Bussbolaget med Världens bästa kunder

Startat av Per Andersson, 25 september 2008, 12:24:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Per Andersson

Ett bussbolag har under lång tid ständigt annonserat i Tidningarna Metro, City, DN m fl om att det söker bussförare.

Det servar Världens bästa kunder.

1.  Om stockholmaren är Världens bästa kund varför har vi då så dålig busstrafik?

2.  Varför måste man ständigt annonsera efter ny personal?

Trodde att Världens bästa kunder betjänades av Världens bästa bussbolag.

Som därigenom borde slippa att ständigt annonsera genom att vara en attraktiv arbetsgivare.

Eller?

Vilket är Bussbolaget?

Fredde

1/ Inlägget bör ligga i Busstrafik

2/ Det var ett väldigt gnällande på detta företag!

CitatVilket är Bussbolaget?

Har du sett annonsen bör du ju ha sett vilket bolaget är.


Björn Forslund

Jisses, ska man jämföra med den usla pendeltågstrafiken i Stockholm så ligger alla bussbolag skyhögt över!

Karsten

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 september 2008, 13:03:44 PM
Jisses, ska man jämföra med den usla pendeltågstrafiken i Stockholm så ligger alla bussbolag skyhögt över!

Nej det stämmer inte alls! Du råkar ha oturen att nyttja den del av spårtrafiken som funkar dåligt (vilket inte har med trafikutövaren att göra) och bo i ett område med väl fungerande busstrafik. För mig är förhållandet det motsatta; busstrafiken har funkat halvkasst i fem år (fordonens standard har lämnat mycket övrigt att önska, men det har blivit bättre de senaste veckorna) medan Saltsjöbanan går som ett urverk i, i stort sett, alla väder.

Jag tror att lille Per väljer att visa sitt missnöje med tjänsteföretaget på ett lite för hårt sätt för att tas på allvar. Tona ner din kritik, och kanske rikta den åt rätt håll, så kan den kanske besvaras på bättre vis än så här.

JDS

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 september 2008, 13:03:44 PM
Jisses, ska man jämföra med den usla pendeltågstrafiken i Stockholm så ligger alla bussbolag skyhögt över!

Om man jämför rekryteringsmetoderna så blir det snarare tvärtom. Medan Swebus närmast bjuder in sina anställda med armbågen (gå förbi vårt platskontor när det passar oss så garanterar vi dig nästan ett ospecificerat arbete) så står Stockholmståg typ och värvar folk vid ingången till lokförarskolan.

Björn Forslund

STÅG verkar inte heller lyckas så där över hövan med rekryteringen...personalbrist har varit en vanlig orsak till inställda tåg söder om Vhe.
Men det är ju klart, vem vill spaka en braxande X60 när man kan mysa i en Ma eller TMY?

JDS

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 september 2008, 14:32:53 PM
STÅG verkar inte heller lyckas så där över hövan med rekryteringen...personalbrist har varit en vanlig orsak till inställda tåg söder om Vhe.
Men det är ju klart, vem vill spaka en braxande X60 när man kan mysa i en Ma eller TMY?

Den som har en sån där...vad hette det nu igen... äh, ni vet, barn och sånt kanske?

HB

Citat från: Per Andersson skrivet 25 september 2008, 12:24:24 PM
Ett bussbolag har under lång tid ständigt annonserat i Tidningarna Metro, City, DN m fl om att det söker bussförare.

Det servar Världens bästa kunder.

1.  Om stockholmaren är Världens bästa kund varför har vi då så dålig busstrafik?

2.  Varför måste man ständigt annonsera efter ny personal?

Trodde att Världens bästa kunder betjänades av Världens bästa bussbolag.

Som därigenom borde slippa att ständigt annonsera genom att vara en attraktiv arbetsgivare.

Eller?

Vilket är Bussbolaget?

