Bussbränder och blockerade dörrar

Startat av Magnus_J, 01 oktober 2008, 05:45:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


S Svensson

#1
Det är bara att beklaga. Men som tur är så forskas det om bränder i bussar. Efter branden i Axamo 1976 (det är 32 år sedan faktiskt) då en CR 145 brandskadades så har en del gjorts. SJ införde t ex ny typ av klädsel på säten som inte var lättantännlig. Nu kanske inte detta hjälper.
Men jag har inte något minne av att det varit något dödsoffer i bussbränder på länge. Men det klart man måste ha ett säkerhetstänkande.
Jag har ju åkt ganska mycket buss i Göteborgsområdet. Såsom tåg och bussintresserad så ser man ju många fordon. Det intressanta är att sedan det blev nya trafikutövare på vissa områden så såg jag andra företags fordon. Konstigt nog har ganska många bussar brunnit av de som brukade trafikera Nils Ericsonplatsen. Leja Tourings båda Neoplaner som gick till Strömstad brandskadades. Lysekils Taxi (Lysekils Buss nytt manm) har haft två brandskadade. Landvetterbuss och Veolia har haft bussar som totalförstörts eller blivit svårreparabla. Men om det fanns passagerare med så har de klarat sig. Även GSAB har haft problem. Fråns små incidenter till någon totalhavererad.MEN  säkerheten har blivit mycket bättre efter olyckan 1976 då bussen från Kungälv ganska snart rökfylldes. Plasten i sätena utvecklade cyanider. Bussar har fått terminstorer placerade som varnar förare och det finns brandsläckare,både handdrivna och sådana som utlöses automatsikt. Dåv VL hade några som brandskadades på 70 talet också bla en Ikarus med BR145 undertill.
Kanske krävs uppmärksamhet om vad som kan hända. Men man kan inte ha alltför många dörrar. Nödhammaren kanske behövs på landsbygd men i tätort kan räddningen komma snabbt.
Alltså fler incidenter efter 1976 speciellt åren efter 1998. Men få dödsfall och få skador.

Magnus_J

fast som det står också så rökfylls ju en buss på någon minut och då hjälper inte en snabb räddning heller.
det är ju som sagt bra att det forskas och att det kanske blir mer säkerhet i byggprocessen i bussar.

finns ju automatisk släckutrustning i motorrummen men man kanske skulle ha sprinklersystem i kupén också.

Zella

Citat från: Magnus_J skrivet 01 oktober 2008, 19:57:17 PM
finns ju automatisk släckutrustning i motorrummen men man kanske skulle ha sprinklersystem i kupén också.

He he en förare som trycker på fel knapp i höstmörkret kan få sura passagerare dyngsura  ;D

JDS

Citat från: Tomas Fransson skrivet 01 oktober 2008, 20:39:58 PM
He he en förare som trycker på fel knapp i höstmörkret kan få sura passagerare dyngsura  ;D

Verkar som en bra grej att ha om det börjar bli lite för livat i bussen. Fast antagligen måste man ha något frysskydd i, så det är kanske inte jättekul att få på sig...