Allmänna bussforum > Busstrafik

individuell lönesättning bussförare

(1/10) > >>

Christer K:
Läste en artikel om lönesättning genom individuell lönesättning i Transportarbetaren.
Kommunal har detta även inom bussbranschen.
Vad tittar cheferna på då?
Åker de med samtliga förare på linjen, talar de med sina bussförare.
Men är det som jag tror detta sker helt godtyckligt av den närmaste chef.

Artikel gäller den kommunala renhållningen i Karlstad. Men finns det där då finns det i flera verksamheter inom Kommunal.
https://www.transportarbetaren.se/stora-loneklyftor-i-kommunal-renhallning/

// Christer K

AL:
Såvitt jag vet förekommer individuell lönesättning bland servicearbetare och teknisk personal organiserade inom Kommunal på vissa håll, men tror inte det är särskilt vanligt bland buss- eller spårvagnsförare. Och i vart fall är motståndet mot ett sådant system stort...

buskörare:
Läser att Nettbuss nånstans i Skåne, hade så. 2015 i alla fall. Vet dock inte resultatet. Jag är inte för individuell lön, tror inte upphandlingsbranschers anställda skulle gynnas av det. Även om det låter bra i teorin

Lars-Håkan_E:
Alltså, det beror på vad man menar med i-lön.  Det finns knappast och har nog heller aldrig funnits i modern tid i-lön för en vanlig bussförare.

Däremot har det funnits väldigt många försök med en liten lönedel som varit individuell och beräknats efter vissa kriterier, oftast har kommunal varit stora motståndare i alla fall i storstadsregionerna.

Jag har ju varit b.la Trafikchef och haft otaliga utvecklingssamtal med chaufförer, i ett större företag finns det idag inga vettiga möjligheter att premiera dem som gör ett riktigt bra jobb, man får ta till presentkort på ICA/Coop istället.

Varför?

Vi talar ju inte om ackordslön här utan om en del mätbara kriterier.

Andersson och Pettersson jobbar bägge två på samma tjänstegrupp, kör samma bussar. Bägge håller tidtabellerna men Andersson förbrukar 15% mer bränsle än Pettersson och har tre ggr så hög skadefrekvens på fordonen (ej motpartsskador räknade).

Här skulle man givetvis vilja premiera Pettersson genom en lönesättning med en liten rörlig i-del medans Andersson får den förhandlade lönen.

Vad är faran med detta? Kriterierna skall vara anpassade så att dem inte kan misstolkas, t.ex kundsynpunkter ska inte vara med eftersom det kan slå väldigt snett.

buskörare:
Jag kan se fördelar med bonusar. Men jag ser också svårigheter med en rättvis värdering.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion