Bussar i Umeå i juni 1992 - samt en till från Skellefteå

Startat av Staffan Sävenfjord, 16 november 2011, 11:21:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Missade en buss i Skellefteå i förra avsnittet. Denna skulle också varit med. GTK187 som sedan blev Linjebuss 1069.


GJD642


AOT206 hamnade 2004 hos Byholma Taxi & Busstrafik i Lidhult.


KUD274


DGX145 blev 2006 Connex 1039.


EHE413


(Umeå Lokaltrafik ändrades 1992 till att bli en beställarorganisation och bussarna kördes i driftbolaget Polarbuss. Jag anger ULTRA i bildtexterna eftersom det är lite oklart hur man vid den här tidpunkten kommit i formaliteterna.)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Tack för detta, och särskilt 7799. En DeltaPlan/Carrus Star med godsrum, bakgavellyft, takmonterade extraljus och i Diligenstrafikens färger gör att allt känns helt rätt. :)

yngrot

Jag gillar Wiima vagnen härligt i dessa fina färger nostalgi på hög nivå  :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jona

Du råkar inte ha en tidtabell från tiden så du i alla fall kan scanna in linjekartan.

tack för trevligt bildsvep.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jona skrivet 16 november 2011, 16:20:55 PM
Du råkar inte ha en tidtabell från tiden så du i alla fall kan scanna in linjekartan.

tack för trevligt bildsvep.

/Jona

Nej, jag samlade inte på tidtabeller på den tiden. Kanske Greger kan hjälpa till med detta?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bussgrabben

Mycket trevligt med dessa bilder. Några månader senare flyttade jag till staden.

Staffan Sävenfjord

Citat från: bussgrabben skrivet 16 november 2011, 16:53:46 PM
Mycket trevligt med dessa bilder. Några månader senare flyttade jag till staden.

Och några månader senare återvände jag till Umeå... Så håll utkik: det kommer mera.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bussgrabben


Ulf Berlin


Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 november 2011, 11:21:07 AM

EHE413



Jaha, här var det inte annat att göra än att plocka fram "lilla svarta" från året ifråga. Har dock alibi i form av semester under juni 1992, inte förrän en månad senare körde jag den avbildade tjänsten med avgång mot Hörnefors vid 16-tiden.

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 18 november 2011, 22:06:22 PM
Jaha, här var det inte annat att göra än att plocka fram "lilla svarta" från året ifråga. Har dock alibi i form av semester under juni 1992, inte förrän en månad senare körde jag den avbildade tjänsten med avgång mot Hörnefors vid 16-tiden.

Skelleftebaserat på vissa Hörneforsavgångar?

yngrot

Nu såg jag en sak till på Wiiman de har lackat skolskylten snyggt  :D  och inte behöver man öppna luckor för att fylla spolar eller kylvätska  ;)  det var väl ändå lite bättre förr..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 19 november 2011, 09:44:06 AM
Nu såg jag en sak till på Wiiman de har lackat skolskylten snyggt  :D  och inte behöver man öppna luckor för att fylla spolar eller kylvätska  ;)  det var väl ändå lite bättre förr..

Att lacka skolskylten lika snyggt som på bilden är ju fortfarande självklarhet för mindre firmor. Tyvärr inte lika viktigt för de största företagen numera.
Ännu viktigare vore det med påfyllningslock direkt på karossen även idag. Påfyllning samt nivåmätare hade för kylvätska hade ju Säffle kvar på 2000NL fram t.o.m. 2001, och även Scania MaxCi modellprogrammet ut. I och med Volvo 8500 och Scania OmniCity blev det sämre även på den fronten. Volvo 9700 hade bra påfyllning på av kylvätskan på vänster sida mittmotorprogrammet ut.

yngrot

Med risk för lite O-T eller urspårning  men på våra 8500 och även 8700 måste man öppna motorluckan för att fylla på kylvätska och det går knappt hälla med en vattenkanna och skitig blir man på köpet :P  spolvätska på 8500 ja då får man öppna hela fronten .. för stora bolag blir det ju en del extra tid att betala för att detta ska funka .. På Nettbuss 8500 med B7 motor och nya fronten så får man ta fram steg och klättra på för att fylla kylvätska
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Greger Larsson