1. SL har nu toppnotering på nöjda kunder sedan deras mätningar började. Detta oavsett trafikslag och entreprenör.
http://sl.se/Templates/Article.aspx?id=13193

2. Eftersom runt 70% av alla kollektiva resor i landet görs i SL-området så innebär det att det går åt mycket resurser (personal). Vissa trafikområden (exempelvis Nacka/Värmdö) har haft trafikökning på 100% de senaste 10 åren.
Detta i kombination med pensionsavgångar, normal personalomsättning etc ger ett stort rekryteringsbehov. Dessutom så sker lejonparten av all D-kortsutbildning i landet i Stockholm, som därmed förser övriga län med en hel del förare.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 september 2008, 15:21:52 PM
Sedan kanske jag kan skryta åt er  ;D  genom att berätta att Swebus har en väldigt låg andel inställda turer totalt inom SL trafiken och utförde t.ex i april 99,81% av beställda turer vilket är bäst alla kategorier (Buss,Spår)

Finns det någon statistik över tillförlitligheten i de olika företagens rapportering över inställda turer?

Björn Forslund

Citat från: JDS skrivet 25 september 2008, 14:58:57 PM
Den som har en sån där...vad hette det nu igen... äh, ni vet, barn och sånt kanske?


Inte går det väl att passa dagistider och sådant om man i sitter i en braxad X60 eller står framför en signal som vägrar visa annat än rött..... Det gäller nog både trafikpersonal och passagerare!  :P

Cero

Citat från: Per Andersson skrivet 25 september 2008, 12:24:24 PM

Det servar Världens bästa kunder.


De kanske tycker att SL är en av världens bästa kunder och SL kan mycket väl tycka att Swebus är ett tjänsteföretag i världsklass. Märk väl att vi som åker med är kundens kunder, dvs inte alls kunder till Swebus. Alltså avses inte trafikanterna i uttalandet.

Citat från: Per Andersson skrivet 25 september 2008, 12:24:24 PM

1.  Om stockholmaren är Världens bästa kund varför har vi då så dålig busstrafik?


Hur definierar du dålig busstrafik? Det går knappast att vare sig hålla med om eller bemöta ett så allmänt och generellt uttalande.

Citat från: Fredde_J skrivet 25 september 2008, 12:33:29 PM

2/ Det var ett väldigt gnällande på detta företag!


Kan ju bero på att många inte upplever att de på alla områden lever upp till de önskemål kundens kunder har på hur en buss ska vara beskaffad och hur trafikutövningen ska gå till, även om det liksom inom de flesta företag finns de medarbetare som gör ett utmärkt jobb. Betänk också att gränsdragningen mellan trafikhuvudmannen SL och entreprenören (Swebus, Busslink, Veolia, etc) inte är tydlig för alla varför de flesta inte vet vems fel det är att något inte är som man kan önska.




JDS

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 september 2008, 15:48:52 PM

Inte går det väl att passa dagistider och sådant om man i sitter i en braxad X60 eller står framför en signal som vägrar visa annat än rött..... Det gäller nog både trafikpersonal och passagerare!  :P

Det går ännu sämre om man har överliggning i Nässjö och inte bor där.

Men nu var det ju inte tågtrafik som var ämnet, utan hur värdelös bussbranschen är ur den anställdes perspektiv. Jag tycker att vi kan vara överens om att den är mer värdelös än tågbranschen, oavsett hur många tågförseningar som inträffar.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 september 2008, 17:19:35 PM
Det beror väl helt på var man arbetar och med vad.

Alla överliggningar och kvartstid på Järnvägen lockar ju inte precis de som har familj, jag själv gav upp en karriär i SJ pga detta

Kvartstiden är väl helt jämförbar med de delade turerna i busstrafiken, och överliggningarna är ju inte särskilt tillämpligt i SL-trafiken.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 september 2008, 19:16:21 PM
Nu jämförde jag ju inte med SL trafiken...

Alltså, även om diskussionen glider iväg så skadar det ju inte att hålla liiite koll på vad tidigare inlägg handlar om...  ;D

Karsten

Citat från: JDS skrivet 25 september 2008, 15:38:16 PM
Finns det någon statistik över tillförlitligheten i de olika företagens rapportering över inställda turer?

Troligtvis inte. Om man jobbade eller åkte med Swebus bussar i SL-området i april kan man lätt konstatera siffran inte kan stämma. Under våren roade jag mig med att jämföra de i verkligheten inställda turerna med det som fanns rapporterat till SLs störningsinformation, och det var mycket inställt som inte var med. Om tillförlitligheten i rapporteringen till den avdelning som sammanställer statistik är lika stor lär inte 99,81% stämma alls.