"Snart ryker personalen på de självkörande bussarna"

Startat av homer, 10 september 2021, 18:53:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

https://www.mitti.se/nyheter/snart-ryker-personalen-pa-de-sjalvkorande-bussarna/repuhE!ZxJYwsV7Wv0gD29tLkaAA/?fbclid=IwAR3A6hmehQZB0VRqrNre8UoldY2cbLECIm4wlS36dezff6POCnj_pN6aRrU"

CitatI höst kommer SL och Nobina att testa att köra de självkörande bussarna i Barkarbystaden utan personal ombord. Bussarna ska i stället övervakas från kontrolltorn.

Min första fråga är ju vem som är ansvarig om fordonet kör på en människa som dör? jag vet att det är att ställa det till sin spets, men en sån sak borde väl vara helt juridiskt reglerat? är den trafikledare som är satt att kolla på en gps hur fordonet rör sig beredd att axla det ansvaret?


Lars-Håkan_E

Regeringens utredning om självkörande fordon föreslår att ansvaret läggs på fordonets ägare/brukare.

Det lär då bli Vd eller motsvarande som råkar illa ut, en svår personolycka eller dödsolycka skulle då kunna få horribla konsekvenser men även tillverkaren föreslås ha ett ansvar.

Walter

Men kan vd enligt förlslaget delegera ansvaret inom sin organisation? Såsom det fungerar med många andra bestämmelser som ska följas. Vd eller motsvarande är alltid ytterst ansvarig men kan som sagts delegera till annan person.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Maven

Ansvarsfrågan har ju lösts för hissar, rulltrappor och andra mer eller mindre automatiska transportanordningar, så det kunde väl vara rimligt att dessa bussar behandlas på samma sätt.

zjbus

Är väl inte riktigt samma sak med ett fordon ute i trafik, sen kan man ju fundera på vad spektaklet fyller för funktion? Något som kanske också Nobina funderar över, Nobina Sverige AB Solna registrerades som första ägare på YKT 710 2017-12-13, 2021-04-13 ställdes den av och 2021-04-14 övergick den till ny ägare Nobina Fleet AB Solna.
Senast godkända besiktning 2019-12-17 den skulle Besiktigas senast 2020-12-31 och fick Körförbud 2021-01-01, Körförbudsorsak Utebliven kontrollbesiktning. Ansvar?

Källa: Transportstyrelsen och Biluppgifter.

Walter

Vet inte riktigt vad du syftar på, att den ställdes av efter att kontrollbesiktning skulle utförts behöver inte betyda att den var i trafik under den perioden.

Nobina vet säkert inte exakt hur framtiden ser ut för dessa eller autonoma fordon generellt men de har haft dessa bussar på besök i Varberg och Danmark så man promotar det rätt ordentligt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Sundås

Citat från: zjbus skrivet 13 september 2021, 11:12:05 AM
Är väl inte riktigt samma sak med ett fordon ute i trafik, sen kan man ju fundera på vad spektaklet fyller för funktion? Något som kanske också Nobina funderar över, Nobina Sverige AB Solna registrerades som första ägare på YKT 710 2017-12-13, 2021-04-13 ställdes den av och 2021-04-14 övergick den till ny ägare Nobina Fleet AB Solna.
Senast godkända besiktning 2019-12-17 den skulle Besiktigas senast 2020-12-31 och fick Körförbud 2021-01-01, Körförbudsorsak Utebliven kontrollbesiktning. Ansvar?

Källa: Transportstyrelsen och Biluppgifter.


Just YKT710 var på väg bort (avstripad m.m.) när vi var där på besök i oktober 2020 - det har anlänt andra, nyare fordon med nyare teknik i dess ställe. Så det är säkerligen därför - den har inte rullat i trafik på snart ett år. Vi fick förklarat för oss att utvecklingen går framåt väldigt snabbt - det händer mycket på två år och fordonen som ersatte hade uppdaterad teknik.

En stor del av projektet är ju att samla större volymer på data kopplat till användningen.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

homer

Citat från: Maven skrivet 13 september 2021, 08:01:16 AM
Ansvarsfrågan har ju lösts för hissar, rulltrappor och andra mer eller mindre automatiska transportanordningar, så det kunde väl vara rimligt att dessa bussar behandlas på samma sätt.

En hiss eller en rulltrappa är inget FORDON

Om jag som fordonsförare hamnar i en situation där jag måste välja om jag ska köra på en grupp med förskolebarn som springer ut i vägen eller ner i diket och köra på ett rådjur, väljer jag rådjuret, men är vi säkra på att den autonoma bussen gör det? rulltrappan kommer iallafall aldrig behöva göra det valet

zjbus

Citat från: Sundås skrivet 13 september 2021, 12:56:02 PM
Just YKT710 var på väg bort (avstripad m.m.) när vi var där på besök i oktober 2020 - det har anlänt andra, nyare fordon med nyare teknik i dess ställe. Så det är säkerligen därför - den har inte rullat i trafik på snart ett år. Vi fick förklarat för oss att utvecklingen går framåt väldigt snabbt - det händer mycket på två år och fordonen som ersatte hade uppdaterad teknik.

En stor del av projektet är ju att samla större volymer på data kopplat till användningen.
Jaså men just YKT 710 är på bild i länken publicerad 10 sept. 2021 längst upp i tråden.

homer

Så en tidning har använt en arkivbil... har väl aldrig hänt förut::)

buskörare

Bilden är ju från Mostphotos, som är en bildbank man kan köpa/använda bilder ifrån. Så man kan nog räkna med att bilden alltså inte är tagen i samband med att artikeln skrevs, utan långt tidigare.

mittlinje

Vad jag kan utläsa av omgivningen är troligen bilden redan från 2018/2019.

Bältes-Assar

Citat från: homer skrivet 13 september 2021, 17:02:02 PM
En hiss eller en rulltrappa är inget FORDON

Om jag som fordonsförare hamnar i en situation där jag måste välja om jag ska köra på en grupp med förskolebarn som springer ut i vägen eller ner i diket och köra på ett rådjur, väljer jag rådjuret, men är vi säkra på att den autonoma bussen gör det? rulltrappan kommer iallafall aldrig behöva göra det valet

Det automatiska fordonet kommer nog i de flesta fallen att hinna stanna innan en mänsklig förare ens bestämt sig för vad som är ett rådjur och vad som är ett barn. Största risken de första 20-30 åren är väl att bakomvarande bilar kan köras av mänskliga förare som försöker köra om den automatiska bilen när den stannar...

Ersa

Rätt modern bild ändå. I vissa lokaltidningar, även de som är ägda av relativt stora MittMedia, kan det förekomma bilder tagna innan 2010 på artiklar om kollektivtrafik som handlar om nutid och framtid.