Fyra olika Büssingnosar (H32) 1981

Startat av Ted Selander, 01 maj 2021, 09:11:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Det har varit en del plockande med listerna på H32 genom åren.

Först ett motsatspar, tillsammans utgör de en komplett grill.



Det kan man kanske säga om även detta par, en helt naken, och en litet ovanlig variant.


Bussmicke

Otroligt bra bilder.
Är det diabilder?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leyland

Tack för fina bilder Ted.

En sak man slås av, jämfört t ex 4469 i går, är kvalitén på takfärgen på särskilt typ H32. Vagnarna blev mig veterligt inte generellt ommålade under de 12-15 år vagnarna rullade och på bilderna när vagnarna är 14 år synes knappt något slitage.


Ulf Berlin


Nico

Instämmer i att det var otroligt härliga bilder som verkligen får minnena att flöda. Bilden på 4082 är ju inte långt från Ängbybadet och dit cyklade man ibland. Det är nästan så man känner att man själv kunde ha kommit med på bild. Vid fototillfället var jag nog i den åldern som den äldre killen på bilden och de två andra verkar ha varit i samma ålder som min lillebror och en kompis till honom.  :)

Däremot så har jag faktiskt svårt att placera 4067. Topptavlan anger Brommaplan, men jag känner inte igen mig riktigt. Var detta månne infart från Klädesvägen och innan man smällde upp schabraket till vårdcentral mm. mellan själva Brommaplansterminalen och Klädesvägen? Alltså, gick dessa hållplatser som 4067 angjorde på bilden parallellt med t-banespåren på deras norra sida?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ted Selander

Ja, visst är det som du räknat ut vid Brommaplan. En så öppen yta får förstås inte vara ifred, när byggdes den bort?

Ulf Berlin

Dessa hållplatser vid/på Brommaplan trafikerades av 500-linjerna innan dom flyttades in./Ulf

Corny

Jag körde i Bromma från 1971 och till en bit in på 1976. Bilden med 4067 är som jag minns att det såg ut. 116 trafikerade då från Nockebyhov till Bällsta bro via Brommaplan.. 117 gick då bara mellan Brommaplan och Spånga station.
Jag vill minnas att 117 hade fickan närmast tunnelbanan. 509 mot Djursholm gick från nästa ficka. Närmast flerfamiljshuset avgick 116 mot Nockebyhov. 116 mot Bällsta bro hade sin hållplats parallellt med Drottningholmsvägen.
Att 4067 som 113 har smitit är helt klart. Men visst, troligare är att det är ett vagnbyte. Detta är nu närmare femtio år sedan och gubben har fyllt sjuttiofem. Minnet kan ha sviktat på detaljer.

Ted Selander


Här är 4067 på tur 5 inför utryckning från Brommahallen kl. 10.04. Datum är 31/5 1981.
Jag körde sedan som sista vagn för dagen 4082 på linje 117, och blev avlöst kl. 18.02 vid Brommaplan (fick vända vid Rånövägen sista svängen pga. brofel). Troligen har jag då fångat 4067 igen, nu utan turbricka.

PS Just idag för 50 år sedan ryckte jag in på SL:s huvudkontor för anställning. Den pågår ännu några veckor hos SL-mutationen Keolis.

Leyland

Tack för fin bild Ted!

Tårtkalas idag?

virtual1

Underbara bilder, Ted! Och den översta bilden påminner så mycket om ens egen barndoms somrar :-D