Vägvisning är bra.

Startat av Joachim Wansölin, 21 augusti 2009, 16:23:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joachim Wansölin


Ersa

Vägvisare likt denna är dock populära att flytta och ändra på. Jag hade föredragit siffror och en pil sprejade direkt på asfalten i gatan. :)

Leif D

Citat från: Joachim Wansölin skrivet 21 augusti 2009, 16:23:12 PM

Citat från: Verspieder skrivet 22 augusti 2009, 03:33:08 AM
Vägvisare likt denna är dock populära att flytta och ändra på. Jag hade föredragit siffror och en pil sprejade direkt på asfalten i gatan. :)

Utbildning värd namnet är också nått bra, som man tydligen inte vill kosta på sin personal numera !!   ;)
;-)

Joachim Wansölin


Hittade en annan typ av vägvisning i bildarkivet:



En tredje variant på vägvisning jag sett i SL-området är en skylt med SL-märke plus en pil som sitter i en liggande tidtabellshållare.

Kristian

Vägvisningsskylt vid Västerbykorset.
Den sägs ha kommit upp efter att en 729 körde mot Västerhaninge och försökte med en vändning vid Rydsberg som slutade med arslet i diket och framänden i vädret.

Nico


Citat från: Leif D skrivet 22 augusti 2009, 17:05:25 PM
Utbildning värd namnet är också nått bra, som man tydligen inte vill kosta på sin personal numera !!   ;)

Nja, de som primärt kör dessa linjer (bl.a. jag) har fått linjeutbildning och tanken är väl att de flesta ska få den då dessa linjer ju även kan ingå i t.ex. natt-ut jobb eller om man sitter passning. I.o.m. att Arlandas terminalområde inte är helt lättnavigerat så är det dock kanske så inte så konstigt ifall någon förare på egen hand (eller någon utbildare vilket är troligare i detta fall) satt upp lite tillfälliga påminnelser på ställen där man lätt kan missa. En papperslapp är nog även bättre då jag tror att Luftis m.fl. skulle ha lite synpunkter om vi började spraya färg/vägvisningar lite som vi vill i gatan.  ;)  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Max W

Citat från: Joachim Wansölin skrivet 22 augusti 2009, 20:40:27 PM
Hittade en annan typ av vägvisning i bildarkivet:



En tredje variant på vägvisning jag sett i SL-området är en skylt med SL-märke plus en pil som sitter i en liggande tidtabellshållare.
SL-märket "bussväg" användes på flera håll redan på 1970-80-talen då jag ansvarade för linjemätningar i SL-land.
Ett av dessa områden var det då nyetablerade Jordbro industriområde (där inga gatuskyltar kommit upp än) och ett område i Västerhaninge som jag skam att säganes inte minns namnet på. Kan det vara Åby?. vi körde bl.a. förbi ett nytt vårdhem. Området låg till höger om vägen Västerhaninge-Tungelsta och i höjd med Västerhaninge station.
Hur som helst var det två eller tre skyltar uppsatta i resp. område.

Tommy E

Citat från: Max W skrivet 23 augusti 2009, 09:24:51 AM
SL-märket "bussväg" användes på flera håll redan på 1970-80-talen då jag ansvarade för linjemätningar i SL-land.
Ett av dessa områden var det då nyetablerade Jordbro industriområde (där inga gatuskyltar kommit upp än) och ett område i Västerhaninge som jag skam att säganes inte minns namnet på. Kan det vara Åby?. vi körde bl.a. förbi ett nytt vårdhem. Området låg till höger om vägen Västerhaninge-Tungelsta och i höjd med Västerhaninge station.
Hur som helst var det två eller tre skyltar uppsatta i resp. område.

Även sista biten mot Jäsängen på linje 318 finns det Bussväg-skyltar. Dessa är dock svartvita.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Nico


Norrort har det även på en del ställen, t.ex. 602:an.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

#9
Citat från: Nico skrivet 23 augusti 2009, 11:52:03 AM
Norrort har det även på en del ställen, t.ex. 602:an.

"Bussväg" i rött pekar även in mot "Brottby by" (uppe vid skolan), som 625, 665 och ytterligare några små Vallentunalinjer trafikerar.

---

EDIT: Stora Karby heter stället.

IngemarJ

Den typen av skyltar används i Göteborg för ersättningsbusstrafiken för spårvagn eftersom det ofta är helt orutinerade chaufförer som kör den.

Hälsar

Ingemar

lil-sis

Här skulle skyltarna behövas till de som kört samma linje i femton år men glömt att kolla ändringarna till hösten  ;D Vi nybörjare lusläser alla lappar  8)

Leif D

Jag inser faktiskt problematiken, men tycker ändå detta är fattigdomstecken.
Fast å andra sidan är det ju inte speciellt lätt att få folk att läsa den skriftliga information som troligt vis ges ut.
Men klart, oftast så tycker ju företagen att personalen ska läsa information på sin lediga tid, vilket inte är speciellt bra, för då är risken den inte blir läst ganska stor.
;-)