Nytt hos Kraftbuss i Västervik i augusti 1989, del 1

Startat av Staffan Sävenfjord, 06 juni 2010, 21:37:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

När jag går genom mina gamla diabildssamlingar ser jag att jag gärna besökte Kraftbuss i Västervik och gjorde reportage därifrån. Den här gången hörde deras vd Gunnar Jonsson av sig och meddelade att man hade några bussar i ny design. Två egna och en som bestämts av länstrafikbolaget KLT. Det är den senare vi skall titta närmare på i dag, nämligen en av de första Rasken. Det skulle bli många fler med åren... Det var en mycket färggrann buss och med hög standard.

Vi gjorde också en provtur med bussen till Oskarshamn. Eftersom den skulle sättas i ordinarie trafik först ett par dagar senare blev det en extrakörning bara för min skull. Skyltningen och uppställningen vid hållplatsen är alltså bara fejk. I dag hade man väl gjort detta i Photoshop men på den tiden var man tvungen att göra det på plats.

Busstationen i Oskarshamn är sig påfallande lik än i dag. Swebus köpte sedan Kraftbuss bussar och denna fick där nummer 0761. År 2002 pensionerades den och såldes till NNT i Gävle. Så det är väl ganska tänkbart att den rullar någonstans i ett land öster om oss nu.





















Och så en liten försmak på bussen som jag kommer att visa närmare i nästa avsnitt.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Rasken lacken var trevlig synd de valde bort den.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 06 juni 2010, 21:50:29 PM
Rasken lacken var trevlig synd de valde bort den.

Den var ju inte lika trevlig om det uppstod plåtskador... En hållplatskur som råkade touchas med bussen strax framför mittdörren och det blev en dyr räkning från lackeringsverkstaden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Jo det är ju så men det är som sagt en annan femma... ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bilomnibussen

Hej! Snygga att se på men grovhuggna att köra. Vi hade liknande bussar i Örebro, gick ganska hårt och hade den manuella ZF-splitlådan. Vid tvära rundsvängar fick man hänga på boggiknappen eftersom den annars stretade emot.
Mvh Jan G

Rickardo

Trevliga bilder! Denna buss har man åkt några mil med  :D
Efter några år när Swebus tog över trafiken så flyttades denna buss till Mösterås.
Busstationen i Oskarshamn ser likadan ut då som idag.

Mvh Rickardo

1896

Är ju egentligen hyckleri att köpa nya "miljöfordon" och sätta i trafik här, medans man skickar iväg dom äldre till andra länder, där fordonen fortsätter att spy ut avgaser....

Buss-Hasse

Den kommer jag ihåg! Första Säfflen utan bakruta samt Kraftbuss första automatlåda samt farthållare. (förutom stadsbussarna).
Bussen som står jämte hade en omtalad och ifrågasatt färg i lokalatidningen. Vad hade dessa "hajfenor" egentligen för estetisk betydelse?

bisquit

Snygg buss. Väcker gamla barndomsminnen till liv  :P Men vad hade hänt med framstammen på höger sida? ??? Var inte bussen ny vid fototillfället?

Staffan Sävenfjord

Citat från: bisquit skrivet 07 juni 2010, 16:53:17 PM
Snygg buss. Väcker gamla barndomsminnen till liv  :P Men vad hade hänt med framstammen på höger sida? ??? Var inte bussen ny vid fototillfället?

Om jag minns rätt så här långt efteråt så var det en leveransskada. Plåtarbetena är som synes avslutade men lackeringsverkstaden har en del jobb kvar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Buss-Hasse

En liten komfortfinness i denna bussen. 4 stolar längst bak........Stolarna var "fasta" vid leverans men eftermonterade "fällbart" efter ett tag. Även på buss 40 som också fick raskenlack monterade man fällbara säten.

Jacob

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 juni 2010, 21:37:47 PM




Visst är det likadant stolstyg som GUB hade på sina äldre bussar? (580-581, 343-347 och 350)

http://www.fredrik-mattsson.se/sweden/gamlauppsalabussab/gub581-20060407.jpg

Jag tycker det ser ut som likadant, men det på rasken känns skrikigare, kan ju bero på att den var ny då och GUBen har några år på nacken ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ola Almquist

Jag har för mig att 59 och 60 hade likadan klädsel. Var det något mer som skiljde dem från 54 ,55, 57, 58? Hade de toalett?

M.v.h.
Ola

Buss-Hasse

59 & 60 hade samma klädsel som 61.
54-58 hade den blåa klädselsn utan toalett.

Var reseledare på Ånedin med buss 59 en gång. >:(  Aldrig mer! 

S Svensson

Citat från: Jacob Almgren skrivet 07 juni 2010, 21:36:13 PM
Visst är det likadant stolstyg som GUB hade på sina äldre bussar? (580-581, 343-347 och 350)

http://www.fredrik-mattsson.se/sweden/gamlauppsalabussab/gub581-20060407.jpg

Jag tycker det ser ut som likadant, men det på rasken känns skrikigare, kan ju bero på att den var ny då och GUBen har några år på nacken ;)

//Jacob
Troligen är sätena av typ Vogel Wien och utrustade med armstöd. Gissningvis 62 pl + vid barnvagnsplats 1 eller 2 fällbara säten om 2 pl vardera :D