Norrorts B9 verkar börja kasseras nu

Startat av buskörare, 05 januari 2019, 13:34:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: buskörare skrivet 05 januari 2019, 14:48:20 PM
Inte vad jag har sett, nej. Vet inte varför dom är kvar faktiskt.

Åtminstone en av dem har gått regelbundet på roslagsersättningen nu.

Mikael T Nilsson

Citat från: virtual1 skrivet 06 januari 2019, 09:08:54 AM
Åtminstone en av dem har gått regelbundet på roslagsersättningen nu.

Så sent som november 2018 gick en av dem på någon 600-linje, men det är väldigt sällan man ser dem ute i linjetrafik.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 januari 2019, 12:34:41 PM
Så sent som november 2018 gick en av dem på någon 600-linje, men det är väldigt sällan man ser dem ute i linjetrafik.

De går nog bara i ordinarie linjetrafik i yttersta nödfall.

Bussmicke

Citat från: buskörare skrivet 05 januari 2019, 14:49:52 PM
Ingen aning, men det står att 30 Scania ska komma från Märsta till norrort. Man kanske sätter in bälten, eller så är dom så pass nya att de har.

När tar Transdev Märsta? Trodde också Transdev skulle ta över ledvagnarna där.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Citat från: Bussmicke skrivet 06 januari 2019, 13:05:57 PM
När tar Transdev Märsta? Trodde också Transdev skulle ta över ledvagnarna där.

Juni. Är det bussar Arriva skaffat dit själva, så är det deras bussar. Dom leasar inte, så finns behovet på annat område så tar man dom ju med sig.

Bussmicke

Kanske bara Etanolbussarna Transdev tar över då.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Citat från: Bussmicke skrivet 06 januari 2019, 13:15:50 PM
Kanske bara Etanolbussarna Transdev tar över då.

Är inte alla Märstas bussar etanol? Det ska knappast köras vidare på etanol oavsett.

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 06 januari 2019, 09:08:54 AM
Åtminstone en av dem har gått regelbundet på roslagsersättningen nu.

Men det har väl inte rullat någon ersättningstrafik sedan den 9 december?

Nico

Det har väl rullat B9S vid oplanerade stopp. Har väl varit ett och annat även efter 9/12-18.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 06 januari 2019, 16:08:12 PM
Det har väl rullat B9S vid oplanerade stopp. Har väl varit ett och annat även efter 9/12-18.

Vid oplanerade stopp har det rullat alla typer av ledbussar. Inte bara Volvo.

Nico

Givetvis har även andra fordonstyper rullat vid tillfällig ersättning. Kunde iofs. lagt till ett "bland annat B9S" i min inläggstext, men utgick ifrån att det inte behövdes då ju tråden i sig handlade om just B9S.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 06 januari 2019, 16:38:14 PM
Givetvis har även andra fordonstyper rullat vid tillfällig ersättning. Kunde iofs. lagt till ett "bland annat B9S" i min inläggstext, men utgick ifrån att det inte behövdes då ju tråden i sig handlade om just B9S.

Just ersättningspratet handlade väl dock om 6844 och 6845.

Buzzlover

Citat från: buskörare skrivet 06 januari 2019, 13:03:32 PM
De går nog bara i ordinarie linjetrafik i yttersta nödfall.
Hade faktiskt en konversation om detta med en trafikledare på Arriva, just 684x får inte vara ute i vanlig linjetrafik, endast ersättning, så det är precis som du säger att det endast sker när det inte finns en annan lösning.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Citat från: Buzzlover skrivet 06 januari 2019, 19:14:46 PM
Hade faktiskt en konversation om detta med en trafikledare på Arriva, just 684x får inte vara ute i vanlig linjetrafik, endast ersättning, så det är precis som du säger att det endast sker när det inte finns en annan lösning.

Ante mig att det var så.

Fredrik Gelin

Citat från: buskörare skrivet 06 januari 2019, 14:07:19 PM
Är inte alla Märstas bussar etanol? Det ska knappast köras vidare på etanol oavsett.
Som jag förstått det kommer Transdev åtminstone till att börja med att hyra ett antal av etanolbussarna från 2005-2006.
Gissningsvis hamnar dessa i Vallentunatrafiken som ju troligen förs över till Norrortsavtalet när det upphandlas. Det verkar ju tveksamt att köpa eller leasa nya bussar som riskerar att bli överflödiga efter två år.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk