Huvudmeny

GDG SL mm.

Startat av Stefan P, 08 januari 2008, 15:14:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vilket år startade GDG, står förkortningen för Värmland, Dalarna, Göteborg?

SL tog över ett antal företag vid sitt bildande. Vilka företag.

Hade SJ någon busstrafik i Örebro Län.

Vilket län fick länstrafikhuvudman sist.

mvh gammalbuss

Walter

Citat från: gammalbuss skrivet 08 januari 2008, 15:14:52 PM
Hej

Vilket år startade GDG, står förkortningen för Värmland, Dalarna, Göteborg?


mvh gammalbuss

Vet inte hur Värmland passar in förkortningen GDG men det stod för Göteborg-Dalarne-Gävle.

Läs mer här http://sv.wikipedia.org/wiki/GDG
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: gammalbuss skrivet 08 januari 2008, 15:14:52 PM
Hej

Vilket år startade GDG, står förkortningen för Värmland, Dalarna, Göteborg?

SL tog över ett antal företag vid sitt bildande. Vilka företag.

Hade SJ någon busstrafik i Örebro Län.

Vilket län fick länstrafikhuvudman sist.

mvh gammalbuss

GDG firade sitt 50-årsjubileum 1982 och startade således 1932.
SL kan väl sägas ha bildats av Stockholms Spårvägar, Vaxholms Trafik AB, Busstrafiken Stockholm-Södertörn, Busstrafiken Stockholm-Björknäs-Värmdö, Mälarabussarna Omnibus AB, Lidingö Omnibus AB, Södertälje Omnibus AB, Trafik AB Stockholm-Sorunda-Grödinge och en mycket liten del av Linjebuss. Det är vad jag kommer på ur minnet. Finns säkert fler och jag reserverar mig också för vissa av företagsnamnen.
På frågan om SJ hade busstrafik i Örebro län passar jag men den var i varje fall inte av större omfattning.
De län som fick länshuvudmän sist var de tre västsvenska länen, Göteborgs och Bohus län, Älvsborgs län och Skaraborgs län. Anledningen var problem runt Göteborg som ligger i tre län (förutom de båda första även Hallands län). Frågan löstes till sist så att Kungsbacka kommun i Hallands län liksom t ex Ale och Alingsås i Älvsborgs län kom att tillhöra Göteborgsregionens Lokaltrafik. 1983 började dessa län få länshuvudmannatrafik medan flertalet övriga kom i gång redan 1981.
Sedan kan man ju diskutera om Gotland har en länshuvudman eftersom hela länet utgörs av Visby kommun och det är kommunen som är huvudman för busstrafiken. Men det är mest en definitionsfråga. Det har också funnit andra kommunala enklaver runtom i landet.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Göran Westman

SJ hade ett mindre antal linjer i Örebro län med huvudort i Örebro. Trafik bl.a. Örebro - Västerås - Uppsala samt Hallsberg - Askersund och Örebro - Finspång - Norrköping.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Göran Westman skrivet 08 januari 2008, 15:46:33 PM
SJ hade ett mindre antal linjer i Örebro län med huvudort i Örebro. Trafik bl.a. Örebro - Västerås - Uppsala samt Hallsberg - Askersund och Örebro - Finspång - Norrköping.

Hur var det: var dessa linjer upphandlade av länshuvudmannen eller kördes de i Örebro län på "egna meriter". Ehns Busstrafik körde t ex linjen Askersund-Karlsborg ett eller ett par år utan ersättning från Örebro län.
När det gällde linjen Örebro-Finspång-Norrköping vill jag också minnas att det ett tag var så att man fick byta buss vid länsgränsen och att Länsbussarna körde i Örebro län. Men det var nog bara under en kort period.
Men som frågan var ställd bör ju dessa linjer naturligtvis tas med.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

NHK

Staffan

Vi skall inte glömma SJ-linjerna i Huddinge, Solna och Danderyd.

En del av Lidingötrafiken tillhörde Järnvägs AB Sthlm - Södra Lidingö.

MOAB står för Mälaröarnas Omnibus

Hälsningar

Nils-Henrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: NHK skrivet 08 januari 2008, 15:56:45 PM
Staffan

Vi skall inte glömma SJ-linjerna i Huddinge, Solna och Danderyd.

En del av Lidingötrafiken tillhörde Järnvägs AB Sthlm - Södra Lidingö.

MOAB står för Mälaröarnas Omnibus

Hälsningar

Nils-Henrik

Ja, hur kunde jag glömma SJ-linjerna? Det var väl det största övertagandet.
Så tänkte jag från början skriva Mälaröbussarna men kom någonstans mitt i på att det nog borde stå Mälaröarnas Omnibus. Och så blev det varken hackat eller malet av företagsnamnet. Tack för påpekandet.  :)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Jag får tacka för alla snabba och bra svar. Hur jag fick in Värmland i förkortningen var ett hjärnsläpp av mig glöm det.

mvh.gammalbuss

Göran Westman

Det stämmer. Man fick till och med promenera över länsgränsen då man hade två vändslingor belägna på var sin sida om gränsen. Länstrafiken i Örebro körde i sitt län och SJ i Östergötland tack vare ett mycket stridbart landstingsråd i Örebro.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 januari 2008, 16:03:51 PM
Ähum...

