Göteborg kan sälja GS busstrafiken

Startat av Hagri, 01 september 2008, 20:01:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


ch

Kommuner lever på skattebetalarnas pengar, och ska därmed inte slösa de i onödan. Jag som skattebetalare ser gärna inte att man slösar bort mina surt förvärvade pengar.

Kommuner kan få driva viss verksamhet utan vinstsyfte, men problemet är dock att GS försöker konkurrera på en kommersiell marknad. Man är ute i andra kommuners områden och konkurrerar ut, och frågan är om det är rätt eller fel. T.ex har ju kommuner startat egna solarium som har dumpat priserna, eller hur är det med t.ex Samhall som lägger ibland skambud på uppdrag? Är det rätt eller fel?

Om nåt går dåligt så är det ett tecken på att det antingen inte går att få vinst i det, eller att det är för mycket overheadkostnader och felplanering.

Trafikar´n

Fast skambud med göteborgares pengar, eller norska järnvägspengar? som ex, nu är det inte så det fungerar alltid... O bäst valuta för dina skattepengar är väl om de stannar inom kommunen?

Vad GS borde göra är inte sälja GSB, utan "köpa" en trafikchef som kan jobbet.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Nupski

Tycker inte kommunal kärnverksamhet skall upphandlas utan skall skötas av kommunen utan vinstintresse. Då menar jag allt från barnomsorg till äldrevård, där även inkluderad spårvagns och busstrafik.

Jonas

Citat från: Tomas skrivet 01 september 2008, 23:11:24 PM
Tycker inte kommunal kärnverksamhet skall upphandlas utan skall skötas av kommunen utan vinstintresse. Då menar jag allt från barnomsorg till äldrevård, där även inkluderad spårvagns och busstrafik.

Kan bara hålla med!
Vissa saker är det kommunen/staten som ska sköta t.ex så viktiga samhällsfunktioner som busstrafik.
Men de borgliga har ju en tendens till att sälja ut allt(och troligen är det partimedlemmar som köper) i tron om att allt sköts bättre i privat regi.
Man kan ju undra vad de tycker att staten/kommunen ska hålla på med?

Men för att vara konsekventa så borde de kanske lägga ut sin egen verksamhet(dvs all administrativversamhet) på privata aktörer, vilket de troligen skulle kunna sköta mycket bättre iaf i den här stan!  :P

Jan Sjöberg

Har ju sett bara i lilla Borås hur illa det har sköts med busstrafiken!
Kommunen pumpar ju in miljoner varje år i det kommunala bussbolaget!!
Är en skam och om bara allmänheten visste...
Är helt övertygad att Swebus Orust Busslink eller någon annan aktör skulle klara trafiken väl så bra som kommunen gör ...
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Fredrik Gelin

Citat från: Z skrivet 02 september 2008, 07:55:55 AM
Kan bara hålla med!
Vissa saker är det kommunen/staten som ska sköta t.ex så viktiga samhällsfunktioner som busstrafik.
Men de borgliga har ju en tendens till att sälja ut allt(och troligen är det partimedlemmar som köper) i tron om att allt sköts bättre i privat regi.
Man kan ju undra vad de tycker att staten/kommunen ska hålla på med?

Men för att vara konsekventa så borde de kanske lägga ut sin egen verksamhet(dvs all administrativversamhet) på privata aktörer, vilket de troligen skulle kunna sköta mycket bättre iaf i den här stan!  :P
Jag kan hålla med dig till viss del om att kommunal och statlig verksamhet skall omfatta det grundläggande i samhället, t ex sjukvård.
Men kollektivtrafiken tycker jag inte nödvändigtvis behöver vara kommunalägd, det viktiga är ju att den fungerar och att den sköts på ett så effektivt sätt som möjligt.
I Stockholm har ju kostnaderna för kollektivtrafiken minskat sedan den blev upphandlad totalt sett även om den nu gått upp något vid senare upphandlingar.
Dessutom har väl de flesta utförsäljningar av kommunala bolag gjorts under socialdemokraternas tid vid makten, så jag tycker inte att moderaterna allena är skyldiga till allt ont...
Om GS kostar skattebetalarna mer pengar i kommunal regi än om man lägger ut trafiken på entreprenad borde det väl vara självklart att lägga ut trafiken på anbud?
Det finns väl inget självintresse för kommunen att äga en massa bussar och spårvagnar om någon annan kan göra jobbet billigare?
Det vinner ju även du som skattebetalare på i längden.
//Fredrik

yngrot

Nja vem vinner på att busstrafiken sköts av några få stora drakar som dessutom alla är ägda av bolag som inte finns i Sverige???  De ska ju sända del av vinsten utomlands ....och konkurensen blir mindre när alla kommunala bolag är borta de behöver ju inte gå med massa vinst det räcker ju att det går runt.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Sjöberg

