Finns nu på SL:s hemsida www.sl.se (http://www.sl.se)
Det är spännande att kolla på tidtabellerna men omöjligt att veta vad som är nytt...har UL jobbat stenhårt denna sommar med sina förändringar så har SL däremot tagit semester verkar det som.
Citat från: Patrik skrivet 16 juli 2008, 07:48:25 AM
Det är spännande att kolla på tidtabellerna men omöjligt att veta vad som är nytt...har UL jobbat stenhårt denna sommar med sina förändringar så har SL däremot tagit semester verkar det som.
Det jag hittade själv var (tittade långt ifrån alla områden)
* 7 1/2 minuterstafik på tvärbanan i rusning
* Nattrafik med halvtimmasintervall under helgerna på tunnelbanan
* Ny linje: 714 Huddinge Station-Vistaberg
I övrigt inte mycket nytt i Huddinge/Årsta/Söderort/Farsta/Innerstan...
467 verkar inte vara någon höjdare precis, iaf om man ska lämna den som den är. Jag tycker den borde heta 467H och 467V för en gångs skull.
Snacka om förrvirring vid Gustavsbergs centrum när det står två 467, båda skyltat "467 Gustavsbergs centrum via Farsta slott" (nu skiljer avgångstiden visserligen med 10 minuter, menmen).
Här kommer en delrapport om trafikförändringar i stort och smått för delar av SL-området.
Råsta
Linje 179
Måndag-fredag utökas 15-minuterstrafiken fram till kl 21.
Linje 196
Natt mot lördag, söndag och helgdag trafikeras ej linje 196, som en anpassning till den nya nattrafiken på tunnelbanan.
Linje 197
Natt mot lördag, söndag och helgdag trafikeras bara sträckan Sollentuna station-Akalla, som en anpassning till den nya nattrafiken på tunnelbanan.
Linje 506
På söndag förmiddag görs tidtabellen lika som lördag, vilket innebär att några dubbelvarv genom Ör ersätts med genomgående avgångar.
Linje 509
Natt mot lördag, söndag och helgdag utökas trafiken som en anpassning till den utökade pendeltågstrafiken; från Brommaplan kl 00:56 till Danderyds sjukhus, från Djursholms torg kl 00:51 till Brommaplan samt från Djursholms torg kl 01:21 till Sundbybergs torg.
Dessutom tillkommer följande nya avgångar alla dagar: från Brommaplan kl 00:26 och från Djursholms torg kl 23:51 och 00:21.
Linje 514
Trafiken utglesas från 30- till 60-minuterstrafik lördag och söndag morgon.
Natt mot lördag, söndag och helgdag utökas trafiken som en anpassning till den utökade pendeltågstrafiken; från Spånga stn kl 01:28 till Sollentuna samt från Sollentuna stn kl 00:28 och 00:58 till Spånga.
Dessutom tillkommer en ny avgång från Spånga stn kl 00:58 alla dagar.
Linje 515
10-minuterstrafik införs i morgonrusningen mellan Odenplan–Sundbyberg och på eftermiddagen mellan Sundbyberg–Odenplan.
Natt mot lördag, söndag och helgdag trafikeras linje 515 dygnet runt, som en anpassning till den nya nattrafiken på tunnelbanan.
Linje 516
Trafiken på linje 516 är förtätad både på för- och eftermiddag för att kunna erbjuda sittplatsstandard på motorväg.
Linje 517
Trafiken utglesas från 30- till 60-minuterstrafik på vardagar 22.00–24.00,
lördagar 06.00–10.00 och 22.00–24.00 samt söndagar 09.00–10.00 och 22.00–24.00.
Linje 520
Natt mot lördag, söndag och helgdag tillkommer två nya avgångar kl 01:07 från Holmboda och kl 01:45 från Sollentuna stn, som en anpassning till den utökade pendeltågstrafiken.
Linje 522
Avgången kl 20:08 från Sollentuna stn m-f är framflyttad 15 min enligt önskemål från butiksanställda vid Stinsen.
På lördagar, söndagar och helgdagar införs 30-minuterstrafik fram till kl 19.
Linje 523
Ny linje Sollentuna stn–Edsviken–Helenelund stn–Kista C. Hållplatser mellan Helenelund och Kista C är Grönlandsgången och Torsnäsgatan.
På skoldagar fortsätter vissa avgångar till, respektive utgår från, Rudbecksskolan. Linje 523 har passning till pendeltåg vid Helenelunds station på förmiddagen och från pendeltåg vid Helenelunds station på eftermiddagen.
Linje 523H
Linjen läggs ned, ersätts av 523 och 528.
Linje 523V
Linjen läggs ned, ersätts av 523 och 528.
Linje 526
Trafiken på linje 526 är förtätad i morgonrusningen för att kunna erbjuda sittplatsstandard på motorväg.
Linje 528
Ny linje Sollentuna stn–Töjnan–Helenelund stn, med passning både till och från pendeltåg vid Helenelund. Denna linje trafikerar hållplatserna Kummelbyvägen och Snickarevägen.
Linje 540
Natt mot lördag, söndag och helgdag utökas trafiken som en anpassning till den utökade pendeltågstrafiken; från Universitetet kl 00:52 och 01:22 till Tensta centrum samt från Tensta centrum kl 01:03 till Universitetet.
Dessutom tillkommer en ny avgång från Universitet kl 00:22 alla dagar.
Linje 592
Natt mot lördag, söndag och helgdag dras första avgången kl 01:40 från Centralen till Apotekskogen in, som en anpassning till den utökade pendeltågstrafiken.
Vidare tillkommer två nya avgångar på 592E kl 02:05 och 03:05 från Centralen till Rotebro station östra för att kunna erbjuda sittplatsstandard på motorväg.
Linje 595
Natt mot lördag, söndag och helgdag trafikeras ej linje 196, som en anpassning till den nya nattrafiken på tunnelbanan.
Linje 598
Natt mot lördag, söndag och helgdag dras första avgången kl 01:07 från Runby backar till Centralen in, som en anpassning till den utökade pendeltågstrafiken. Efterföljande avgångar från Runby backar flyttas så att de avgår kl 01:42, 03:12 resp. 04:12.
