Nu är det 57 år sedan...

Startat av roggek, 03 september 2024, 04:34:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roggek

...Sverige gick över till högertrafik. Hittade en liten brittisk filmsnutt på Youtube om svenskarnas farhågor inför omställningen till högertrafik den 3 september 1967:


Vässa på engelskan, för här ser vi legender både mänskligt och fordonsmässigt.

Peter Rost


Gunnar D



Vid infartsspåret mot Hammarbyhallen 3 sep 1967.

Mvh Gunnar

Ulf Berlin

Trevliga filmsnuttar :)
Svårt att höra,men hur många CR76or(som visas i filmen)producerade ScaniaVabis till högeromläggningen?/Ulf

roggek

Enligt filem "three thousand five hundred" d v s 3.500 bussar.

Ted Selander

Citat från: Ulf Berlin skrivet 03 september 2024, 21:05:02 PMTrevliga filmsnuttar :)
Svårt att höra,men hur många CR76or(som visas i filmen)producerade ScaniaVabis till högeromläggningen?/Ulf

Jag får det till 509 st. levererade i Sverige 1967, enligt SvOf skrift 2 (Helbyggda Scania(-Vabis)).

Ulf Berlin

Tack för den uppgiften.
Jo,dom drösade in och fanns i princip i varje stad i landet ;)
Jättebra stadsbuss./Ulf

K R

Hej!

På tal om vilka svenska städer som fick Scania-Vabis CR76 inför och strax efter dagen H.

Uppgifter om städer och orter kommer från ovan nämnda skrift SvOf skrift nr 2:

Örebro, Uppsala, Kristinehamn, Jönköping, Malmö, Linköping, Västerås, Umeå, Göteborg, Uddevalla, Halmstad,
Norrköping, Helsingborg, Lidingö, Södertälje, Lund, Karlskrona, Västervik, Fagersta, Gävle, Sundsvall, Nyköping,
Skellefteå, Borås samt två bussar till NBJ, Nora Bergslags Järnvägs AB som senare hamnade i Karlskoga.
Många städer blir det...

För SL:s del införlivades senare bussarna från Lidingö och Södertälje och fick då littera H66.
Lidingös vagnar blev då 7723, 7725, 7727, 7750, 7752, 7754, 7756, 7758, 7760 och 7762.
Södertäljes bussar blev 7901-7906 samt 7910-12.
Södertäljes mellanliggande nr 7-9 kom dock att hamna i Eskilstuna (EOT) och senare hos SLT, då numrerade 108-110.

mvh K R 

Bernt Talbrant

Det var dock inte många till Borås, närmare bestämt bara en...

K R

Hej!

Visst var det på det viset! En enda CR76 levererades till Stadsbussar i Borås AB.
Denna enda Borås-vagn hamnade sedan för övrigt 1974 i Malmö, där med inv.nr 254 som ersättning för en tidigare CR76 med samma nummer,
som skrotades då efter olycka.

SBH-sida om denna enda Borås-CR76 med illustrerande bild:

https://www.svenskbusshistoria.se/#bus/659

Övriga orter som förutom Borås begåvades med en enda CR76 var Kristinehamn, Fagersta och Skellefteå.

Annars var just Malmö den största beställaren av CR76 med inalles 140 bussar, medräknat de tio vagnar som levererades under den senare delen av 1968.

mvh K R

Ulf Berlin

Kul att få veta.
Sedan levererades det ett antal till SJ också?/Ulf

K R

Hej!

SJ fick inga Scania-Vabis CR76 levererade till sig per definition.

Under 1968 ändrades märkes- och modellbeteckningar hos tillverkaren ifråga (även på lastbilssidan).
Kort sagt kom Scania-Vabis CR76 nu att bli benämnd Scania CR110M, på det stora hela tämligen oförändrad.

För att komplicera bilden lite förekom under övergången att beteckningen "CR76" alt. "CR76M" av Scania kunde finnas angiven
t ex på den invändiga tillverkningsskylten, detta medan den yttre märkningen angav "Scania 110".
Detta gällde bl a de tre första Scania CR110M till SJ som fick nr 1008, 1009 och 1012.

Och nu kom det alltså att levereras ett tiotal dylika Scania CR110M till SJ,
men den längre och med längre hjulbas försedda CR110L kom till SJ i ett mycket större antal.
Till och med den exotiska CR110T, en turistbuss med kaross från tyska Vetter på CR110L-chassi,
kom till SJ i tre exemplar av de sammanlagt nio byggda.
Scania själva kallade den för helbyggd trots att karossen kom från en extern leverantör.

Uppgifterna här ovan är tagna ur den även tidigare brukade SvOf skrift nr 2. Ett bra referensverk!

Vi avslutar så med en länk till en tidigare tråd på forumet med en bild på två Scania CR110M hos SJ:

https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=42568.0

mvh K R