Bussförare i Umeå: "Hur länge ska vi stå ut med elbussarna?"

Startat av VincentJkpg, 14 januari 2021, 17:12:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Ja 5252 var den enda av B7LA som funkade bra i Gävle med innan Umeå fick ärva dem. 5252 var faktiskt en härlig buss.


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

igel

Citat från: yngrot skrivet 17 januari 2021, 07:29:40 AM
Tyvärr är de inte särskilt tysta heller då fläktar till värme är rätt högljudda.
Det problemet känns igen från MAN bussarna i Norrort. Fläktarna i dem är märkbart högljudda jämfört med andra märken om Volvo, Scania eller VDL.

buskörare

Ingen kan väl påstå att fläktarna är tysta i VDL? Åtminstone förarfläkten gör en ju lomhörd.

igel

Förarfläkten kan du ju stänga av, framdörrsfläkten i MAN går vare sig du vill det eller inte. Sedan hörs inte fläktarna i VDL all lika mycket bak i bussen som i MAN bussarna. Det är ju också att MAN har en annan ljudkaraktär mera som en vinkelkap än ett bullrande. 

Knut

Citat från: Citaro C2 skrivet 16 januari 2021, 00:12:39 AM
Det spelar ingen som helst roll var en produkt är tillverkad. Om en iPhone är gjord i Kina eller USA har ingen som helst betydelse för kvalitén. Det som har betydelse däremot är vilka krav den som utvecklat produkten har. Nikon har nyligen meddelat att alla deras kameror kommer att tillverkas i Thailand från i år. Ingen kommer att märka någon som helst skillnad. Nikon kommer ha samma krav på kameror som är tillverkade i Thailand som om de varit tillverkade i Japan.
er absolut skilnad på vart en produkt er satt sammen.
Norgesbuss fikk i 2015 22 stk Scania OmniEkspress 320 med normalgulv og 7 LE, 2 av disse ble satt sammen i Polen og er absolutt de 2 dårligste i den serien busser.
Sies også at det er vesentlig kvalitets skilnad mellom 9700 bygget i Polen og i Finland av den gamle modellen
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Citaro C2

I så fall har Scania valt att godkänna en lägre nivå på slutprodukten. Det har inget att göra med att polska montörer är sämre än finska.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

homer

eller så har dom inte medvetet gjort det utan att i Finland har produktionen fungerat bra och Scania tror att dom bara kan flytta maskiner och ritningar till polen som kommer samma produkt att bli byggd med samma kvalitet som tidigare gjordes i Finland

Ersa

Det var väl över tjugo år sedan tillverkningen av "svenska" bussar började ske i Polen. Märkligt att fördomarna lever kvar fortfarande efter två decennier.


AO

Blir spännande att se vilka vagnar som kommer till Umeå. Om man tolkar artikeln verkar det som att det kommer gå HVO-drivna bussar i avvaktan på att nattladdningsbara elbussar kan levereras. Antar att HVO-bussarna blir begagnade då?

Lars-Håkan_E

Citat från: Citaro C2 skrivet 20 januari 2021, 20:12:33 PM
Många saknar helt förmåga att se objektivt på saker o ting. Jag vet iaf vilken karosstillverkare jag tyckte gjorde urusla produkter, Säffle. Den åsikten har jag haft sedan jag såg att bussar levererade med Säffle 2000 kaross fram till B9S 8500 mer eller mindre gick sönder bara efter några år i trafik. Värst av alla bussar någonsin måste de 200 B9S som beställdes samt B12MA vara som levererades till SL mellan 2002 och 2005.

Huvudproblemet var bristen på kvalitetskontroll och att man alltför ofta släppte iväg fordon som inte var färdiga.

Jag hade förmånen att besöka fabriken vid fyra tillfällen för att hämta nya bussar, en gång på -80 talet, en gång på -90 talet och två gånger på -00 talet, b.la en av de sista B10MA och en av de första årens B12MA.

Vid varje tillfälle har några av bussarna som ska hämtas varit mer eller mindre ofärdiga och under -00 talet fick vi besöka verkstad på vägen hem ifrån Säffle vid flera tillfällen.


yngrot

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 februari 2021, 09:47:45 AM
Huvudproblemet var bristen på kvalitetskontroll och att man alltför ofta släppte iväg fordon som inte var färdiga.

Jag hade förmånen att besöka fabriken vid fyra tillfällen för att hämta nya bussar, en gång på -80 talet, en gång på -90 talet och två gånger på -00 talet, b.la en av de sista B10MA och en av de första årens B12MA.

Vid varje tillfälle har några av bussarna som ska hämtas varit mer eller mindre ofärdiga och under -00 talet fick vi besöka verkstad på vägen hem ifrån Säffle vid flera tillfällen.

Det där känner jag igen vi skulle hämta Säffle 1995  de åkte fram och tillbaka för justering innan vi sent på eftermiddag kunde köra hem. Tyvärr har Säffle aldrig varit känt för kvalité 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.