Första avgången från Centralen senareläggs till kl 02:00. Vidare tillkommer en ny avgång på linje 598 kl 03:00 från Centralen till Runby backar för att kunna erbjuda sittplatsstandard på motorväg.
Norrort
Linje 178
Tre nya avgångar inrättas på lördag morgon mellan Mörby stn-Kista C respektive Kista C-Mörby stn för att tillmötesgå önskemål från Polishögskolan.
Linje 601H och 601V
Tre nya nattavgångar på linje 601V inrättas kl 3:26, 4:26 och 5:26 från Danderyds sjh som anpassning till den utökade nattrafiken på tunnelbanan.
Linje 606
En ny hållplats Flygstigen inrättas mellan Catalinavägen och Hägernäs station.
Linje 608
Trafiken på linje 608 är reducerad till 15-minuterstrafik på förmiddagen och 20-mintuerstrafik på eftermiddagen.
En ny hållplats Skogsbrynet inrättas på Arningevägen.
Linje 609
En ny avgång ger 8-minuterstrafik från Lansen kl 7:05-7:45, för att kunna erbjuda sittplatsstandard på motorväg.
Linje 610
Trafiken på linje 610 är förtätad både på för- och eftermiddag för att kunna erbjuda sittplatsstandard på motorväg.
Avgången kl 06:41 från Danderyds sjh lör-, sön- och helgdagar trafikeras som linje 610 istället för 690.
Linje 613
En ny avgång kl 15:10 från Danderyds sjh på grund av hög belastning på linje 611.
Linje 615
Linjen trafikeras ej längre som ringlinje via E18-Rosenkälla. Istället trafikeras linjen som dubbelriktad linje Täby centrum-Löttingelund-Arninge-(Ullna). Ny ändhållplats för de avgångar som fortsätter till Ullna blir Lövsättra vägskäl.
Avgången kl 05:19 från Täby centrum till Löttingelund och avgången kl 06:47 från Täby centrum till Rosenkälla dras in. En ny avgång tillkommer kl 06:47 från Löttingelund till Täby centrum.
Linje 618
Linjen förlängs till Näsbypark, nya hållplatser är Koltrastvägen och Näsbypark. De tre sista avgångarna mot Danderyds sjh dras in på grund av mycket lågt resande.
I morgonrusningen förtätas linje 618 mellan Grindtorp södra och Danderyds sjukhus, för att kunna erbjuda sittplatsstandard på motorväg.
Linje 620X
Avgången kl 06:55 från Svensboda dras in p g a mycket lågt resande.
Linjerna 622 och 622X
Tidtabellen är förtätad på morgon och eftermiddag för att möjliggöra bättre resmöjligheter till Skärgårdsstadsskolan.
Skolavgången på linje 622 från Åkersberga stn kl 07:49 till Röllingbyskolan är ändrad till linje 633E.
Linje 623H
Avgången kl 18:28 m-f är framflyttad till kl 18:41 för att inte avgå samtidigt som 623V.
Linje 624
Två nya avgångar är inrättade kl 14:35 och 14:55 från Danderyds sjh via Tråsättra.
Trafiken på linje 624, i kombination med 624C, är förtätad både på för- och eftermiddag för att kunna erbjuda sittplatsstandard på motorväg.
Linje 624C
Återinrättad linje Humlegården-Åkerstorp-Sjökarby-Åkersberga station.
Linje 626
Genomgående trafik införs mellan Ljusterö och Åkersberga/Danderyds sjh.
På grund av detta kommer linje 621 ej längre att trafikera Östanå färjeläge, med undantag för två skolturer.
Linjerna 628 och 628C
Trafiken på linje 628, i kombination med 628C, är förtätad både på för- och eftermiddag för att kunna erbjuda sittplatsstandard på motorväg.
Linje 633
Får en skolavgång kl 07:47 från Åkersberga station till Röllingbyskolan.
Linje 670
Trafiken på linje 670 är förtätad på i morgonrusningen för att kunna erbjuda sittplatsstandard på motorväg. Utöver detta tillkommer en ny avgång kl 09:10 från Söderhamnsplan samt en ny avgång från Tekniska högskolan kl 14:05.
Trafiken på lör-, sön- och helgdagar utökas till 20-minuterstrafik dagtid.
Linje 680
Trafiken på linje 680 är förtätad på eftermiddagen för att kunna erbjuda sittplatsstandard på motorväg. Linje 680 får 10-minuterstrafik från Tekniska högskolan kl 15:00-18:00.
Linje 681
Alla avgångar är avkortade till Kulla vägskäl. Fyra nya avgångar tillkommer på lör-, sön- och helgdagar.
Linje 681 får även ändrad körväg via Eriksövägen. Nya hållplatser är Eriksövägen, Norrbergsskolan och Församlings¬gården, vidare tillkommer ett vinkområde längs med Eriksövägen. Hållplatserna Kronängsvägen, Timmermansvägen och Vaxholms kyrka kommer ej längre att trafikeras av linje 681.
Linje 682
Avgångarna kl 11:09 från Engarn resp. kl 11.32 från Ytterby trafikeras även söndagar.
Linje 685
Ny direktlinje Kista C-Åkersberga station via Norrortsleden med trafikstart den 6 oktober. Linje 685 kommer att trafikera hållplatserna Kista centrum, Oddegatan, Häggviksleden, Täby kyrkby trafikplats, Ryds Långbro, Stava värdshus, Stava gård och Åkersberga station.
Linje 688
Ny körväg via f.d. regementsområdet. Hållplats Rindö by dras in. Hållplats Grenadjärsvägen flyttas in på f.d. regementsområdet. Hållplats KA1 byter namn till Rindö hamn och flyttas till ett nytt läge vid f.d. regementsvakten.
Linje 690
Tidtabellen för lör-, sön- och helgdagar är anpassad till den utökade nattrafiken på tunnelbanan. Alla avgångar vänder vid Danderyds sjukhus; Odenplan trafikeras endast natt mot måndag-fredag.
Avgången kl 06:41 från Danderyds sjh körs som 610.
