Vy Travel har börjat märka upp bussarna nu till slut..

Startat av Bussmicke, 02 oktober 2019, 15:07:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

DL

Tjusigt värre, tyvärr kan jag inte säga detsamma om bussarna isig.  :-X

Björn Ax

Jo det där är snygga bussar och underbara att köra. :)

VincentJkpg

Dummaste varumärkesändringen jag sett på länge. De är under enorm press från giganten Flixbus och väljer i det läget att helt radera ett någorlunda välkänt varumärke. Det är inte långt kvar innan busstrafiken i Sverige liknar den i Tyskland. Enda som håller tillbaka Flixbus nu är de dåliga nyheterna den senaste tiden. Men till slut väljer den stora massan alltid lågt pris före kvalitet och säkerhet.

homer

Citat från: vinolik skrivet 02 oktober 2019, 18:58:32 PM
Dummaste varumärkesändringen jag sett på länge. De är under enorm press från giganten Flixbus och väljer i det läget att helt radera ett någorlunda välkänt varumärke. Det är inte långt kvar innan busstrafiken i Sverige liknar den i Tyskland. Enda som håller tillbaka Flixbus nu är de dåliga nyheterna den senaste tiden. Men till slut väljer den stora massan alltid lågt pris före kvalitet och säkerhet.

du är nånting på spåret här... vad som skulle behövts är en design som skriker här kommer jag... se på flixbus, nog syns de på långt håll att dom kommer, de är smart marknadsföring, inte att göra bussarna nästan osynliga


VincentJkpg

Citat från: homer skrivet 02 oktober 2019, 19:23:51 PM
du är nånting på spåret här... vad som skulle behövts är en design som skriker här kommer jag... se på flixbus, nog syns de på långt håll att dom kommer, de är smart marknadsföring, inte att göra bussarna nästan osynliga

Exakt. Vy lever farligt


VincentJkpg

Citat från: DL skrivet 02 oktober 2019, 19:36:04 PM
pinkbus.de ;D Där har vi en design som sticker ut.
Hahaha ja j***ar de där missar man inte. Riktigt sticker i ögonen


S Svensson

Jag är benägen att hålla med !
Namnbyte till Vy från NSB och Nettbuss verkar tveksamt. Dels namnet i sig. Man hade kunnat kalla busstrafiken för Probus, för att fortsätta en trend att använda latin som ingen begriper.Eller behålla de gamla som låter bättre. Saker behöver inte vara sämre för att de är statliga. 
Sedan det här med upphandling. NSB och Nettbuss har ju lämnat in offerter (anbud) på trafik med en hög vinstnivå. Resultat att man tappar trafik. I och för sig kan ju Svenskar bli glada för detta men det kan ju medföra icke önskade kostnader också att ta över nordnorges tågtrafik. Av busstrafik har ju Nettbuss tappat trafik i Västsverige och i Halland. I Jämtland backade man ur. För höga lönsamhetskrav?
Vad händer i framtiden ? Tappar man ytterligare trafik så blir det inte mycket kvar.



Sundås

Citat från: vinolik skrivet 02 oktober 2019, 18:58:32 PM
Dummaste varumärkesändringen jag sett på länge. De är under enorm press från giganten Flixbus och väljer i det läget att helt radera ett någorlunda välkänt varumärke. Det är inte långt kvar innan busstrafiken i Sverige liknar den i Tyskland. Enda som håller tillbaka Flixbus nu är de dåliga nyheterna den senaste tiden. Men till slut väljer den stora massan alltid lågt pris före kvalitet och säkerhet.

Enligt det jag hör när jag träffar Vy emellanåt, så spelar att det inte så stor roll om det heter "Vy Bus4You" eller "Nettbuss Bus4You" då de flesta kunderna helt enkelt ser att de åker "Bus4You", det är alltså den delen av varumärket som är centralt och som sammankopplas med den produkt de har. Namnet har ju fått leva kvar ända sedan trafiken endast hette endast Bus4You av just den anledningen.

Sedan finns ju det andra varumärket också, Vy Express (Nettbuss Express), men där körs ju inget i egen regi av Vy längre utan de säljer endast biljetter.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Bussmicke

Citat från: Sundås skrivet 03 oktober 2019, 09:32:22 AM
Sedan finns ju det andra varumärket också, Vy Express (Nettbuss Express), men där körs ju inget i egen regi av Vy längre utan de säljer endast biljetter.
Vy Express och Vy Bus4You ägs och körs av Vy Travel.


//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Sundås

Citat från: Bussmicke skrivet 03 oktober 2019, 12:04:13 PM
Vy Express och Vy Bus4You ägs och körs av Vy Travel.


//Bussmicke
www.bussmicke.se

Ja, ett företag, två varumärken.

Inga av avgångarna med Vy Express körs dock med egna bussar längre. Allt ligger på underentreprenörer.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

John P

Citat från: homer skrivet 02 oktober 2019, 19:23:51 PM
du är nånting på spåret här... vad som skulle behövts är en design som skriker här kommer jag... se på flixbus, nog syns de på långt håll att dom kommer, de är smart marknadsföring, inte att göra bussarna nästan osynliga

Flixbuss bussar syns, jag kan hålla med om det, men samtidigt andas det lågpris, lite som bussarnas svar på Ryan air. Vy-buss Bus4 You andas mer elegans , komfort, stil och klass, en premiumprodukt.  Jag kan tycka att det är lite synd att man slopar väl inarbetade varumärken som Nettbuss, Tågkompaniet och speciellt NSB. Ett alternativ kunde väl varit att behållt varumärkena och bara kallat koncernen för VY-group. T.ex kunde man märkt upp bussarna BUS 4 You - En del av VY Group.. 
Bussförare på Nobina Trollhättan.

DL

Och? Det är väl bra att det finns olika alternativ. Ibland handlar jag på ICA Kvantum ibland på Willys eller Lidl. De gånger jag åkt med Flixbus har de varit varit fullsatta. Alla vill kanske inte betala för en premiumprodukt. Själv föredrar jag Flixbus design framför VY.