SL Buss AB H23A 4228

Startat av Hasse L, 12 februari 2016, 10:13:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


POG 053 - Volvo B10MA / Säffle - 1993.

Ulf Berlin

Flyttad till Råsta efter sin långa tid i Norrtälje.
Lite udda typsnitt på siffror och bokstäver./Ulf

WalleW

Trevlig bild, Ulf... :)

4228 och 4236 körde jag ofta på 177:an och 515 när jag gäst-spelade på Råsta i mitten av 90-talet.
Jag vill minnas att interiören i dem var ovanligt fräsch, alla gardiner och omtag var hela o s v...
Trevliga att köra med skapligt krut i maskineriet...

/   M v h   Walle 

Janne Rickman

Det var den som frontalkrockade med en brödbil utanför Uppsala. Skrotades efter olyckan.

/Janne

WalleW

Citat från: Janne Rickman skrivet 14 februari 2016, 09:35:45 AM
Det var den som frontalkrockade med en brödbil utanför Uppsala. Skrotades efter olyckan.

/Janne
Usch och fy ! Det var en mycket tragisk olycka, det kändes mycket olustigt att se resterna av fordonen.
Det var inte mycket kvar av bussens front- och förar-plats vill jag minnas, men föraren överlevde väl mirakulöst nog trots mycket svåra skador ?
Föraren av brödbilen omkom dessvärre..?

/   M v h   Walle

Tommy E

Oj vilken trevlig bild!! Vid detta tillfälle hade 177:an funnits i mindre än ett år, så det var riktigt kul att se en så gammal bild på denna linje. ;) Olyckan vid Uppsala var det dock inte lika roligt att höra om. :(
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Robert Brink

Men var 4228 redan i Råsta 1994? Vill minnas att den kom dit senare? Som Ulf skriver, "efter sin långa tid i Norrtälje"!
Men det har säkert andra koll på här förstås, och det ser ju ut att stå Råsta på SL BUSS dekalen!
Tänkte om Täby hade något varv på 177:an på den tiden kanske?
För jag kommer ihåg  att när 4228 dök upp på Råsta, så var den riktigt trevlig att köra jämfört med kompisarna i 4190-4195 serien.

//R

WalleW

Jag började mitt gästspel på Råsta i maj 1995 och då fanns 4228 och 4236 där med Råsta-dekaler, det dröjde ännu ett tag innan Linjebuss kom med i bilden.
Mitt första pass då var en sväng på 177:an med en av ovanstående, först tomkörning till Knalleborg. Det hade kommit mkt stora mängder blötsnö under efternatten (5:e maj?) och det stod bussar och bilar i dikena och backarna överallt efter Nockeby-bron och ut mot Ekerö.
Turligt nog satt det nya däck på vagnen, och jag klarade mig med ett nödrop upp till Knalleborg efter att ha smugit mig förbi två Scania-pushers som stod och slirade i backen upp till området. Det blev en välbesatt tur tillbaka mot Brommaplan, med ståplatser redan vid Tappström där också en plogbil kom förbi...

En Scania-pusher borde väl inte slira med hyfsade drivdäck..?

/   M v h   Walle

Robert Brink

#8
Citat från: WalleW skrivet 14 februari 2016, 14:58:41 PM
Jag började mitt gästspel på Råsta i maj 1995 och då fanns 4228 och 4236 där med Råsta-dekaler, det dröjde ännu ett tag innan Linjebuss kom med i bilden.
Mitt första pass då var en sväng på 177:an med en av ovanstående, först tomkörning till Knalleborg. Det hade kommit mkt stora mängder blötsnö under efternatten (5:e maj?) och det stod bussar och bilar i dikena och backarna överallt efter Nockeby-bron och ut mot Ekerö.
Turligt nog satt det nya däck på vagnen, och jag klarade mig med ett nödrop upp till Knalleborg efter att ha smugit mig förbi två Scania-pushers som stod och slirade i backen upp till området. Det blev en välbesatt tur tillbaka mot Brommaplan, med ståplatser redan vid Tappström där också en plogbil kom förbi...

En Scania-pusher borde väl inte slira med hyfsade drivdäck..?

/   M v h   Walle

Det här är viktiga saker vi måste reda ut! ;) Kan det varit så, att 4228 istället lämnade Råsta och hamnade i Norrtälje?

Uppdatering: Nu har jag börjat minnas lite om 4228, jo den var nog ny hos Råsta och försvann senare iväg till annan depå.

Ja en Scania borde ha fäste med bra däck, men jag vill minnas att när Omnilink  kom till Råsta, så var dom lite småsvåra att hitta rätt dragläge på med gasen, blev lätt ingenting eller max om man inte passade sig. Dom äldre i 113 serierna var betydligt trevligare i vinterväglag.


//R

WalleW

Citat från: Robert Brink skrivet 14 februari 2016, 15:03:07 PM
Uppdatering: Nu har jag börjat minnas lite om 4228, jo den var nog ny hos Råsta och försvann senare iväg till annan depå.
Ja en Scania borde ha fäste med bra däck, men jag vill minnas att när Omnilink  kom till Råsta, så var dom lite småsvåra att hitta rätt dragläge på med gasen, blev lätt ingenting eller max om man inte passade sig. Dom äldre i 113 serierna var betydligt trevligare i vinterväglag.
//R
På de fåtal dåliga foton jag har figurerar bara 4236 utom på två som jag inte kan urskilja inv-nr på. Vad jag minns hade de inga exteriöra skillnader.
Beträffande Scania Omnilink var de som Du säger lite knepiga i vissa "vinklar", det var väl den s k "el-gasen" som lurades ibland. När man startade från Sbg Stn och svängde upp på Rosengatan ville den gärna "dö" hur försiktig man än var, likaså i rondellen vid Sbg IP...

/   M v h   Walle

Ted Selander

Citat från: WalleW skrivet 12 februari 2016, 11:48:38 AM
Trevlig bild, Ulf... :)
---
/   M v h   Walle

Vi får väl ändå tacka Hasse för den här bilden! Ratt ska vara ratt.

WalleW

Citat från: Ted S skrivet 14 februari 2016, 17:10:06 PM
Vi får väl ändå tacka Hasse för den här bilden! Ratt ska vara ratt.
Ja, och rätt ska vara rätt också... :)
Även om jag läste fel rad så visste jag inte att Hobgoblin och Hasse var samma person. Man lär sig något varje dag...

Sorry, Hasse!
Så..:

Trevlig bild, Hasse... :)

/   M v h   Walle

Robert Brink

Och även jag tackar för en trevlig bild från Hasse!

//R


WalleW