Linje 691
Tidtabellen för lör-, sön- och helgdagar är anpassad till den utökade nattrafiken på tunnelbanan. Alla avgångar vänder vid Danderyds sjukhus; Odenplan trafikeras endast natt mot måndag-fredag.
Linje 697
Natt mor lör-, sön- och helgdagar tillkommer en ny avgång kl 04:57 från Danderyds sjukhus till Karolinska sjukhuset. Den nya avgången ersätter motsvarande avgång på linje 607.
/Ted
Kan bidra med att linjerna 492, 496 och 497 går till/från Sergels torg natt mot Måndag till natt mot Fredag.
Linjerna 446 och 474 får några extra avgångar under morgon och eftermiddag. Några av dessa avgångar trafikeras dock inte 22–23/12, 29–30/12, 2/1, 5/1 och 22/5.
Jag fyller på Teds lista med följande förändringar:
Linje 112 Utökad med 1 tur lördagar och söndagar.
Linje 116 Ökad turtäthet mån-fredag från 10 minuter till 7-8 minuterstrafik under högtrafiktid. Ändrad trafikering med anledning av utökad nattrafik på pendeltåget. Utökad med 2 turer lördagar och söndagar.
Linje 117 Ökad turtäthet mån-fredag från ca 3 minuter till ca 2,5 minuterstrafik under högtrafiktid..
Linje 118 Utökad med 3 turer lördagar och söndagar. Turer via Råcksta sjukhus kör enligt ordinarie linjesträckning (4 stycken vardagar och 5 stycken på helgerna).
Linje 119 Utökad med 7 turer lördagar och söndagar.
Linje 151 Linjen får minskad turtäthet och minskat antal avgångar.
Linje 172 Linjen skall stanna vid hållplats Brunnaskolan i båda riktningar, tidigare har det inte funnits en hållplats i riktning mot Skarpnäck.
Linje 198 Minskning med 8 turer lördagar och söndagar.
Linje 199 Minskning med 2 turer lördagar och söndagar.
Linje 396 Trafiken på sträckan Brommaplan-Fridhemsplan natt mot lördag-söndag upphör p.g.a. utökad tunnelbanetrafik.
Linje 402 30-minuterstrafik fram till ca kl 00:45 alla dagtyper, samt två nya avgångar från Slussen ca kl 10:00 och 13:00 vardagar vinter. Minskning från 4 min till 6 min trafik kl.07:26-08:03 p.g.a. minskat resande.
Linje 413 Ytterligare avgångar på linje 413 i syfte att skapa 5-minuterstrafik på sträckan Slussen - Ektorps centrum under dagtid vardagar.
Linje 422 En avgång tidig morgon tillkommer, flyttad från linje 496.
Linje 424 Anpassning till Tynningöfärjan vissa avgångar.
Linje 428 Trafiken via Farsta slott dras in när linje 467 körs.
Linje 429 Trafiken via Farsta slott dras in när linje 467 körs.
Linje 430 Trafiken via Farsta slott dras in när linje 467 körs. 2 avångar tidig söndag indragna p.g.a. anpassning till helårstabell.
Linje 442 En avgång på linje 442 görs om till 442X i morgonrusningen.
Linje 446 Utökad trafik på linje 446 från Orminge i riktning mot Slussen på vardagar under morgonrusningen. Fem nya avgångar från Slussen sätts in från kl 16:25 vilket skapar 5 minuterstrafik till kl 17:55.
Linje 465 Linjen får söndagstrafik samt enhetlig anpassning lördagar.
Linje 467 Nyinrättad linje; 467 ny kvarterslinje i Gustavsbergs C som ska täcka behovet av bussförbindelser mellan Gustavsgården med centrum och Farsta slottsområdet med vårdcentral.
Linje 469 Linje 469 får lördagstrafik. mellan kl 9:00 och 17:00.
Linje 471 Turen från Slussen vardagar 05:17 dras in. Ny tur tillkommer ca 01:02 måndag lördag.
Linje 474 Utökning av söndagstrafiken på linje 474 till 10-minuters trafik mellan Slussen och Hemmesta mellan kl 10:00 och 17:30 och 10-minuters trafik mellan Hemmesta och Slussen mellan kl 9:00 och 17:00. Tre nya avgångar från Hemmesta sätts in från kl 15:47 vilket skapar 5-minuterstrafik till kl 16:07, samt tre nya avgångar från Slussen sätts in från kl 16:46 vilket skapar 5-minuterstrafik till kl 17:06.
Linje 491 Ny körväg mellan Östra Stensö och Tyresö Centrum.Detta för att resande till Granängsringen och Nyfors ska få en snabbare resväg. Sträckan Sergels torg Slussen dras in helgnätter.
Linje 492 Förlängs till Sergels torg.
Linje 496 Förlängs till Sergels torg. En avgång flyttad till linje 422.
Linje 497 Förlängs till Sergels torg.
Linje 519 Linjen utgår
Linje 531 Ändrad linjesträcka. Ej via Skälby.Passning till sista tåget löses med linje 568
Linje 533 Nya turer till sista tåg fredag och lördag
Linje 535 Ny linjedragning.Upplands Väsby västra, Prästgården,Väsby Centrum. Vissa turer via Runby. Nya beställningar sista tåg fredag och lördag.
Linje 541 Turer till Vega förlängs till Jakobsbergs stn
Linje 542 Tillkommande tur kvällstid fre + lör.
Linje 544 Tillkommande tur kvällstid fre + lör.
Linje 545 Mindre antal turer kvällstid m-fr.
Linje 548 Tillkommande tur kvällstid fre + lör + sön
Linje 549 Ny linje Vega Jakobsberg .
