SL H44 (Volvo B58/Hägglunds led, 1972) i Bro och Åkersberga 1987

Startat av Mikael T Nilsson, 13 juni 2010, 09:47:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer två bilder på H44 4731. Bussen levererades ursprungligen till Råsta men flyttades till Kallhäll/Bro under 80-talet.
I maj 1987 var bussen garagerad i Bro och hade, om man får tolka skyltningen, trafikerat linje 558 mellan Kungsängens stn och Brunna. Vid fototillfället var det mest H10- och  H20-bussar stationerade i Bro, men även systervagnen 4728 som även den ursprungligen levererades till Råsta.



Lite senare 1987 flyttades 4731 till Täby där den var kvar tills den slopades av SL. Här ser vi bussen på högtrafiklinje 624 som just anlänt Åkersberga stn en regning septemberdag 1987.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Rolle

Tack
Dessa slitvargar på linje 515 tog lika mycket folk till stan som alla andra linjer som då gick över Solnabron till Nbt.
Jag satt reserv en dag i Råsta i mitten av 70, fick en abonnering med en av våra nyaste vagnar
det var en reklambyrå som för Volvo hade uppdrag att göra en brochyr
" 515 Europas tuffaste busslinje "

Max W

Jag vill minnas att denna vagn och dess systrar under sin tid i Råsta gick på dåvarande linje 552 (Sundbybergs station - Kuddbygränd i Rinkeby).
Jag har inga datumnoteringar för den linjen tyvärr
/Max

Rolle

Jo visst alla gick i alla linjer
men det var nog oftast  45xx  eller var det 46xx vagnarna som gick i vitlöksexpressen

Mikael T Nilsson

Hej,

Tack för era kommentarer! När jag började fotografera bussar var det mer sällsynt med Råstas Hägglundsledvagnar (H43/H44/H53) på linje 515. De trafikerade då främst linjerna i Sollentuna och 506, 509, 510 och 514. Jag minns att enstaka turer på linje 515E kunde utföras av Hägglundsleder.

Annat var det i norra distriktet, där Hägglundsledvagnarna frekvent förekom på alla ledbusslinjer, även långlinjer som 637 och 639 mellan Stockholm och Roslagen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Rolle

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 14 juni 2010, 14:07:42 PM
Hej,

Tack för era kommentarer! När jag började fotografera bussar var det mer sällsynt med Råstas Hägglundsledvagnar (H43/H44/H53) på linje 515. De trafikerade då främst linjerna i Sollentuna och 506, 509, 510 och 514. Jag minns att enstaka turer på linje 515E kunde utföras av Hägglundsleder.

Annat var det i norra distriktet, där Hägglundsledvagnarna frekvent förekom på alla ledbusslinjer, även långlinjer som 637 och 639 mellan Stockholm och Roslagen.

Jo du har säkert rätt
Vi talade om tiden före T-banans utbyggnad till Solna Sundbyberg
då fick man resa från Stan till sumpan med penden byta i sumpan till buss 552
som gick förbi Hallonbergen, Ursvik till den nya stadsdelen Rinkeby.
Halvtimmes trafik i lågtrafik extra i rusningen.
Det var ett elände att köra den linjen, en buss  7-8 barnvagnar per tur
tror bussarna va 4576-4579

Peter Rost

Trevliga bilder! Dörröpning, och stängning på dessa Hägglundare var en aning "långsammare", än till exempel SL:s H80, och SJ:s Hägglund B58:or från 1967-70.

/Peter

Mikael T Nilsson

Citat från: Rolle skrivet 14 juni 2010, 15:22:21 PM
Jo du har säkert rätt
Vi talade om tiden före T-banans utbyggnad till Solna Sundbyberg
då fick man resa från Stan till sumpan med penden byta i sumpan till buss 552
som gick förbi Hallonbergen, Ursvik till den nya stadsdelen Rinkeby.
Halvtimmes trafik i lågtrafik extra i rusningen.
Det var ett elände att köra den linjen, en buss  7-8 barnvagnar per tur
tror bussarna va 4576-4579


Ja, det kanske stämmer. Jag tror att H20-vagnarna (Vo B58/van Hool led) blev den vanligaste busstypen på 515 kring 1980.


Citat från: Peter Rost skrivet 14 juni 2010, 21:21:18 PM
Trevliga bilder! Dörröpning, och stängning på dessa Hägglundare var en aning "långsammare", än till exempel SL:s H80, och SJ:s Hägglund B58:or från 1967-70.

/Peter

Tack! Ja, jag minns att H80-bussarna hade väldigt snabba dörrar som slog igen med en smäll.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.