Precis Lars  helt rätt ! 
Förstår inte vad ex Borås Lokaltrafik gör i Tranemos kommun? Svenljungas kommun? Herrljungas kommun? osv osv ... blir ju att Borås kommuns invånare får betala via skattsedel bussinköp osv osv... helt horibelt enl mitt tycke ...
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

yngrot

Även privata bolag gör förluster se på Umeå där Veolia fick dra sig ur... alla bolag räknar lite för snålt bara för att få trafiken men sen räcker inte alltid pengar till.  Kostnader för drivmedel ökar kraftigt det var ju ingen som trodde det när avtalen gjordes..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Jag förstår inte riktigt vitsen med att ha både ett kommunalt företag OCH upphandlingar. Antingen gör man som i Luleå och Skellefteå och kör trafiken i egen regi utan upphandlingar, där ett kommunalt företag driver trafiken utan stora förluster. Om ekonomin inte går ihop säljer man ut det kommunala företaget som i Örnsköldsvik. Alternativt låter det kommunala företaget bli att lägga anbud i nästa upphandling, vilket Borås bör fundera på?

Att låta kommunala bolag konkurrera med privata går ju oftast inte. I Umeå lade Polarbuss ett alldeles för högt anbud där man räknat in rejäla nyanskaffningar av AC-försedda vagnar samt ett plusresultat utan att behöva extra skattepengar. Connex vann i knapp konkurrens med Swebus och flyttade genast in begagnade slitna vagnar utan AC från Dalarna och SL-området. Men när detta uppmärksammats var det ju redan för sent. Polarbuss var borta och Umeå hade enligt de mångåriga bussresenärerna fått sin risigaste vagnpark någonsin. Sedan följde andra ekonomiska bråk med kommunen och först efter ett avbrutet avtal, en ytterligare (dyr) upphandling, en ny operatör som bara fick tre månader på sig att köra igång = ett halvår med vikariebussar. Först mot slutet av 2008 lär bussparken vara i Polarbuss kvalitet. Men vad har då cirkusen kostat mig som skattebetalare? Inte vet jag, för dessa summor ser man inget av.

Hur som helst: "Tax payers money" har våra politiker ingen respekt för i detta land idag.

Jonas

Citat från: Verspieder skrivet 02 september 2008, 11:04:05 AM
Jag förstår inte riktigt vitsen med att ha både ett kommunalt företag OCH upphandlingar. Antingen gör man som i Luleå och Skellefteå och kör trafiken i egen regi utan upphandlingar, där ett kommunalt företag driver trafiken utan stora förluster.

Det är ju här felet ligger, att allt ska upphandlas!
Låt kommunerna sköta trafiken utan upphandlig och med koncentration på att få en väl utbyggd och fungerande kollektivtrafik!

Man blir ju rädd när nästan alla funktioner i samhället ska upphandlas, allt från sophämtning till äldrevård och drivas av företag som helatiden försöker hitta lösningar på att få så stor vinst som möjligt.
Vissa saker i samhället MÅSTE fungera och MÅSTE få kosta, så är det bara.
Vad händer om bolaget som hämtar soporna/körbussarna/delar ut posten/driver sjukhuset går i konkurs(eller bara måste skära ner kraftigt)?

ch

Citat från: Z skrivet 02 september 2008, 18:29:47 PM
Det är ju här felet ligger, att allt ska upphandlas!
Låt kommunerna sköta trafiken utan upphandlig och med koncentration på att få en väl utbyggd och fungerande kollektivtrafik!

Man blir ju rädd när nästan alla funktioner i samhället ska upphandlas, allt från sophämtning till äldrevård och drivas av företag som helatiden försöker hitta lösningar på att få så stor vinst som möjligt.
Vissa saker i samhället MÅSTE fungera och MÅSTE få kosta, så är det bara.
Vad händer om bolaget som hämtar soporna/körbussarna/delar ut posten/driver sjukhuset går i konkurs(eller bara måste skära ner kraftigt)?

Vad händer när det kommunala "bolaget" tillåts slösa hur mycket pengar som helst, och ha en massa övertaliga som man inte kan bli av med?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 september 2008, 09:37:06 AM
Problemet är ju att inga av de kommunala bolagen gör någon vinst utan istället stora förluster som måste täckas med skattepengar

Borås Lokaltrafik gick 2005 med 43,4 miljoner kronor i förlust men 2006 var det en vinst på 2,2 miljoner och 2007 på 3,8 miljoner. Uddevalla Omnibus hade 2005 en vinst på 0,1 miljoner, 2006 på 1,5 miljoner och 2007 på 1,6 miljoner. Gamla Uppsala Buss resp 2,4, 2,6 och 3,8 miljoner. Luleå Lokaltrafik resp 2,0, 4,0 och 1,8 miljoner. Västmanlands Lokaltrafik resp 4,1, 5,6 och 3,2 miljoner. Alla siffror är avrundade till en decimal. Det är bara Skelleftebuss som redovisar förlust för alla tre åren. Göteborgs Spårvägar har blygsam vinst 2005, blygsam förlust 2006 och nollresultat 2007.
Källa: http://www.allabolag.se
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas

Citat från: ch skrivet 02 september 2008, 21:32:23 PM
Vad händer när det kommunala "bolaget" tillåts slösa hur mycket pengar som helst, och ha en massa övertaliga som man inte kan bli av med?

Ett kommunalt bolag måste ju inte per automatik skötas dåligt...