Linje 550 Nya turer, förstärker Jakobsberg - Bruttovägen
Linje 551H Linjen utgår
Linje 551V Linjen utgår
Linje 551 Ny linje Veddesta C - Jakobsberg
Linje 552 Förändrad linjesträckning: Jakobsberg Barkarby via Viksjöplan
Linje 553H Linjen utgår
Linje 553V Linjen utgår
Linje 553 Ny linje Jakobsberg Barkarby via Hummelmora
Linje 555 Tillkommande tur kvällstid fre/lör
Linje 557 Förlänga linjen på helger från Livgardet till Kungsängen
Linje 559 Varannan tur övergår till L559B sträckan Kungsängen Brunna. Tillkommande tur kvällstid fre + lör samt tillkommande turer ca 19.30 samt tillkommandet tur p g a justering av linje 591
Linje 562 Ny linjedragning. Runby, Upplands Väsby västra, Hasselgatan, Sigma, Upplands Väsby stn.
Linje 566 Två nya turer till Marabou kvällstid m-to och fredag. Konsekvens från ändringarna på linje 535
Linje 567 Utökad trafik 9 17 mån fre.
Linje 568 Ändrad linjesträcka. Linjen förlängs till Skälby. Vissa turer via Brunnby Vik. Lågentré märkt i tidtabellen.
Linje 571 Ny linjedragning.Märsta stn - Arlandastad. Ej längre till Valsta C
Linje 576 Ändrad linjesträcka och förlängda turer vid Rosersberg. Går Metallvägen, Skanvägen.
Linje 579 Linjen läggs ner
Linje 580 Ny linjedragning. Märsta stn - via Valsta C till Jupitergatan. Nya turer till sista tåg fredag och lördag.
Linje 581 Nya turer till sista tåg fredag och lördag.
Linje 582 Ny linjedragning. Märsta stn via Vikingavägen till Steningehöjden. Nya turer till sista tåg fredag och lördag .
Linje 583 Nattrafiken går natt mot måndag fredag. Nya turer till sista tåg fredag och lördag.
Linje 591 Tidiga samt sena turer måndag söndag utgår
Linje 597 Nya turer till sista tåg fredag och lördag .
Linje 665 Nya turer på lördagar, Sex turer på söndagar
Linje 703 Tabellen har minutjusterats för att få bättre passning till pendeltågen.
Linje 704 Kvällstrafiken förlängs för att mata till pendeltåget, det vill säga extra avgångar natt mot lör-, sön- och helgdag.
Linje 707 Tabellen har minutjusterats, för att uppnå bättre passning.
Linje 710/740 Ökad turtäthet mellan Skärholmen och Kungens kurva under mellantrafik.
Linje 714 Ny linje införs ut till det nya bostadsområdet i Vistaberg. Linjen får 30-min trafik under rusning och 60-min trafik övrig tid, alla dagar.
Linje 715 Kvällstrafiken förlängs.
Linje 721 Linjen förlängs nu när första etappen är avslutad i det nya bostadsområdet i Riksten.
Linje 723 Kvällstrafiken förlängs för att mata till pendeltåget.
Linje 725 Kvällstrafiken förlängs för att mata till pendeltåget
Linje 740/710 Linjerna får ökad turtäthet mellan Skärholmen och Kungens kurva under mellantrafik. Utökningen fördelas mellan linje 710 och linje 740.
Linje 742 Trafiken utökas till och från Skogås på linje 742.
Linje 751 På sträckan Södertälje C Ritorp sätts en extra avgång in 02.01 för att passa sista tåget från Stockholm. På sträckan Ritorp Södertälje C sätts en avgång in med ankomsttid Södertälje C 00.59 för att passa sista tåget mot
Stockholm. Denna avgång ersätter första turen på linje 797.
Linje 753 På sträckan Fornhöjden Södertälje C sätts en avgång in
med ankomsttid Södertälje C 01.59 för att passa sista tåget mot Stockholm.
Linje 754 På sträckan Geneta Pershagen sätts en avgång in med avgångstid från Geneta 00.36 för att passa sista tåget mot Stockholm. På sträckan Södertälje C Geneta sätts en avgång in 02.01 för att passa sista tåget från Stockholm.
Linje 760 På sträckan Geneta Södertälje C sätts en avgång in med ankomst Södertälje C 00.59 för att passa sista tåget mot Stockholm. På sträckan Södertälje C - Geneta sätts en avgång in 02.01 för att passa sista tåget från Stockholm.
Linje 784 På sträckan Södertälje C Järna sätts en avgång in 02.01 för att passa sista tåget från Stockholm. Avgången går även i retur.
Linje 789 En avgång införs från Vackstanäs cirka 10.15.
Linje 791 Indragna avgångar då pendelns nattrafik förlängs.
Linje 794 Indragna avgångar då pendelns nattrafik förlängs
Linje 794 Linjen kommer att stanna även vid hållplatserna Valla gärde, Enskede rackethall och Sockengränd.
Linje 797 Avgången 00.45 från Ritorp stryks eftersom denna normalt sett ansluter till första tur på linje 791 som nu stryks. Avgången ersätts med en avgång på linje 751.
Linje 805 1 st ny tur samt en tur indragen mellan Mossvägen och Ällmora.
Linje 815 1st tur är förlängd från Trintorp till Mossvägen samt anpassad till linje 815C och 805.
Linje 816 1st ny avgång.
Linje 819 Ändrade reglertider i Trollbäckens Centrum samt anpassad till linje 807
Linje 890 Sträckan Sergelstorg Gullmarsplan dras in och linjen trafikeras till och från Gullmarsplan helgnätter.
/Henrik/
Jag trodde 685 via Norrortsleden skulle bli en stomlinje som kör ofta men här är det ju nästan värre än landsbygdslinjer, pinsamt SL!
Ännu mer pinsamt att man dragit in massa turer på 545 och att 565 är helt oförändrad!
Nä usch för SL alltså, tur att man förhoppningsvis flyttar om ett tag!
Citat från: Ted S skrivet 16 juli 2008, 11:04:44 AM
Här kommer en delrapport om trafikförändringar i stort och smått för delar av SL-området.
Tackar för en intressant redogörelse! En del kul nyheter både i Helenelund och Norrort :)
Citat från: Patrik skrivet 16 juli 2008, 15:40:25 PM
Jag trodde 685 via Norrortsleden skulle bli en stomlinje som kör ofta men här är det ju nästan värre än landsbygdslinjer, pinsamt SL!
Är inte det linje 179 som skall förlängas till att gå till Täby Centrum du tänker på? Tror inte trycket på 685 kommer bli enormt. Lite mer som 684 från Täby till Väsby. Har nog aldrig kört med full buss på den linjen.
/J
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 16 juli 2008, 16:53:12 PM
Är inte det linje 179 som skall förlängas till att gå till Täby Centrum du tänker på? Tror inte trycket på 685 kommer bli enormt. Lite mer som 684 från Täby till Väsby. Har nog aldrig kört med full buss på den linjen.
/J
Jovisst, så kanske det var!
Jag kan nog hålla med dig, 684an har väl som mest blivit halvfull eller haft två tredjedelar fullt.
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 16 juli 2008, 16:53:12 PM
Tackar för en intressant redogörelse! En del kul nyheter både i Helenelund och Norrort :)
O som vanligt aldrig något spännande i söderort, huddinge/botkyrka :-( - kan ju inte påstå på nåt sätt att trafiken är revolutionerande bra i dessa områden i alla avseenden, men visst - vi har väl bortsett från de nya/omgjorda rusningslinjerna in mot stan ungefär fått 10 nya linjer på lika många år... - i Norrort verkar det hända saker vartenda år dock!
På Södertörn händer det lite i alla fall...
Nynäshamn får en ny stadsbuss-linje i samband med att man öppnar den nya pendeltågstationen Gröndalsviken till den 18 augusti.
Linjen får nummer 853 och går Gröndalsviken - Nynäshamn stn - Alkärrsplan
Det innebär att Nynäshamn då har två stadsbuss-linjer 853 samt 854
Linje 835 förlängs från Vega (Vardövägen) till Länna Köpcentrum (Truckvägen) på vissa avgångar.
/Anders
Citat från: Anders i Vendelsö skrivet 16 juli 2008, 21:24:12 PM
Nynäshamn får en ny stadsbuss-linje i samband med att man öppnar den nya pendeltågstationen Gröndalsviken till den 18 augusti.
Linjen får nummer 853 och går Gröndalsviken - Nynäshamn stn - Alkärrsplan
Men nu förstår jag absolut ingenting!!!! 854 går ju också Gröndalsviken/Nynäshamns station och Alkärrsplan??? - Vari låg behovet att upprätta en helt ny linje för något som deltrafikeras av 853:an???? - varför inte kalla de turerna för 853X eller så istället??????
Såg IOFS att mellanhållplatserna inte stämde, men då de bara var fyra till antalet borde det väl IAF kunnat heta 853X typ...
Citat från: Ted S skrivet 16 juli 2008, 11:04:44 AM
Linje 624C
Återinrättad linje Humlegården-Åkerstorp-Sjökarby-Åkersberga station.
Linjerna 628 och 628C
Trafiken på linje 628, i kombination med 628C, är förtätad både på för- och eftermiddag för att kunna erbjuda sittplatsstandard på motorväg.
/Ted
Hemma i Västerbotten där jag bor brukar vare sig linjenummer eller bokstäver till linjenumret betyda något speciellt. Linjenumrerna är inte kopplade eller sorterade i en ordning här utan som exempel så har Burträsk-trafiken nummer 225 till 233 medan 211 234 235 är en Skolbuss i Jörn För att sedan ha 236 och 237 Som har trafik i områden närmare Burträsk än vad Jörn är.
Men Stockholms-trafiken (jag bor i Norrland så med Stockholm menar jag länet inte kommunen) så har jag ändå sätt ett viss system. TEX mittsiffra 7 = Stomlinje mittsiffra 9 = Nattrafik plus att linjenumrerna brukar normalt vara sorterade i ungefärlig ordning mot trafikorterna. Inte så att det är Söderort på några linjenummer för att nästa vara Ekerö-nummer följt av ett Solna-nummer för att sedan fortsätta i Söderort utan dom är uppdelade i områden som Bromma, Sunbyberg och Farsta osv osv.....
Dom har bokstavstillägget X för direkt-linje eller linje-sträckning avviker något från ordinarie. V och H för vänster och högervarv osv.
Strukturerat och någorlunda tydligt alltså. Men nu undrar jag vad bokstaven C som förekommer i vissa linje-nummer betyder. För visst finns det även där ett system?
/Jona
Citat från: Anders i Vendelsö skrivet 16 juli 2008, 21:24:12 PM
På Södertörn händer det lite i alla fall...
Nynäshamn får en ny stadsbuss-linje i samband med att man öppnar den nya pendeltågstationen Gröndalsviken till den 18 augusti.
Linjen får nummer 853 och går Gröndalsviken - Nynäshamn stn - Alkärrsplan
Det innebär att Nynäshamn då har två stadsbuss-linjer 853 samt 854.
Trevligt.:) 853 minns jag från förr.
Jag grunnar lite på om man inte skulle kunna göra en ringlinje och låta den gå Nynäshamns station-Alkärrsplan-(Sjukhuset?)-Gröndalsskolan-Gröndalsviken-Nynäs havsbad-Nynäshamns station istället. 853V/H. ;)
Citat från: Jona skrivet 17 juli 2008, 02:33:30 AM
Strukturerat och någorlunda tydligt alltså. Men nu undrar jag vad bokstaven C som förekommer i vissa linje-nummer betyder. För visst finns det även där ett system?
/Jona
C står för "Centralen" (skulle kunna vara City också) - dvs bussar som går längre än de vanliga knutpunkterna (dvs Slussen, Gullmarsplan etc.) o fortsätter in till stan, dessa bussar är varianter på redan existerande linjesträckningar med.
Hej!
*
Varför är SL så ostrukturerade?
Vad jag menar är att SL har olika linjesystem i länet medan jag tycker det ska va ett enhetligt system rakt igenom vilket det tydligen inte är.
-- Att lägga ned linje 523H och 523V och ersätta med 523 resp. 528 går inte ihop med SL:s H/V-system.
-- Linje 467 i Gustavsberg på Värmdö har ett enda linjenummer i båda riktningar trots att det är en ringlinje.
-- Linje 601H & 601V är ringlinjer de med, men där har man kvar beteckningen H/V för att skilja ut riktningen på ringlinjen.
