GDG 1951,2000,1010

Startat av 1896, 21 januari 2010, 17:36:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Har någon Chassi nr på dessa ? I så fall kanske det går att hitta även dessa i SBH.

Mats Karlsson

1951 var en Sc CR110L med reg.nr T917 / DZP937 och chassinr 540944, fd NBJ nr 2.
1010 var en Sc CR110L med reg.nr T211 / EGS611 och chassinr 541313, fd NBJ nr 70.
2000 var en Sc CR110T med reg.nr T651 / EGY511 och chassinr 541025, fd NBJ nr 90.

1896


Peter Öden

Hej !

Vad beträffar GDG 2000, finns det någon som har en färgbild på denna i GDG-fägerna ??

Mvh Peter Ö

1896

Brukade 1951 gå på Borlänges Malungstur ?

j-a

Vet inte? men den var väl där ofta som lånebuss.

1896

Jag har något svagt minne av det, jag såg den aldrig i Borlänge på dagarna.

bilomnibussen

Vi pratar kanske om olika år eller decennier. Jag körde emellanåt 1951 på gymnasieturer Borlänge-Leksand, troligen som förstärkningsbuss till ordinarie vagn. 1951 var lite opraktisk för vanlig linjetrafik eftersom det inte fanns någon bakdörr. Dessutom hade den ingen form av retarder och inte heller självjusterande bromsar. Ibland var den därför ganska svår att få stopp på, fullastad med ungdomar. Inte riktigt klokt egentligen men man upptäckte sådant när man redan var på väg.

1951 hade vanliga vindrutor och skylt som en stadsbuss eller SJ:s CR 110:or, 1010 hade hel, stor vindruta och en liten skylt ovanför. Minns aldrig att jag såg den i Dalarna, minns den bara som NBJ-vagn.
Mvh Jan G

1896

Var 1951 stationerad i Insjön menar du ? I så fall förklarar det mitt minne av att den gick på skolturer i Borlänge vid något tillfälle. Den gick ju till skrot tidigt eftersom den var upprostad.

Ordinarie buss på Malung, måste väl ha varit Godsbuss både på -70 och -80 talet.

1010 var stationerad i Sandviken.

1896

1010:

www.wasatrafik.se/gdg/gdg4082.jpg

j-a

Citat från: 1896 skrivet 16 mars 2010, 13:42:40 PM
Var 1951 stationerad i Insjön menar du ? I så fall förklarar det mitt minne av att den gick på skolturer i Borlänge vid något tillfälle. Den gick ju till skrot tidigt eftersom den var upprostad.

Ordinarie buss på Malung, måste väl ha varit Godsbuss både på -70 och -80 talet.

1010 var stationerad i Sandviken.
På 80 talet var det väl oftast 3926 och ibland någon av ajokki kombiarna 3825,3826 eller 3827 som gick på den linjen

1896

Gick turen på -70 talet också ? I så fall, var det väl nån Lier kombi som var ordinarie buss ?

bilomnibussen

Hej! 1951 var stationerad i Borlänge. Det fanns inga GDG-bussar stationerade i Insjön. På morgnarna körde man tomme till Leksand för återfärd till Borlänge med gymnasieelever, troligen rådde omvända förhållandet på eftermiddagarna. F ö var också 1950 tidvis i bruk i Borlänge, jag körde den ibland, för det mesta tror jag den var placerad i Leksand. Det var en CF110, fd NBJ-buss den också.
Mvh Jan G

1896

#13
Vet inte när Insjön tillkom som stationering, men det låter troligt att den kom till just för att få bort tomkörningar till och från Leksand. Om jag är rätt informerad så lär 2 st gamla hembyggen ha varit stationerade där i början på -80 talet, sedan stationerades 1383-84 där, dom första boggi Vanhool:erna som kom till Dalarna. Dessa hade skolturer i Borlänge på dagarna, när sedan GDG försvann så hade vi dessa bussar på Wasa, skolturerna skulle plötsligt Essetrafik ha, bussarna stationerades i Leksand, (stationering Insjön försvann), och en av bussarna drogs också in pga minskat elevantal. Denna buss finns väl kvar än idag ?

j-a

Citat från: 1896 skrivet 17 mars 2010, 23:31:12 PM
Gick turen på -70 talet också ? I så fall, var det väl nån Lier kombi som var ordinarie buss ?
Har hört mig för lite med min far. :)Den började nog köras av Borlänge förare i mitten av 70 talet då användes till att börja med V8 orna 1402-1403 sedan ersattes dom av 1826,1827 sedan var det lite blandat tills godsbussen 3926 kom.