Trean

Startat av Mr G, 24 mars 2008, 21:05:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Då rullar vi på i stafetten och hamnar i Vårsta med linje 3. Kan det ha vart ändstation här? Eller fortsätter vi mot Nynäshamn kanske? Idag heter väl den här linjen 783 tror jag. Fast jag kan ha fel på det också.

Vart ska damen med hucklet åka tro? Undrar om inte Björn bor i de här krokarna förresten. Kanske vet han svaren (förutom damens destination förstås, det kan han inte gärna ha koll på väl) . Inga ligister med rigellos i sikte iallafall, alltid nåt...

吉先生

HJP

Citat från: Mr G skrivet 24 mars 2008, 21:05:16 PM

Då rullar vi på i stafetten och hamnar i Vårsta med linje 3. Kan det ha vart ändstation här? Eller fortsätter vi mot Nynäshamn kanske? Idag heter väl den här linjen 783 tror jag. Fast jag kan ha fel på det också.

Vart ska damen med hucklet åka tro? Undrar om inte Björn bor i de här krokarna förresten. Kanske vet han svaren (förutom damens destination förstås, det kan han inte gärna ha koll på väl) . Inga ligister med rigellos i sikte iallafall, alltid nåt...



Tack för den fina bilden!

Förlåt en yngling, som blir lite fundersam. Vårsta skriver du, och Nynäshamn. De enda blå bussarna, i Stockholms-trakten, som min arma hjärna kan komma ihåg, är MOAB-bussarna, som trafikerade Fridhemsplan-Mälaröarna. Även hållplatsstolpen är blå.

Är detta en f.d. MOAB-buss? Hur förklaras den blå hpl-stolpen? Skulle det möjligen kunna vara så, att damen med hucklet, är på väg till Ekerö, och att det föreligger en förväxling? Eller är det bara lilla jag, som är ute och cyklar....

Frågorna hopar sig  ???

HJP

Björn Forslund

#2
En härlig bild! Bussen går på SOAB:s linje 3 som gick till Spångbro på den tiden (har jag för mig). Mycket riktigt blev den sedan 783 och fortsatte till Nynäshamn. Möjligen vände vissa turer vid Vårsta.
Bussen var ursprungligen Björknäsbolagets vagn 75, men tillsammans med systern 74 överfördes de till SOAB redan som nya.
Måste ha varit en skön tur på gamla 225:an, särskilt när backen upp mot malmen skulle forceras. Man kan höra motorljudet när föraren växlar ner i backen...
Rigellobusarna höll nog till närmare Tumba på den tiden. Vet inte om ICA-butiken i Vårsta fanns då.
/Björn

yngrot

Underbar bild :)  minns när jag började min busskortutbildning i Handen 1976 då körde vi nästan bara CF 76....himmel vad tiden har gått fort. :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ingwar Åfeldt

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 mars 2008, 11:52:01 AM
En härlig bild! Bussen går på SOAB:s linje 3 som gick till Spångbro på den tiden (har jag för mig). Mycket riktigt blev den sedan 783 och fortsatte till Nynäshamn. Möjligen vände vissa turer vid Vårsta.
Bussen var ursprungligen Björknäsbolagets vagn 75, men tillsammans med systern 74 överfördes de till SOAB redan som nya.
Måste ha varit en skön tur på gamla 225:an, särskilt när backen upp mot malmen skulle forceras. Man kan höra motorljudet när föraren växlar ner i backen...
Rigellobusarna höll nog till närmare Tumba på den tiden. Vet inte om ICA-butiken i Vårsta fanns då.
/Björn

Visst vände linje 3 vid Spångbro. Där var det anslutning till Ösmo, Nynäshamn (Älgviken ej att förglömma), Stora Vika, Lisö och naturligtvis upp mot Trollsta, Tungelsta och Västerhaninge. Men det var alltid tid till lite snack mellan förarna innan det bar iväg.

Jag kan se att bussen har fyra halvljus tända. Kommer inte ihåg vilket år man ändrade bestämmelserna och tillät bara två halvljus, men det var sannolikt tidigt 70-tal.

M v h
Ingwar

yngrot

Lagen om bara 2 halvljus har jag för mig ändrades ca 1985 då fick vi nya Wiima som bara kunde tända 2 halvljus.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ingwar Åfeldt

Citat från: yngrot skrivet 25 mars 2008, 23:17:36 PM
Lagen om bara 2 halvljus har jag för mig ändrades ca 1985 då fick vi nya Wiima som bara kunde tända 2 halvljus.


Nej, det var långt tidigare. Det gjordes när jag fortfarande jobbade som bussförare och jag slutade med det i Januari 1975. Bussar i linjetrafik var dock tillåtna att ha ett extraljus tänt tillsammans med halvljuset. På de CF vi hade kopplade man så tre halvljus var tända samtidigt. Möjligen gjordes någon ändring 1985, men den ursprungliga lagen kom alltså tidigare.

M v h
Ingwar

HJP

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 mars 2008, 10:25:58 AM
SOAB- Södertälje Omnibuss (Wallenberg ägt) hade blå bussar, bussen på bilden härstammar därifrån

****
Jasså SOAB! Tack för den upplysningen.

Jag vill inte påstå att jag har bra koll på de gamla bussbolagen, men Södertälje-bussarna kände jag över jag över huvud taget inte till, annat än att förkortningen SOAB, känns igen.

Nu vet jag bättre  :)

HJP

yngrot

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 26 mars 2008, 01:36:38 AM

Nej, det var långt tidigare. Det gjordes när jag fortfarande jobbade som bussförare och jag slutade med det i Januari 1975. Bussar i linjetrafik var dock tillåtna att ha ett extraljus tänt tillsammans med halvljuset. På de CF vi hade kopplade man så tre halvljus var tända samtidigt. Möjligen gjordes någon ändring 1985, men den ursprungliga lagen kom alltså tidigare.

M v h
Ingwar

Jo men det jag menade var ju att det var tillåtet med 3 halvljus och det har jag för mig var till ca 1985...

Mvh Torgny
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina