Svenska bussar ska förbättra miljön i Elfenbenskusten

Startat av roggek, 03 maj 2021, 08:43:55 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

roggek

Ett videoinslag från SVT om utvecklingen av ett nytt linjenät och 450 nya bussar från Scania:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svenska-bussar-ska-forbattra-miljon-i-elfenbenskusten

CitatI västafrikanska Elfenbenskustens huvudstad råder trafikkaos. Hela systemet med kollektivtrafik ska göras om och Sverige är med och har bland annat dragit upp ett nytt bussnät.

Elfenbenskusten har bett Sverige om hjälp med ett modernt kollektivtrafiksystem. Swedfund, svenska statens utvecklingsfinansiär, har utrett var människor bor, var de arbetar och hur de vill resa.

VincentJkpg

Låter som en väldigt bra satsning i teorin men jag bara väntar på korruptionsavslöjanden och oegentligheter om några år. Alldeles för vanligt i såna här projekt.

pegee

Kommer detta verkligen att fungera på sikt? Det VincentJkpg skriver är en verklig fara.
Dessutom kräver moderna bussar en välutbyggd och kompetent underhållsorganisation.
Dagens bussar med all elektronik är inte helt enkla att underhålla. Här hemma kör vi
omkring med bussar som nästan alltid visar att det är ett fel någonstans, trots en
kompetent och väl utvecklad serviceorganisation. "Volvo diagnos Kontrollera xxxx" ja,
vad det nu är som systemet tycker är fel.   
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Resenären

Är vi inte lite fördomsfulla nu? Tror leverantören är intresserad av att det skall fungera och dessutom är det inte alltid bilden av Afrika (vilket i sig vore detsamma som att bedöma Sverige efter hela Europa) från tio femton år sedan stämmer överens med hur det är idag. utvecklingen går fort.

Sen har vi väl en del exempel på rätt kass framgång här hemma också - spårväg till Bromma Flygplats .... spårvägen i Lund .....

Ersa

Karolinska...
Vi är inte speciellt mycket bättre på att bekämpa korruption här i Sverige. Men vi kallar det istället för andra saker än just korruption.

virtual1

Jag googlade vidare och såg att Iveco levererade 250 stycken CNG-bussar i 2019 och att de levererade 450 stycken nya 2018 till dem... så Scania kan knappast ta åt sig så mycket mer ära. Däremot så kan nog Swedfund göra det.

VincentJkpg

Scania har ju nyligen avslöjats för grov korruption i Indien så nog tycker jag det finns god grund för skepticism även här. Samtidigt är det ju verkligen jättebra att man gör stora satsningar på kollektivtrafiken i länder som håller på att ta sig uppåt, kommer löna sig i framtiden.

Ersa

Det är väl bara att anta att en kompetent underhållsorganisation ingår i satsningen. På lite längre sikt kan man nog bygga upp monteringslokaler där nere, så att så mycket som möjligt kan tillverkas på plats.

BSB101

Nu ligger Sverige i topp när man jämför länder och hur lite utbredd korruptionen är. Med andra ord är vi bättre än i stort nästan alla andra länder på att bekämpa den.