Gotlands Kommun bildades 1971 genom en sammanslagning av Hemse, Visby och Slite kommuner, i samband med detta upplöstes även Landstinget

Jag såg att jag slant till där och råkade skriva Visby kommun i stället för Gotlands kommun, som det förstås skall vara. Men jag antar att du håller med mig i bedömningen att Gotlands kommun skiljer sig något från andra länshuvudmän. Man har väl inte heller något länsbolag utan det är en eller ett par handläggare på kommunen som håller på med kollektivtrafikfrågorna. Det rör sig ju inte heller om så många bussar. Var det 45?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

GDG  har en tidigare järnvägshistoria. 1932 började ett av GDG företagen BJ Omnibus AB ta över privat trafik. Möjligt jag hittar exakt datum. BJ Omnibus AB bytte namn till GDG Biltrafik senare.

SJ hade bussar i Örebro län. Verkstad fanns i Örebro. I Örebro län så fanns det Länsbussarna. Inte officiell länshuvudman utan mera informell. SJ körde bussar på olika ställen och dessutom hade GDG,dotterbolag till SJ,tagit över NBJ. Både SJ och GDG överlät sin busstrafik till Länsbussarna.Ett antal fordon fördes över.
Även SLT tog över trafik från SJ,liksom Västmanlands lokaltrafik/Västerås lokaltrafik.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 januari 2008, 15:39:34 PM
Sedan kan man ju diskutera om Gotland har en länshuvudman eftersom hela länet utgörs av Visby kommun och det är kommunen som är huvudman för busstrafiken. Men det är mest en definitionsfråga. Det har också funnit andra kommunala enklaver runtom i landet.

Gotland är väl det enda stället där kommun, landsting och länsstyrelse förfogar över exakt samma mark, varken mer eller mindre?  :P  En Gotländsk LHM bör således vara den enda som har en enda kommun att förfoga över. Det vanliga är ju att landstinget äger 50% av LHM medan kommunerna delar på den andra hälften. Undrar om Gotlands kommun äger andra hälften av sin LHM?

Christian Ljunggren

Citat från: Göran Westman skrivet 08 januari 2008, 16:38:17 PM
Det stämmer. Man fick till och med promenera över länsgränsen då man hade två vändslingor belägna på var sin sida om gränsen. Länstrafiken i Örebro körde i sitt län och SJ i Östergötland tack vare ett mycket stridbart landstingsråd i Örebro.


Jo det stämmer.
Sommaren 1984 när jag anställdes vid SJ Busstrafik i Norrköping, så kördes
dock några turer genomgående Örebro-Norrköping.
GDG-föraren körde till länsgränsen eller Finspång och en SJ-förare från Finspång körde vidare till Norrköping.
GDG skickade i princip helt nya Vo B10M/Alpus, medan SJ bl a skickade
Vo B58/H&S i 10xx- och 11xx-serien i utbyte.
GDG-förarna var måttligt förtjusta i detta, dessutom var de ju kanske inte så vana vid Wilson-lådorna. SJ-förarna svor över split-lådorna i Alpusarna, då
de inte fått tillräcklig vana vid dessa vid den tiden.
De genomgående turerna upphörde efter den sommaren.

/Christian

S Svensson

Det speciella med en länshuvudman är att omfördela skattepengar till kollektivtrafik.

SL hade ju bildats och motioner i riksdag lades om att det skulle finnas ett "SL" i varje län.
En av de som lade motioner var Karl-Erik Eriksson i Arvika (fp) och känd från TV.
En gång 1981 fick jag en fråga om hur länge LHM kunde finnas. Som bekant har det svällt ut. Gamla GL hade tre-fyra personer anställda och Älab hade inte fler. Hur många anställda Västtrafik har idag vågar vi inte drömma om. Trafikföretagen var faktiskt mycket effektiva. Ofta var det folk som visste vad man sysslade med.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 09 januari 2008, 01:27:21 AM
Det speciella med en länshuvudman är att omfördela skattepengar till kollektivtrafik.

SL hade ju bildats och motioner i riksdag lades om att det skulle finnas ett "SL" i varje län.
En av de som lade motioner var Karl-Erik Eriksson i Arvika (fp) och känd från TV.
En gång 1981 fick jag en fråga om hur länge LHM kunde finnas. Som bekant har det svällt ut. Gamla GL hade tre-fyra personer anställda och Älab hade inte fler. Hur många anställda Västtrafik har idag vågar vi inte drömma om. Trafikföretagen var faktiskt mycket effektiva. Ofta var det folk som visste vad man sysslade med.

Jag såg på Hallandstrafikens hemsida en uppgift om att deras kansli ökat sin personal med 600 procent sedan 1981. Då skall dock i sanningens namn tilläggas att det har fått kraftigt utökade arbetsuppgifter också, t ex beställningscentral för sjuk- och färdtjänstresor.
Något fler än 3-4 personer var det på Älvsborgstrafikens kansli i mitten av 1980-talet men inte över 10. Västtrafik har i dag drygt 200 anställda. Totalt sysselsätter deras verksamhet cirka 6 500 personer.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)