SL H15/H15T 5475 (Scania CN112 provbuss) hos Söderhallen och Handen

Startat av Mikael T Nilsson, 19 juni 2010, 09:16:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Under mitten av 80-talet levererades ett antal "tryckackumulator"-bussar till SL för trafik i innerstan. Hornsberg fick ett antal Volvobussar, litt. H7T (4372-4380) som oftast tursattes på linje 54 medan Söderhallen fick en Scaniabuss, litt. H15T som oftast gick i trafik på linje 46. Bilden visar en H15T-tur på linje 46.



"T:et" i littera försvann från båda busstyperna och bussarna stationerades även utanför tullarna. H7:orna förkom t ex även i Södertälje. 5475 flyttades till Handen. Bilden visar bussen under Handen-tiden på linje 836 vid Handenterminalen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Kvarne

Snygga bilder Norrortsmicke!

H15T 5475 lever än idag....


12 Feb 2010(!) i Voronezh
Foto: Alexey Laushkin(Fotobus)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2010, 20:03:18 PM
De flesta, för att inte säga alla bussarna byggdes om till normal dieseldrift, TAD var inte moget då och det har det väl ännu inte blivit verkar det som, även om tanken var rätt så var driftsäkerheten och komforten inte vad man kunde kräva.

Ja, tanken var god. Jag minns att H7T-vagnarna som till en början trafikerade linje 54 gick ganska ryckigt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Janne Rickman

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2010, 20:03:18 PM
De flesta, för att inte säga alla bussarna byggdes om till normal dieseldrift, TAD var inte moget då och det har det väl ännu inte blivit verkar det som, även om tanken var rätt så var driftsäkerheten och komforten inte vad man kunde kräva.

Sen var det svårt att få tag i reservdelar. Uppsalabuss vagn gick par månader i ren dieseldrift för att de inte fanns någon reservdel..

/Janne