Trådbussarna i Landskrona

Startat av JesperO, 16 september 2008, 16:09:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif D

Citat från: Jan skrivet 18 september 2008, 09:25:01 AM
Anledningen till att inte välja en likadan som innan är att man har dålig tillförlitlighet till dessa. Det är sällan som alla är klara för trafik. Massa elektriska småfel, dörrar som krånglar bland annat.

Visst och då tror du att tillförlitligheten ökar genom att man skaffar en udda vagn.  Troligen inte. Risken är ju att man istället för en vagn som inte är körklar, har två, som inte är körklara.
Man har nog helt enkelt haft en allt för liten vagnreserv från början, de är hela saken. Har man ett litet system med få vagnar, måste man ha en hög procentuell andel reservvagnar.  Har man 4 vagnar, varav en är i reserv, så är ju det 25%, vilket är att anse som högt. Har man 3 vagnar varav en i reserv, så är ju detta 33%.
Det är nog i så fall  lämpligt att man inser att det inte går att hålla 3 vagnar i ständig trafik, då måste man ha en väldigt bra och högklassig verkstad och tillgång till reservdelar. Detta låter ju orimligt dyrt, så jag tror de är bättre att inse att en standardbuss som reserv är det man får acceptera.

Trotts allt är ju detta samma problematik som vi ser här i Norrköping, här har vi ju ändå 19 vagnar för att besätta 13 omlopp, det funkar ju oftast utan problem. Däremot så ser vi ju att det tidvis blir väldigt långa ståtider för vissa reparationer, spec på M98, som är udda vagnar (dvs prototyper som innehåller icke standarddelar).
;-)

Möllers

Har själv pratat med bussförare i Landskrona några gånger dom säjer själv dom är så dåliga går sönder ofta o så.
Jag tycker det är bra vi väjer en annan buss modell som kan vara mycket bättre än solaris ganz.
Det kan bli Vanhool-eller Neoplan kanske MAN eller Mercrdes Benz buss men solaris ganz tror jag inte på alls det blir denna gången.

Cyklisten

Finns "Ganz" kvar överhuvudtaget? Sen är de nyare Solaris något bättre vad gäller driftsäkerhäten. Men vi får se om det överhuvudtaget blir en trådbuss. Det vore bätte om man antingen kunde bygga om hela linjenätet till eldrift eller köra med enbart gasbussar, nu är det bara en enda linje vilket funkar bra som "reklam" för staden, men är dyrt i längden. Själv tycker jag verkligen om trådbussar, men man måste balansera kostnader mot miljöpropagandan. Får se vad det blir om typ 10-15 år.

Jan

#18
Citat från: Leif D skrivet 20 september 2008, 18:04:00 PM
Visst och då tror du att tillförlitligheten ökar genom att man skaffar en udda vagn.  Troligen inte. Risken är ju att man istället för en vagn som inte är körklar, har två, som inte är körklara.
Man har nog helt enkelt haft en allt för liten vagnreserv från början, de är hela saken. Har man ett litet system med få vagnar, måste man ha en hög procentuell andel reservvagnar.  Har man 4 vagnar, varav en är i reserv, så är ju det 25%, vilket är att anse som högt. Har man 3 vagnar varav en i reserv, så är ju detta 33%.
Det är nog i så fall  lämpligt att man inser att det inte går att hålla 3 vagnar i ständig trafik, då måste man ha en väldigt bra och högklassig verkstad och tillgång till reservdelar. Detta låter ju orimligt dyrt, så jag tror de är bättre att inse att en standardbuss som reserv är det man får acceptera.

Trotts allt är ju detta samma problematik som vi ser här i Norrköping, här har vi ju ändå 19 vagnar för att besätta 13 omlopp, det funkar ju oftast utan problem. Däremot så ser vi ju att det tidvis blir väldigt långa ståtider för vissa reparationer, spec på M98, som är udda vagnar (dvs prototyper som innehåller icke standarddelar).

Leif, när det gäller vagnreserven så är den likamed noll, dvs det är 3 bussar i omlopp under M-F. När någon är borta så ersätts den med en CNG eller dieselbuss.Nu är det så att 3 olika företag är med i slutförhandlingen. Att det skulle bli Solaris/Ganz är uteslutet, då de inte jobbar ihop längre. Detta innebär att det kommer bli i vilket fall som helst en "udda" modell som Leif D säger.
I branschen 37 år

Leif D

Citat från: Cyklisten skrivet 20 september 2008, 22:50:43 PM
Finns "Ganz" kvar överhuvudtaget? Sen är de nyare Solaris något bättre vad gäller driftsäkerhäten. Men vi får se om det överhuvudtaget blir en trådbuss. Det vore bätte om man antingen kunde bygga om hela linjenätet till eldrift eller köra med enbart gasbussar, nu är det bara en enda linje vilket funkar bra som "reklam" för staden, men är dyrt i längden. Själv tycker jag verkligen om trådbussar, men man måste balansera kostnader mot miljöpropagandan. Får se vad det blir om typ 10-15 år.

Söker man på GANZ här på nätet, så verkar ju något ha hänt. Inga aktuella sidor hittas i allafall.
Möjligtvis har man sålt ut verksamheten och sånna omställningar går ju fort.  Solaris säljer ju fortfarande trådbusstypen Trollino, men troligen då med andra leverantörer av elutrustning, enligt datablad verkar det handla om Skoda-komponenter. Vilket får mej att tro att Ganz sålts till Skoda.
Synd bara att man tydligen har så stora förhoppningar om att bussar av ett annat märke skulle fungera så mycket bättre......
Det handlar ju om att ha resurser för att ta hand om det som uppstår, för det uppstår tyvärr på de flesta fordon, men fordonsleverantörerna sitter ju oftast inte på reparatörer som kan annat är normala fordonselsystem.
Eller så är det helt enkelt så att man har inte hitta någon servicepersonal som får eller vill engagera sig lite mer i de här fordonen.  Det är nog så att man i sverige hos de befintliga spårvägsföretagen (med underleverantörer) har haft en kontinuitet på sådant kunnande, vilket nog är en förutsättning för att man ska kunna hålla grejerna i drift inom rimlig ekonomi. Sedan blir ju att sådant extra svårt, om antalet enheter är lite.
Leker man med tanken, att Landskrona utökar trådbussnätet och kan ha avsättning för t.ex. 10 vagnar i trafik, vilket kanske skulle fungera med 13 tillgängliga fordon, ja då kommer man ju upp i sådan storlek att detta kan skapa arbete för en eller två speciallierade tekniker också.

Men men, bara lite tankar från en som är uppväxt i en spårvägsstad och sedan jobbat mycke med dylik teknik och fordon.

Ha en fortsatt skön helg....
/Leif
;-)

JDS

Likhet i vagnparken måste vara ett av de sämsta tänkbara skälen till att välja en viss konstruktion vid nyinköp, såvida inte det numera allt sällsyntare specialfallet att de först inköpta vagnarna visar sig vara riktigt bra är för handen. Jag tycker mig ha sett tillräckligt för att veta att det sämsta man kan göra när man har x vagnar av en viss typ med dålig tillgänglighet är att köpa ytterligare några sådana vagnar, och hoppas att tillgängligheten på detta sätt genom något magiskt trollslag skulle bli bättre. Det är inte sunt att rättfärdiga tidigare beslut på det sättet!