skrivet 27 september 2011, 19:47:08 PM
Men naturligtvis skiter man i det och går på diskrimineringslinjen i stället, just pga att det ger klirr i kassan hos offren.
Visst är det så. Trist att man som svensk, vit, heterosexuell, kristen man utan funktionshinder inte kan bli diskriminerad, det verkar annars vara en bra födkrok...

Buss-Anders

Jo idag är alla kränkta. Ingen ska tåla någonting. Men det vill jag absolut inte rättfärdiga det som påståtts ha sagts i ovannämnda fall.

Knapparna på våra Man stadsbussar sitter så lågt att folk kommer åt dem med knät ibland. Det kan upprepas flera gånger till man säger att" kolla så att ni inte sitter med knät mot knappen".

Skönt med bussar där man kan stänga av knapptryckandet och säga att ska ni kliva av så får ni komma fram och säga till vid upprepat tjyvringande. Nu kan ju tjuvar bli kränkta av att jag använde beteckningen tjyv på ett för dem förnedrande sätt.

lil-sis

Kanske att jag skulle hävda att jag blir kränkt varje gång ngn visar ett falskt sms?
Eller när folk skiter högaktningsfullt i att hälsa tillbaka (inte virrpannorna utan de som glor på en som om man vore en alien eller nåt)?

Typ?

Jag skulle behöva lite mer pengar!

1896

Jag blev ivägkörd från Älvsjödepån av en väktare en gång, förmodligen trodde han att jag var kriminell eftersom jag hade långt hår, då är väl det också diskriminering ?  :(

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 oktober 2011, 18:04:42 PM
Jag blev ivägkörd från Älvsjödepån av en väktare en gång, förmodligen trodde han att jag var kriminell eftersom jag hade långt hår, då är väl det också diskriminering ?  :(

Älvsjödepån är ju ingen plats där allmänheten har tillträde så det är ju väktarens jobb att köra bort obehöriga oavsett de har långt hår eller inte.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 oktober 2011, 18:10:36 PM
Älvsjödepån är ju ingen plats där allmänheten har tillträde så det är ju väktarens jobb att köra bort obehöriga oavsett de har långt hår eller inte.




Av alla depåer jag besökt under alla år, så är det slående att man ofta bemöts negativt, och en fråga som uppstår är ju hur man ska rekrytera, om man skrämmer iväg intresserade ?

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 oktober 2011, 18:57:03 PM
Av alla depåer jag besökt under alla år, så är det slående att man ofta bemöts negativt, och en fråga som uppstår är ju hur man ska rekrytera, om man skrämmer iväg intresserade ?

När det handlar om rekrytering är det såklart en annan sak. Då har man ju i regel avtalat en tid med någon, och är då behörig att komma in i lokalerna.

1896

Vad jag ville poängtera, är att Garagepersonal och väktare ofta har en negativ attityd mot besökare, och jag undrar vad det är för service anda ? (Finns givetvis undantag.)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 oktober 2011, 19:17:03 PM
Vad jag ville poängtera, är att Garagepersonal och väktare ofta har en negativ attityd mot besökare, och jag undrar vad det är för service anda ? (Finns givetvis undantag.)

Men snälla! Det finns ju massor med anledningar till att man inte vill ha obehöriga drällande inne på depåerna. Alltifrån risk för att den obehöriga skall råka ut för skador till att han skall visa sig vara en tjuv eller sabotör.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)