Huvudmeny

Varför Etanol

Startat av DENNIS, 20 oktober 2009, 23:40:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Det finns ju företag som inte kör upphandlad trafik och som vill välja alternativa bränslen. Flygbussarna är väl ett exempel. De kör ju en del av sina bussar på rapsolja numera.

Björn Forslund

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 oktober 2009, 13:18:05 PM
Företagen bestämmer knappast vilket bränsle trafiken ska köras på - det har du nog missuppfattat.
Det är huvudmannen som har det ansvaret, både i anbudshandlingar och eventuella investeringar.

Mats har helt rätt i att det måste tillen kombination av flera bränsel och inte är frågan om någon allmän ersättning för diesel i RME - vilket jag heller aldrig påstått!


Jag har inte missuppfattat, med företaget menar jag t ex SL som bestämt att det skall vara etanolbussar i Stockholm.
Oavsett vad du menar eller vart du vill komma med detta så har man en gång börjat med etanolbussar (och det var på den tiden det var SL som själva körde) så har man investerat pengar i en teknik man låst sig vid för en ganska lång tid framöver.

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 22 oktober 2009, 14:17:22 PM
Det finns ju företag som inte kör upphandlad trafik och som vill välja alternativa bränslen. Flygbussarna är väl ett exempel. De kör ju en del av sina bussar på rapsolja numera.


Ja, vill man visa upp en miljövänlig profil så står det väl vilket bussföretag som helst fritt att köra på annat än diesel.