BUSS 89 i Helsingborg i augusti 1989 del 1 (av 9)

Startat av Staffan Sävenfjord, 18 juni 2010, 16:44:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Så kom jag då i väg till utställningen vid Idrottens hus tack vare den gula SJ-bussen som jag visat tidigare. Det var en välorganiserad utställning där det var relativt gott om plats och bussarna stod utomhus. Det är ju inte så bra om det skulle regna men det var alldeles utmärkt utställningsväder. Som vanligt har jag tagit Svensk Busshistoria till hjälp för att utröna bussarnas senare öde. Som vanligt varnar jag också för att bussarna kan vara försedda med andra registreringsnummer än det de sedan fick.

Först ut en Delta som jag inte lyckats identifiera.


En van Hool Astral till Linjebuss. Med sina 15 meters längd och 2,6 meter bredd och höjd på 4 meter kunde den göra anspråk på titeln "The Biggest Coach". Fast då får man ju bortse från t ex Neoplan Jumbocruiser.


Denna buss köptes sedan av Norrbottens Trafik AB i Piteå och kom därmed 1995 till Linjebuss, där den fick nummer 1602.


En van Hool Alizée till Interbus i Göteborg. Den fick sedan nummer 93 vilket indikerar placering i Malmö. När Interbus köptes av Swebus fick den nummer 1075. Bussen finns i dag hos Diligensen i Ljusdal men den är avställd sedan oktober 2009.


Den här bussen hamnade efter utställningen hos Linköpings Trafik AB och blev kvar hos dess efterföljare hela sitt liv. Den hann således bli Linköpings Trafik AB 803 > Norrköping-Linköpings Trafik AB 6803 > Näckrosbuss 6690 > Busslink 6690. Enligt mina noteringar hann den få SL94-lack innan slopningen.


Slutligen en buss som sedan blev Elvéns Omnibustrafik i Söderbärke nummer 4.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juni 2010, 16:44:40 PM
Så kom jag då i väg till utställningen vid Idrottens hus tack vare den gula SJ-bussen som jag visat tidigare. Det var en välorganiserad utställning där det var relativt gott om plats och bussarna stod utomhus. Det är ju inte så bra om det skulle regna men det var alldeles utmärkt utställningsväder. Som vanligt har jag tagit Svensk Busshistoria till hjälp för att utröna bussarnas senare öde. Som vanligt varnar jag också för att bussarna kan vara försedda med andra registreringsnummer än det de sedan fick.

Först ut en Delta som jag inte lyckats identifiera.


Volvo B10M-70 med chassinr 22486, kaross Delta Star 501 och karossnr 147553. Blev sedan Postverket nr 7811 med reg.nr OSP325.

TageK

Interbus 13 levererades till Göteborg, flyttades senare till Stockholm där bussarna numrerades 80-99.
Fanns i Veddestaanläggningen vid Swebus köp 1992 och kom till Älvsjö och blev 1075. Malmö fanns inte ens i tankevärlden på den tiden :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: TageK skrivet 26 juni 2010, 11:42:56 AM
Interbus 13 levererades till Göteborg, flyttades senare till Stockholm där bussarna numrerades 80-99.
Fanns i Veddestaanläggningen vid Swebus köp 1992 och kom till Älvsjö och blev 1075. Malmö fanns inte ens i tankevärlden på den tiden :)

Givetvis. Man övertog förstås Stockholms Turistbussars nummerserie även om den egentligen inleddes med 9xx. I vardagsslag användes dock bara de två sista siffrorna (80 - 99).

Wasatrafik fanns i Malmö redan på den här tiden, men det var ännu ett tag kvar som de och Interbus skulle få samma ägare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juni 2010, 12:29:18 PM
Interbus och Wasatrafik hade väl samma ägare redan innan Swebus genom ett förvärv som även innefattade ett byte av verksamheter kom in som ägare(på liknande sätt som när Postens Diligenstrafik förvärvades året innan.)

I Postens fall överlät man expressgodset till Postverket, i Interbus/Wasa:a fall överläts b.la resebyråverksamheten.

Ja, Wallenbergssfären blev ägare till Interbus genom att Fastighets AB Stockholm-Saltsjön köpte dem. Sedan köpte sfären också Wasatrafik och sedan såldes alltså rubbet till Swebus.

Stockholms Turistbussar bytte namn till Interbus Stockholm men hur det slog igenom i marknadsföringen vet jag inte.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)