Persontrafik i Örebro i september 1989 del 2

Startat av Staffan Sävenfjord, 11 juli 2010, 21:26:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Den här bussen har jag noterat som L113 och det skulle ha varit det första L-chassiet som visades för en bredare publik. Därav förärade jag motorn med en bild. Men i SBH anges den som K113 och jag är rätt rudis på motorer men nog är det en liggande motor. Här behövs experthjälp.



Våra norska vänner var alerta på den här utställningen och ville lansera sig i Sverige. Detta bör vara första gången som Arna visade sin tillverkning på en svensk utställning.



Vest hade genom Rune Gustafsson i Uppsala redan hunnit etablera sig här men vem anade då att de skulle bli så stora på 2000-talet.



Även Brødrene Repstad i Søgne utanför Kristiansand på Sørlandet hoppades kunna sälja i Sverige, men förgäves. Ett år senare gick de i konkurs.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mattias

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juli 2010, 21:26:33 PM
Den här bussen har jag noterat som L113 och det skulle ha varit det första L-chassiet som visades för en bredare publik. Därav förärade jag motorn med en bild. Men i SBH anges den som K113 och jag är rätt rudis på motorer men nog är det en liggande motor. Här behövs experthjälp.




Rätt noterat, fel i SBH. L 113 är chassit, därav den mörkgröna sneda lackeringen, för att markera en drygt 15 cm lägre golvnivå än motsvarande buss på ett K 113 chassi.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias skrivet 11 juli 2010, 21:51:55 PM
Rätt noterat, fel i SBH. L 113 är chassit, därav den mörkgröna sneda lackeringen, för att markera en drygt 15 cm lägre golvnivå än motsvarande buss på ett K 113 chassi.

//M

Experthjälp eftersöktes. Experthjälp ficks. Stort tack.  :)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

m.e.

Veldig, veldig fine bilder du har Staffan! :D

Og å få se Østfold Bilruter`s buss 172, som lever ennå :) nå Nettbuss Østfold 172, er veldig koselig!

Håper du har flere bilder av norske busser? ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: m.e. skrivet 12 juli 2010, 22:16:57 PM
Veldig, veldig fine bilder du har Staffan! :D

Og å få se Østfold Bilruter`s buss 172, som lever ennå :) nå Nettbuss Østfold 172, er veldig koselig!

Håper du har flere bilder av norske busser? ???

Jodå, det kommer mera. I april 1990 gjorde jag en turné till Kristiansand (just för reportage från Repstad, som dock gick i konkurs strax efter mitt besök så artikeln kom aldrig att publiceras i Svensk Lokaltrafik), Stavanger, Bergen och Trondheim. Bilderna därifrån kommer så småningom.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Silo

Minsann  - 723. När jag började köra buss 1990 den nyaste bussen vi då hade i Katrineholm. Dessutom den buss jag hade när jag för allra första gången körde linje. Motorn hade lutats ett antal grader - minns inte hur många - för att kunna sänka golvhöjden baktill. Bussen användes oftast på ett omlopp Katrineholm - Eskilstuna, Eskilstuna - Katrineholm via Julita - Gropptorp, Katrineholm - Kungsör, Kungsör - Katrineholm, Katrineholm - Nyköping, Nyköping - Enstaberga, tom till Nyköping, Nyköping - Katrineholm.

På helgerna gick den ofta på militärcharter Nynäshamn - Södertälje - Katrineholm - Vingåker för bassar stationerade på Gotland.

SLT blev Näckrosbuss och vid entreprenörsbyte i Katrineholm 1996 gick bussen över till Swebus med inv.nr. i 600-serien.

Som sagt - den första buss jag körde linjetrafik med - linje 90 Katrineholm - Nyköping år 1990. SLT hade vid denna tidpunkt tagit över vissa turer på EGE-linjerna. Detta varade dock bara någon tidtabellsperiod innan EGE fick turerna åter. Nu är denna epok snart både för min del och EGE:s (som ju 2003 gick upp i Orusttrafiken) slut i och med vintertabellens införande i Augusti, då Nobina övertar trafiken. Måste köra linjen en sista gång innan dess...