*
Varför behövs linje 647?
Linje 647 och 677 kör exakt samma sträcka mellan Norrtälje och Rimbo och linje 677 har kortturer som enbart går sträckan Norrtälje - Rimbo och det har även linje 647 som för övrigt slutat trafikera väster om Rimbo.
Alternativ till linje 647 är att låta kortturerna mellan Norrtälje - Rimbo och omvänt på linje 677 namnändras till 647 så att 677 blir en renodlad linje Norrtälje - Uppsala och omvänt utan avvikelser med undantag på första turen där på vardagsmorgon med bussbyte vid Åby vsk.
Alternativ två är att låta befintliga turer på linje 647 döpas om till linje 625 och gå via Rösa då det inte tar så mycket längre i restid eller ändå heta 625 och inte gå via Rösa och med anmärkning i 625:ans tabell skriva att turen inte går via Rösa.
*
SL:s linjeförteckning på hemsidan behöver justeras lite för där anges t.ex. att linje 639 inom parentes går till Östhammar och Öregrund. Det enda som anges i 639:ans tabell är att anslutning finns/till från Östhammar med 857 så det där med Östhammar och Öregrund borde strykas omgående i linjeförteckningen på SL:s hemsida. Visst, det kunde ha fått se ut så i linjeförteckningen om man i 639:ans tabell hade angett ankomsttid/avgångstid med 857 till/från Östhammar samt ankomsttid/avgångstid med 811 till/från Öregrund.
Det är lite synd att SL och UL inte har synkroniserat det lite bättre så att samtliga turer på 857 har haft anslutning till från Stockholm och Norrtälje vid Hallstavik.
MVH Alexander T (at1981) !!
CitatVarför behövs linje 647?
Linje 647 och 677 kör exakt samma sträcka mellan Norrtälje och Rimbo och linje 677 har kortturer som enbart går sträckan Norrtälje - Rimbo och det har även linje 647 som för övrigt slutat trafikera väster om Rimbo.
Alternativ till linje 647 är att låta kortturerna mellan Norrtälje - Rimbo och omvänt på linje 677 namnändras till 647 så att 677 blir en renodlad linje Norrtälje - Uppsala och omvänt utan avvikelser med undantag på första turen där på vardagsmorgon med bussbyte vid Åby vsk.
Alternativ två är att låta befintliga turer på linje 647 döpas om till linje 625 och gå via Rösa då det inte tar så mycket längre i restid eller ändå heta 625 och inte gå via Rösa och med anmärkning i 625:ans tabell skriva att turen inte går via Rösa.
Den här har redan diskuterat i tidigare tråd. Slutsatsen jag kom fram till var att 677 har "Rimboturer" av omloppstekniska skäl medan 647 är bara en "ursäkt" (om vi säger så) att låta röda bussar sträckan Rimbo-Norrtälje och omvänt när blåbussar inte räcker eller omloppen inte passar.
Citat-- Att lägga ned linje 523H och 523V och ersätta med 523 resp. 528 går inte ihop med SL:s H/V-system.
Observera att 523 och 528 har fått nya linjesträckningar.
Jag vill minnas att det funnits funderingar på att korta av 621 och låta 626 ta dess nuvarande turer mellan Östanå och Åkersberga/Danderyds sjh, vet någon när detta är tänkt att genomföras?
Jag hade fått för mig att det skulle ske nu vid tidtabellsskiftet, men så blev det ju uppenbarligen inte...
Har resandeunderlaget varit för lågt på nuvarande/gamla 647 eller varför kortas den av så man måste byta buss för att komma till Arlanda?
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 18 juli 2008, 06:46:54 AM
Jag vill minnas att det funnits funderingar på att korta av 621 och låta 626 ta dess nuvarande turer mellan Östanå och Åkersberga/Danderyds sjh, vet någon när detta är tänkt att genomföras?
Jag hade fått för mig att det skulle ske nu vid tidtabellsskiftet, men så blev det ju uppenbarligen inte...
Har resandeunderlaget varit för lågt på nuvarande/gamla 647 eller varför kortas den av så man måste byta buss för att komma till Arlanda?
//Fredrik
Resandeunderlaget är lågt, mellan 1-10 passagerare har jag sett på sträckan Rimbo-Arlanda.
Sen har ju UL806 fått trafik varje timme istället för typ varannan och utan att kolla tidtabellerna för den och 677 så antar jag att dom två alltid ansluter till varandra vid Långhundra.
Citat från: virtual1 skrivet 16 juli 2008, 19:02:57 PM
O som vanligt aldrig något spännande i söderort, huddinge/botkyrka :-( - kan ju inte påstå på nåt sätt att trafiken är revolutionerande bra i dessa områden i alla avseenden, men visst - vi har väl bortsett från de nya/omgjorda rusningslinjerna in mot stan ungefär fått 10 nya linjer på lika många år... - i Norrort verkar det hända saker vartenda år dock!
Nej, söderort är ganska bortglömt på SL:s kartor numera. Noterade dock att 173:an får kvartstrafik mellan Älvsjö station och Skärholmen alla dagar fram till 18.30-tiden (tidigare enbart på helger).
Citat från: Patrik skrivet 18 juli 2008, 07:45:40 AM
Resandeunderlaget är lågt, mellan 1-10 passagerare har jag sett på sträckan Rimbo-Arlanda.
Sen har ju UL806 fått trafik varje timme istället för typ varannan och utan att kolla tidtabellerna för den och 677 så antar jag att dom två alltid ansluter till varandra vid Långhundra.
Lågt??? Nädu, inte på eftermiddagsturen (även rent tekniskt sätt borde det vara ungefär lika många om det ändå rör sig om samma människor som tar sig hem efter en dag på Arlanda). Där bruka DABen vara 50-60% fylld från Arlanda och bussen blir lätt fullsatt när anslutande UL807 kommer in från Uppsala vid Rimbo.
Men visst, största anledning till att man lägger ner 647 på sträckan Rimbo-Arlanda är nog p.g.a. utökning av förbindelse mellan 677 och UL806.
Citat från: Yujin Zhang skrivet 18 juli 2008, 10:01:34 AM
Lågt??? Nädu, inte på eftermiddagsturen (även rent tekniskt sätt borde det vara ungefär lika många om det ändå rör sig om samma människor som tar sig hem efter en dag på Arlanda). Där bruka DABen vara 50-60% fylld från Arlanda och bussen blir lätt fullsatt när anslutande UL807 kommer in från Uppsala vid Rimbo.
Men visst, största anledning till att man lägger ner 647 på sträckan Rimbo-Arlanda är nog p.g.a. utökning av förbindelse mellan 677 och UL806.
Jag tänkte nog mer på TILL Arlanda, visserligen på eftermiddagen och då är det bara jag som åker åt det hållet :)
Citat från: Yujin Zhang skrivet 17 juli 2008, 08:52:43 AM
Den här har redan diskuterat i tidigare tråd. Slutsatsen jag kom fram till var att 677 har "Rimboturer" av omloppstekniska skäl medan 647 är bara en "ursäkt" (om vi säger så) att låta röda bussar sträckan Rimbo-Norrtälje och omvänt när blåbussar inte räcker eller omloppen inte passar.
Observera att 523 och 528 har fått nya linjesträckningar.
Det låter logiskt. Redan idag tomkörs det en massa rött på sträckan Norrtälje-Rimbo (och omvänt), så att låta dessa vagnar köra 647:or istället vinner ju alla på. Men frågan blir då: Kan det tänkas att någon blåbuss får köra på "röda 647:an" om det kört ihop sig, eller måste denna blåbuss skyltas 677E för att vite inte ska utdömas? ::)
Citat från: virtual1 skrivet 17 juli 2008, 08:46:17 AM
C står för "Centralen" (skulle kunna vara City också) - dvs bussar som går längre än de vanliga knutpunkterna (dvs Slussen, Gullmarsplan etc.) o fortsätter in till stan, dessa bussar är varianter på redan existerande linjesträckningar med.
708Y Kvarnhagsvägen - Lilla dalen då? Vad betyder Y? :P
Det betyder not Y i tidtabellen från början, sedan fick linjevarianten det suffixet. (Faktiskt)
Kan bidra med att 822:an inte längre kör via Sofieberg, dessutom har man dragit ner turtätheten.
Hej!
Jag vill ge beröm för innehållet i Värmdö-tabellerna att man åter angett ankomsttiderna till ändhållplats även om bussen bara kör dit endast om passagerare finns i bussen efter "Hemmesta vägskäl" men på Ekerö/Färingsö och i Nacka (det sistnämnda från sommartabellen) är det sig likt som vanligt på den fronten :P.
verkar som att en massa V och H-linjer försvinner.
Det hysterin gick lite över styr
Citat från: JAB skrivet 18 juli 2008, 21:10:46 PM
Det betyder not Y i tidtabellen från början, sedan fick linjevarianten det suffixet. (Faktiskt)
När den linjen kom till fanns redan en 708X vilket linjen troligen annars skulle hetat.
Citat från: Bussmicke skrivet 20 juli 2008, 20:29:57 PM
När den linjen kom till fanns redan en 708X vilket linjen troligen annars skulle hetat.
Det tror inte jag, eller snarare det vet jag att den inte skulle ha gjort !
Varför tror du inte det/hur kan du veta det?
Den linjen har funnits många år.
Innan 708X försvann fanns 3 st. 708: 708, 708X och 708Y.
Citat från: virtual1 skrivet 17 juli 2008, 08:46:17 AM
C står för "Centralen" (skulle kunna vara City också) - dvs bussar som går längre än de vanliga knutpunkterna (dvs Slussen, Gullmarsplan etc.) o fortsätter in till stan, dessa bussar är varianter på redan existerande linjesträckningar med.
624C och 628C går varken till City eller Centralen utan till Humlegården, och det är väl inte riktigt City ?.....
Citat från: Olle skrivet 21 juli 2008, 16:27:49 PM
624C och 628C går varken till City eller Centralen utan till Humlegården, och det är väl inte riktigt City ?.....
Kan tydas:
Centrala Stockholm
Cirka mitt i stan ;)
Centralare än Danderyds sjh (för att skilja ut sig från 624 resp. 628)
Linje 608 behöver inget suffix, då den endast finns i en upplaga.
/Ted
Citat från: Olle skrivet 21 juli 2008, 16:27:49 PM
624C och 628C går varken till City eller Centralen utan till Humlegården, och det är väl inte riktigt City ?.....
Har du inte hört om den gyllene triangeln, Stureplan är ju en av hörnstenarna i den...
//Fredrik
Men i så fall ligger ju Humlegården utanför den ;)
Citat från: Olle skrivet 22 juli 2008, 20:45:35 PM
Men i så fall ligger ju Humlegården utanför den ;)
Nja, till och med på den tiden då Lidingöbanan gick in till centrala staden (före högertrafikomläggningen) stod det "Humlegårdsgatan/Stureplan" i destinationsskylten.
Om jag inte minns fel skall en linje 785 ersätta 784 på Mörkö.
Citat från: HB skrivet 23 juli 2008, 11:19:13 AM
Nja, till och med på den tiden då Lidingöbanan gick in till centrala staden (före högertrafikomläggningen) stod det "Humlegårdsgatan/Stureplan" i destinationsskylten.
Men Humlegården kan aldrig ligga innanför Stureplan från City sett ...
Citat från: Bussmicke skrivet 23 juli 2008, 16:45:52 PM
Om jag inte minns fel skall en linje 785 ersätta 784 på Mörkö.
Det är väl redan gjort, 784 är avkortad till Norrvrå (Hölö) medans 785 fortätter till Mörkö.
Exakt vad som skiljer linjerna åt i övrigt vet jag inte eftersom vissa 785:or vänder i Norrvrå (Hölö).
//Niclas
Se där ja, tack för påpekandet
idag kom linjebeskrivningen på nya 528
samma som 523V till helenelund.
frågan är var man vänder?
