Vy Travel har börjat märka upp bussarna nu till slut..

Startat av Bussmicke, 02 oktober 2019, 15:07:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: DL skrivet 04 oktober 2019, 22:32:33 PM
Och? Det är väl bra att det finns olika alternativ. Ibland handlar jag på ICA Kvantum ibland på Willys eller Lidl. De gånger jag åkt med Flixbus har de varit varit fullsatta. Alla vill kanske inte betala för en premiumprodukt. Själv föredrar jag Flixbus design framför VY.

Bus4you har i många år haft sina lojala resenärer, som inte kan tänka sig lågprisalternativet Flixbus idag. Inte heller åkte de med Swebus Express förr, då de ansåg dem vara lika mycket lågpris och lågbudget. Så visst är det bra att olika alternativ med lite olika inriktningar/målgrupper finns.

Jo

Citat från: Ersa skrivet 05 oktober 2019, 07:47:49 AM
Bus4you har i många år haft sina lojala resenärer, som inte kan tänka sig lågprisalternativet Flixbus idag. Inte heller åkte de med Swebus Express förr, då de ansåg dem vara lika mycket lågpris och lågbudget. Så visst är det bra att olika alternativ med lite olika inriktningar/målgrupper finns.

Bussens främsta styrka är nog pris och pålitlighet/störningskänslighet. Vilka sträckor finns idag kvar där bussen restidsmässigt slår både flyg och tåg eller där bussavgångarna ligger tidsmässigt på attraktiva avgångar jämfört med tåg/flyg?

Känns som de regionala tågsystemen lagt beslag på den största delen av marknaden med medellånga resor på kanske 5-20 mil så att det egentligen bara finns lågprissegmentet kvar att konkurrera om.

Bussmicke

Citat från: DL skrivet 04 oktober 2019, 22:32:33 PM
Och? Det är väl bra att det finns olika alternativ. Ibland handlar jag på ICA Kvantum ibland på Willys eller Lidl. De gånger jag åkt med Flixbus har de varit varit fullsatta. Alla vill kanske inte betala för en premiumprodukt. Själv föredrar jag Flixbus design framför VY.

Utvändigt ja men inne i bussen är Bus4You trevligare.


//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

DL

Citat från: Bussmicke skrivet 05 oktober 2019, 09:38:15 AM
Utvändigt ja men inne i bussen är Bus4You trevligare.


//Bussmicke
www.bussmicke.se

Okej, har aldrig åkt med dem eftersom buss för min del är en sista utväg. Jag föredrar tåg.

Bussmicke

Citat från: DL skrivet 05 oktober 2019, 11:19:56 AM
Okej, har aldrig åkt med dem eftersom buss för min del är en sista utväg. Jag föredrar tåg.

Då är vi två om saken, på tåg kan man röra sig bättre samt att det går fortare.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

zjbus

Med det resonemanget så är förstås bilen allra bäst, klart snabbare än bussen och framförallt du åker vart du vill inte nödvändigtvis dit bussresan går eller där det finns räls.

DL

Det förutsätter att man:

a) har körkort
b) har tillgång till en bil
c) vill släpa på en bil med allt vad det innebär - parkering, biltullar etc
d) vill man kombinera jobb eller studier så går bilen också bort.

zjbus

Citat från: DL skrivet 05 oktober 2019, 12:06:13 PM
Det förutsätter att man:

a) har körkort
b) har tillgång till en bil
c) vill släpa på en bil med allt vad det innebär - parkering, biltullar etc
d) vill man kombinera jobb eller studier så går bilen också bort.
a) Ja eller åker med någon som har.
b) Ja liksom att det går tåg dit man ska och det är ju väldigt begränsat.
c) Det är ju väldigt relaterat till var du bor, långt ifrån alla reser ju dit där parkering är ett problem och biltullar behöver ju endast trafikanter i storstäder betala i vissa områden, Sverige består av så mycket mer än bara storstäder men bor man nu så och ska resa dit där biltullar är aktuellt så är det bara att betala och se det som en del av resekostnaderna, att åka tåg/buss är inte heller gratis.
d) Det är nog väldig olika beroende på var du bor och jobbar/studerar.

DL

Citat från: zjbus skrivet 05 oktober 2019, 12:40:05 PM
a) Ja eller åker med någon som har.
b) Ja liksom att det går tåg dit man ska och det är ju väldigt begränsat.
c) Det är ju väldigt relaterat till var du bor, långt ifrån alla reser ju dit där parkering är ett problem och biltullar behöver ju endast trafikanter i storstäder betala i vissa områden, Sverige består av så mycket mer än bara storstäder men bor man nu så och ska resa dit där biltullar är aktuellt så är det bara att betala och se det som en del av resekostnaderna, att åka tåg/buss är inte heller gratis.
d) Det är nog väldig olika beroende på var du bor och jobbar/studerar.

Det jag menade med det sista (d) var att man inte kan plugga eller arbeta samtidigt som man kör bil.  ;)

zjbus

Citat från: DL skrivet 05 oktober 2019, 13:30:15 PM
Det jag menade med det sista (d) var att man inte kan plugga eller arbeta samtidigt som man kör bil.  ;)
Övriga punkter obesvarade alltså, självklart kan man inte plugga/jobba samtidigt som man kör bil men inte heller på ett tåg eller buss heller för den delen om dom kommunikationerna inte finns.

DL

Citat från: zjbus skrivet 05 oktober 2019, 13:42:46 PM
Övriga punkter obesvarade alltså, självklart kan man inte plugga/jobba samtidigt som man kör bil men inte heller på ett tåg eller buss heller för den delen om dom kommunikationerna inte finns.

Okej, jag utgår ifrån att bor i en tätort om man planerar att åka tåg alternativt buss. Väljer man att bo i glesbygd eller i en kåta på fjällen så är bilen eller kanske renar med släde det bästa valet.

zjbus

Citat från: DL skrivet 05 oktober 2019, 15:48:30 PM
Okej, jag utgår ifrån att bor i en tätort om man planerar att åka tåg alternativt buss. Väljer man att bo i glesbygd eller i en kåta på fjällen så är bilen eller kanske renar med släde det bästa valet.
Allmänna kommunikationer i synnerhet tåg till/från arbetsplatser saknas säkerligen i dom flesta tätorter och städer om man nu inte vill kombinera tågåkandet med andra sätt att ta sig fram t.ex. långa promenader, långt ifrån alla jobbar i närheten av tågförbindelser och långt ifrån alla bor centralt i storstäderna. Låter som att din värdering är att det mesta utanför Stockholms city är glesbygd. Varken att bo i glesbygd eller i en kåta på fjällen är en förutsättning för att bilen eller renar med släde är det bästa valet. Att åka ren med släde till jobbet är av naturliga skäl förstås väldigt ovanligt men att åka bil är definitivt inte ovanligt, skulle tro att de allra flesta åker bil till sina jobb utav många skäl, inte minst praktiska och tidsbesparande.

admin

Snälla! Håll er till ämnet och låt bli att försöka väcka liv i en debatt som avhandlas i stort sett en gång i månaden. Så slipper vi kvasta eller varna medlemmar.