Kortköp vid förarplatsen

Startat av Christer K, 20 oktober 2021, 14:17:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Hej igen, ställer om min fråga om kontanthantering på buss. Jag tänkte mest på det som förekommer nu. Passagerarna köper med sitt betalkort Visa eller andra kort. Vilka län kommer sluta med all sådan handtering vid förarplatsen och endast ha köp via APP eller förköpt kort som läses av i maskin ombord på bussen.
// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Ersa

I Stockholms län har SL relativt nyligen (i jämförelse med andra län) infört köp av enkelbiljetter med bankkort framme hos föraren. Detta i den nyare läsaren som även läser av QR-koder från mobilskärmar.

buskörare

Toppen att man slipper kod, lite tråkigare att det inte går att köpa annat än en enkelbiljett bara. Förhoppningsvis kommer det på sikt, en huvudstad borde kunna sälja bättre biljetter till turister.

Sputnik

Det kommer. Med det nya systemet skall man kunna välja biljettbärare. SL-appen, det nya gröna åkkortet, eller något betalkort. Jag ser framför mig att man i appen eller på hemsidan registrerar sitt betalkort och exempelvis köper en 30-dagarsbiljett och lägger på det, om man sedan exempelvis vill ha biljetten på ett grönt åkkort (aller appen) så flyttar man över biljetten dit istället.

Fredde

Det är riktigt smidigt att kunna åka på bankkortet i SL-trafiken.
Jag gör det nu när vi efter drygt 1,5 år har börjat jobba från kontoret några dagar i veckan.
Vissa är skeptiska, men det är skönt att slippa hålla på att föra över till reskassan och greja...