523 var visst uppdaterad utan mailutskick.,
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 18 juli 2008, 06:46:54 AM
Jag vill minnas att det funnits funderingar på att korta av 621 och låta 626 ta dess nuvarande turer mellan Östanå och Åkersberga/Danderyds sjh, vet någon när detta är tänkt att genomföras?
Jag hade fått för mig att det skulle ske nu vid tidtabellsskiftet, men så blev det ju uppenbarligen inte...
626:an kommer att gå mellan Östanå och Åkersberga/Danderyds sjukhus. 621:an kommer därför inte angöra Östanå.
http://sl.se/ficktid/vinter/v621.pdf
http://sl.se/ficktid/vinter/v626.pdf
Citat från: Olle skrivet 24 juli 2008, 16:16:39 PM
Men Humlegården kan aldrig ligga innanför Stureplan från City sett ...
Det sa jag inte heller utan bara att det namngavs såsom samma plats/område redan på den tiden Lidingöbanorna gick dit.
Citat från: Magnus_J skrivet 29 juli 2008, 14:10:34 PM
idag kom linjebeskrivningen på nya 528
samma som 523V till helenelund.
frågan är var man vänder?
523 var visst uppdaterad utan mailutskick.,
Magnus, om du lusläser nya 528:an så ska du ut till Sollentunavägen och svänga höger där istället för Åkervägen när du kommer från Bokvägen, sen via hpl. Kummelbyvägen och Snickarvägen och högersväng in på Anhaltsvägen. Samma väg ner till stationen som 523. Avstigning blir väl på 178/523 hpl. mot Kista. Därefter finns en vändslinga in till vänster.
Citat från: virtual1 skrivet 16 juli 2008, 19:02:57 PM
O som vanligt aldrig något spännande i söderort, huddinge/botkyrka :-( - kan ju inte påstå på nåt sätt att trafiken är revolutionerande bra i dessa områden i alla avseenden, men visst - vi har väl bortsett från de nya/omgjorda rusningslinjerna in mot stan ungefär fått 10 nya linjer på lika många år... - i Norrort verkar det hända saker vartenda år dock!
Gnäll inte!!
På Gotland är vi glada om vi får en positiv förändring vart 5-miljonte år... ;)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 augusti 2008, 11:54:58 AM
Det var väl att ta i.
De senaste 3 åren har det skett de största förändringarna i kollektivtrafikens utbud på landet sedan Järnvägen lades ned.
Införandet av Stomlinjer norr o söderut, tätare trafik på dessa och även på övriga linjer.
Det var till största delen ett litet skämt, men linje 61 är helt oförändrad, och linje 4,som jag själv var med och påverkade starten på, går fel tider på dygnet... ::)
Citat från: Mange_buss skrivet 07 augusti 2008, 11:59:06 AM
Det var till största delen ett litet skämt, men linje 61 är helt oförändrad, och linje 4,som jag själv var med och påverkade starten på, går fel tider på dygnet... ::)
Ta en titt i tidtabellen de senaste åren så kommer du att finna massor av utökningar. Linje 61 exemelvis som under den perioden vintertid fått både kvälls- och helgtrafik.
Att det sedan blir fler linjenätsförändringar i storstadsområdena beror ju på att där sker både en utbyggnad av bostadsområden samt arbetsplatser, något som knappast sker i glest befolkade områden, där gymnasieskolans elever är den i särklass största kundkategorin.
Citat från: HB skrivet 07 augusti 2008, 12:25:58 PM
Ta en titt i tidtabellen de senaste åren så kommer du att finna massor av utökningar. Linje 61 exemelvis som under den perioden vintertid fått både kvälls- och helgtrafik.
Att det sedan blir fler linjenätsförändringar i storstadsområdena beror ju på att där sker både en utbyggnad av bostadsområden samt arbetsplatser, något som knappast sker i glest befolkade områden, där gymnasieskolans elever är den i särklass största kundkategorin.
Jag vet, men jag vill bara att det ska hända lite nyförvärv och sånt i Visby (vilket det också gör)
Vi på gotland har ett 20-tal linjer att fota när vi inte reser, men ni i stockholm kan fota 600!
Citat från: Mange_buss skrivet 07 augusti 2008, 12:47:20 PM
Jag vet, men jag vill bara att det ska hända lite nyförvärv och sånt i Visby (vilket det också gör)
Vi på gotland har ett 20-tal linjer att fota när vi inte reser, men ni i stockholm kan fota 600!
Fota gärna mer från ön då och lägg ut här. Det finns ju massor av gamla linje- och turistvagnar som går i skoltrafik, som man inte kan finna på andra håll i landet.
Citat från: HB skrivet 07 augusti 2008, 18:27:38 PM
Fota gärna mer från ön då och lägg ut här. Det finns ju massor av gamla linje- och turistvagnar som går i skoltrafik, som man inte kan finna på andra håll i landet.
Kan jag ju göra, fast jag gillar mest linjetrafiksfordon..
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 augusti 2008, 22:10:01 PM
Ja det är ju bara ett läsår kvar för många av dessa gamla bussar, det var ju inte så hemskt många år sedan man kunde se bussar av tidig sjuttiotalsmodell i skoltrafiken, nu är väl de äldsta tidigt åttiotal fram till sommaren 2009 som längst, sedan blir det ju ålderskrav även här vilket nog inte är en dag för tidigt ;)
Håller med
Citat från: Anders i Vendelsö skrivet 16 juli 2008, 21:24:12 PM
På Södertörn händer det lite i alla fall...
Nynäshamn får en ny stadsbuss-linje i samband med att man öppnar den nya pendeltågstationen Gröndalsviken till den 18 augusti.
Linjen får nummer 853 och går Gröndalsviken - Nynäshamn stn - Alkärrsplan
Det innebär att Nynäshamn då har två stadsbuss-linjer 853 samt 854
Linje 835 förlängs från Vega (Vardövägen) till Länna Köpcentrum (Truckvägen) på vissa avgångar.
/Anders
Ja linje 853 verkar bli en kortvarig historia
Se länk: http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=13162
/Anders
CitatJa linje 853 verkar bli en kortvarig historia
Se länk: http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=13162
/Anders
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=15868.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=15868.0)