Brekina | Büssing Senator 12D i skala 1:87

Startat av Nico, 07 september 2021, 23:26:01 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Nico

Vet att intresset för fordonsmodeller väl kanske inte är så högt här, men denna förebild kanske någon kan relatera lite mer kring. Just bussmodeller är inte heller i majoritet i min samling (utan bulken är europeiska bilar och lastbilar, primärt från perioden 1950-1990), men dyker det upp något annat kul så hamnar det ibland i samlingen... I detta fall så är det alltså en modell av en Büssing Senator 12D från 1963, tillverkad av Brekina i skala 1:87 och med art.nr 59360, som damp ned hos mig.

Just denna är kanske lite trist då den visar en buss i leveransutförande. Om jag förstått somligt rätt (i annat fall får någon gärna rätta mig) så var det i Tyskland förr ofta så att bussarna levererades i elfenben (RAL 1014) och sedan var det många mindre lokaltrafikbolag som bara kanske målade om tak, dörrar osv. men att stora delar förblev beige. T.ex. då Stuttgart, Frankfurt, Essen m.fl. städer hade tidigare (och har vissa fall kvar) elfenben som en av sina färger.















För att vara i en så pass liten skala så är detaljerna förvånansvärt bra. Vindrutetorkarna är något grova, men det ser värre ut på bild än i verkligheten. Etsade backspeglar medföljer, men är inte monterade ännu. Som vanligt även en brasklapp i form av att jag inte är mycket till fotograf så...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Railmaster

Tror inte vindrutetorkarna stämmer på modellen!
De är på dessa bussar elektriska och parallellkopplade på så vis att de inte samtidigt befinner sig vid fönsterstolpen.
Torkarbladet på dörrsidan ska vara i andra änden av sin svepyta när torkarna är parkerade.


HJP

****
Mycket snygg modell. Den stämmer inte helt, med någon SL-buss, men ger H32-vibbar.

Jörgen

Om man blandar en skopa H25, en skvätt H27 och en större del H32 tillsammans så... :D

Bakdelen ser ut som H25 , H27 en del av förarfönstret och resten H32 bortsett bakdörrarna, som alla hade bladdörrar här.

Så kanske skulle det kunna bli en Senator 12D som denna modell är om man bygger om den en del.

Om jag räknat rätt så stämmer axelavståndet med H25 (Senator 12R), H27 (Senator 12R) och H32 (Präfekt 13D). Men den är ca 20 cm kortare än H32 och ca 35 cm längre än H27.

Verkar funnits många varianter på dessa Senator och Präfekt.

Och så fanns ju H26 (Senator 11R) också, men den var ju kortare.
Mvh: Jörgen

HJP

****
Framdörrarna stämmer bra med H32.
Destinationsskyltarna måste bytas mor linjenummerkrukor.
Det är dock mycket SL-känsla i modellen.

Jörgen

Funderar om man ska ta och köpa en till och fixa bakdörrarna och bygga om den så den liknar en H32.
Mvh: Jörgen