Allra sista turen i Orustrafikens regi skall dock den förare som kört linjen sedan 1981 få äran att köra.
/TS

Mats Karlsson

Citat från: Silo skrivet 25 juli 2010, 14:25:32 PM
Minsann  - 723. När jag började köra buss 1990 den nyaste bussen vi då hade i Katrineholm. Dessutom den buss jag hade när jag för allra första gången körde linje. Motorn hade lutats ett antal grader - minns inte hur många - för att kunna sänka golvhöjden baktill. Bussen användes oftast på ett omlopp Katrineholm - Eskilstuna, Eskilstuna - Katrineholm via Julita - Gropptorp, Katrineholm - Kungsör, Kungsör - Katrineholm, Katrineholm - Nyköping, Nyköping - Enstaberga, tom till Nyköping, Nyköping - Katrineholm.
Motorn var lutad 60 grader. Det var alltså 30 grader kvar till en helt liggande motor.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 25 juli 2010, 15:28:13 PM
Motorn var lutad 60 grader. Det var alltså 30 grader kvar till en helt liggande motor.

När du säger det blir jag tveksam. Stod L i chassibeteckningen för liggande motor eller för lutande motor? Eller var det helt enkelt bara så tt man tog bokstaven efter K och att det inte stod för något särskilt?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2010, 17:56:20 PM
När du säger det blir jag tveksam. Stod L i chassibeteckningen för liggande motor eller för lutande motor? Eller var det helt enkelt bara så tt man tog bokstaven efter K och att det inte stod för något särskilt?

Scanias L-chassin hade lutande motor. Liggande motorer har ej funnits i denna tillverkares sortiment.

/GL

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 25 juli 2010, 18:07:03 PM
Scanias L-chassin hade lutande motor. Liggande motorer har ej funnits i denna tillverkares sortiment.

/GL

Alltså menar du att L stod för lutande motor?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2010, 18:31:04 PM
Alltså menar du att L stod för lutande motor?



Förmodligen, i alla fall inte liggande.

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2010, 17:56:20 PM
När du säger det blir jag tveksam. Stod L i chassibeteckningen för liggande motor eller för lutande motor? Eller var det helt enkelt bara så tt man tog bokstaven efter K och att det inte stod för något särskilt?
Jag tror nog det var så att man tog första bästa bokstav efter K. Att det sedan råkade bli L som i lutande motor var nog en ren tillfällighet. Det syns för övrigt tydligt på Din bild att motorn är nedlutad och inte helt liggande.

Mattias

Citat från: Greger Larsson skrivet 25 juli 2010, 18:07:03 PM
Scanias L-chassin hade lutande motor. Liggande motorer har ej funnits i denna tillverkares sortiment.

/GL

Precis som förfaderchassit BR 85/86 S och helbyggda CR 85 där DS8 motorn var lutad 60 grader.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Mattias

#13
Citat från: Mats Karlsson skrivet 25 juli 2010, 19:03:10 PM
Jag tror nog det var så att man tog första bästa bokstav efter K. Att det sedan råkade bli L som i lutande motor var nog en ren tillfällighet. Det syns för övrigt tydligt på Din bild att motorn är nedlutad och inte helt liggande.


Här en bild med stor sannolikhet på just chassit till denna buss före karossering, tydligt framgår den 60-gradiga lutningen av motorn.


Scania busschassi: Scania L 113.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias skrivet 26 juli 2010, 02:22:17 AM
Här en bild med stor sannolikhet på just chassit till denna buss före karossering, tydligt framgår den 60-gradiga lutningen av motorn.


Scania busschassi: Scania L 113.

//M

Tack för den bilden! Nu klarnade det när jag jämför med min bild. Jag kunde nämligen inte först se på vilket sätt motorn lutar men om man jämför bilderna framgår det klart.
:)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)