SL Buss AB 4223

Startat av Hasse L, 27 september 2019, 14:33:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


OBC 414 - Volvo B10M /Säffle 1989 - SL litt. H46.

david96

#1
Snygg bussbild vi såg i eftermiddags. Den s.k boggibussen såg vi 2:a gången när den stod i Överby brygga en mulet aprillördag 1994.
Den första bilden på bussen från förra inlägget sågs vid Slussen för snart 4 år sen.
Tyvärr fanns inte på Bussmickes bildgalleri för den här busstypen.
Vet ni vilket år avyttrades/slopades bussen?

Bussmicke

Citat från: david96 skrivet 27 september 2019, 21:14:17 PM
Snygg bussbild vi såg i eftermiddags. Den s.k boggibussen såg vi 2:a gången när den stod i Överby brygga en mulet aprillördag 1994.
Den första bilden på bussen från förra inlägget sågs vid Slussen för snart 4 år sen.
Tyvärr fanns inte på Bussmickes bildgalleri för den här busstypen.
Vet ni vilket år avyttrades/slopades bussen?

Kolla gamla bildgalleriet på hemsidan


//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

david96


Mikael T Nilsson

Mycket trevligt med skyltningen "Stockholm" på en av SL:s 400-linjer. Det kan inte ha varit vanligt förekommande.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

david96

Jag hittade den på den gamla bildgalleriet, men dem var tomma.

Hasse L

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 28 september 2019, 08:35:14 AM
Mycket trevligt med skyltningen "Stockholm" på en av SL:s 400-linjer. Det kan inte ha varit vanligt förekommande.
Nej, det var ju inte gängse skyltning, så bussföraren tog ett eget initiativ denna gång. Kan inte minnas att någon resande ifrågasatte skyltningen. Kanske nån till och med kom ihåg att det hade stått "Stockholm" på inväg från Björknäs/Värmdö fram till slutet av sommaren -71 när de tresiffriga linjenumren togs i bruk.
Hälsningar
Hasse

Mikael T Nilsson

Citat från: Hobgoblin skrivet 28 september 2019, 12:40:37 PM
Nej, det var ju inte gängse skyltning, så bussföraren tog ett eget initiativ denna gång. Kan inte minnas att någon resande ifrågasatte skyltningen. Kanske nån till och med kom ihåg att det hade stått "Stockholm" på inväg från Björknäs/Värmdö fram till slutet av sommaren -71 när de tresiffriga linjenumren togs i bruk.
Hälsningar
Hasse

Jag tycker det var ett bra initiativ. Skyltningen "Stockholm" här helt ok och rimlig på långlinjerna utifrån Värmdö. Jag tror inte resenärer från t ex Sandhamn som ska in mot stan och byter från skärgårdsbåt till buss vid Stavsnäs tycker det är konstigt.

För 600-linjerna är ju huvudregeln det omvända då exakt slutdestination inte skyltas i riktning mot innerstan (Tekniska högskolan, Hulmegården) utan skyltas helt enkelt "Stockholm" (med undantag för nattlinjerna till Odenplan). Vid ett tillfälle har jag dock sett en Roslagsbuss skyltad "Tekniska högskolan". Jag har för mig att det var under 90-talet och att det var en H26A från Täby på linje 635. Det bör ha varit någon av vagnarna i serien 4063-4070 som Täby hade.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Jag tycker man kan skylta:

Stockholm
(Tekniska Högskolan)


//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 30 september 2019, 18:35:46 PM
Jag tycker man kan skylta:

Stockholm
(Tekniska Högskolan)

Då blir det ju även att ändra alla andra till:

Stockholm
(Humlegården)

Stockholm
(Slussen)

Stockholm
(Cityterminalen)

Stockholm
(Centralen)

Stockholm
(Vasagatan)

Stockholm
(Sergels torg)

Stockholm
(Gullmarsplan)

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 30 september 2019, 18:56:00 PM
Då blir det ju även att ändra alla andra till:

Stockholm
(Humlegården)

Stockholm
(Slussen)

Stockholm
(Cityterminalen)

Stockholm
(Centralen)

Stockholm
(Vasagatan)

Stockholm
(Sergels torg)

Stockholm
(Gullmarsplan)
Det verkar ju bli väldigt mycket onödigt jobb, man får väl förutse att resenärerna vet att dom är i Stockholm.

Leyland

Citat från: zjbus skrivet 30 september 2019, 19:53:52 PM
Det verkar ju bli väldigt mycket onödigt jobb?

Hur menar Du? Detta sköts ju med automatik.

zjbus

Citat från: Leyland skrivet 30 september 2019, 19:58:00 PM
Hur menar Du? Detta sköts ju med automatik.
Det är verkligen ingen garanti för en korrekt skyltning och ju mer text som ska fram dess större risk att något blir fel. Läste du inte inlägget häromdagen om en buss som hade tre olika skyltningar?

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 30 september 2019, 19:53:52 PM
Det verkar ju bli väldigt mycket onödigt jobb, man får väl förutse att resenärerna vet att dom är i Stockholm.

Det är just det som är min poäng.
Ändå ser vi ju denna slags mentala låsningen som gör att SL inte verkar kunna tänka sig att skylta något annat än enbart "Stockholm" på bussar till Östra station. Medan ordet Stockholm inte behövs i centrala och södra Stockholm.

Om man väljer Bussmickes förslag "Stockholm (Tekniska Högskolan)" måste man ju även ändra alla de andra, för att få ett tydligt och gemensamt skyltspråk på stadens destinationer. Vilket saknas idag. Speciellt gällande 639 och de där två blå.

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 30 september 2019, 20:45:34 PM
Det är just det som är min poäng.
Ändå ser vi ju denna slags mentala låsningen som gör att SL inte verkar kunna tänka sig att skylta något annat än enbart "Stockholm" på bussar till Östra station. Medan ordet Stockholm inte behövs i centrala och södra Stockholm.

Om man väljer Bussmickes förslag "Stockholm (Tekniska Högskolan)" måste man ju även ändra alla de andra, för att få ett tydligt och gemensamt skyltspråk på stadens destinationer. Vilket saknas idag. Speciellt gällande 639 och de där två blå.
Innebär inte alla andra ändringar extra jobb? Fungerar det inte bra att skylta som det är tänkt i dag?