Huvudmeny

Färg på...?

Startat av Fredrik Klint, 08 april 2023, 23:11:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

5560-5564 blev blåa precis innan Trafikstart i Norrtälje, kort sagt var det oklart väldigt länge vad man skulle köra på 677. Först var Ledbussar tilltänkta men sen ändrades det och det var b.la därför som 5000 - 5001 blev röda.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

B8RLE

#16
Detta också förklarar varför man har blåa MAN-bussar i 55xx-serien.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

buskörare

Ja, alla 55-bussar var nog tänkta till Norrtälje. Sen när det inte blev några ledbussar där, blev det tok i serien  ;D

homer

Citat från: buskörare skrivet 09 april 2023, 11:13:55 AM
Det blev väl tvunget när Norrtälje vägrade ledvagnar och Norrort blev sittandes med alla blå. Även de 4 blå boggivagnarna i Norrtälje är ommålade, de var röda från början.

Vem i Norrtälje vägrade ledbussar? förarna borde väl inte ha något att säga till om i ett sånt här läge? eller?

buskörare

Även vi förare kan få igenom mycket om man lägger fram det på rätt sätt. Jag vet att förarna (säkert inte alla, men många) inte ansåg att ledvagnar var rätt för vintriga Roslagsvägar och inte komfortmässigt (dessa, då) för så långa linjer som 677.
Vilka man hade med sig i detta (facket kanske?) har jag ingen aning om.

B8RLE

Och nu har man 5/2 boggi respektive DD på 677.  ;D
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

homer

Citat från: buskörare skrivet 09 april 2023, 18:04:42 PM
Även vi förare kan få igenom mycket om man lägger fram det på rätt sätt. Jag vet att förarna (säkert inte alla, men många) inte ansåg att ledvagnar var rätt för vintriga Roslagsvägar och inte komfortmässigt (dessa, då) för så långa linjer som 677.
Vilka man hade med sig i detta (facket kanske?) har jag ingen aning om.

Alla som har någon form av erfarenhet från busstrafik på landsväg vet ju att ledbussar är olämpliga för det mesta och gör sig bäst i stadstrafik, det är ju tyvärr inte något som någon inom SL trafiken har brytt sig om tidigare, därför är det ju glädjande att någon verkar ha vaknat i det här fallet

Lars-Håkan_E

Ledbussar var ju inga problem att använda på -70-80-90 talen.

Ersa

Citat från: homer skrivet 09 april 2023, 17:47:50 PM
Vem i Norrtälje vägrade ledbussar?

Vilka i Norrtälje protesterade inte mot tilltänkta ledvagnar på 677? Ingen. Ingen med trafikerfarenhet i området var nöjd med ett fortsatt ledvagnskrav på enbart denna linje.
Fackförbundet, förarkåren samt varenda lokal chaf/ansvarig i trafikområdet var rätt rörande överens att ledvagnar på 677 var en tämligen usel idé som det gällde att protestera mot. Vilket lyckosamt nog fick effekt.
De enda krafter som ville fortsätta med ledvagnar på linjen var väl teoretiker på Kungsholmen, som väl knappt sett eller ens åkt linjen i verkligheten, utan bara körde vidare med sina personliga tvångstankar att blåa linjer måste ha ledvagnar för traditionens skull. Även om de är så folktomma med få resande som 677 faktiskt är.

Redan när Keolis körde sitt tillsvidarekontrakt i Norrtälje, alltså några år innan det sades upp, började de fasa ut ledvagnarna, och ersätta dem med boggivagnar (inflyttade från Södermanland?) När Nobina tog över 2011 blev det ett bakslag som resulterade i många plågsamma år med blåa B9S på linjen, men elva år senare fick Transdev äntligen rätsida på det hela.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 april 2023, 20:18:25 PM
Ledbussar var ju inga problem att använda på -70-80-90 talen.

Så var det naturligtvis. Då. Men det blir lite svårt att sätta in 80-talsbussar med normalgolv och mittmotor (B10M) i dagens trafik på 677:an. De enda ledvagnar som finns idag är väl pushers tänkta för kortare sträckor, i tätort och förort. Inte över snötäckta gärden i Långhundrabygden, med enbart ett fåtal resenärer i.

Ersa

Citat från: B8RLE skrivet 09 april 2023, 19:22:32 PM
Och nu har man 5/2 boggi respektive DD på 677.  ;D

Tolv meter tvåaxlig buss skulle i de flesta fall räcka gott och väl mellan Rimbo och Uppsala. Fler resenärer är det inte som åker. Att ha max fem resenärer i bussen på denna sträcka är inte alls ovanligt, många tider på dygnet. Dubbeldäckare på linjen är helt bortkastat kapacitetmässigt, och vore i princip samma sak som att köra dubbeldäckare på 646 eller 654.

Bussmicke

Citat från: B10M skrivet 09 april 2023, 15:36:21 PM
Framgår inte om det verkligen gick i trafik som röd eller om det bara var testkörning

Än mindre om det verkligen Är nån av 5560-5564 man ser, filmen slutar ju så man får inte se vilken det är.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

#27
Till skillnad mot bussarna förr, har dagens bussar lågt golv och därmed sämre komfort. Även väghållningen är sämre på dagens låggolvade bussar.

Nu är min erfarenhet av Roslagstrafiken fortfarande rätt begränsad, men av det jag kört och hört, ser jag inget behov alls av ledvagnar där. De passar bättre i norrorts trafik.

Ersa

Klart som sjutton att dessa blå ledvagnar ska gå där de gör mest nytta, som på 670. UL kör själva inga gula ledvagnar på 1½ timme långa landsbygdslinjer med fem-tio resenärer i bussen, till och från Uppsala, så varför skulle man prompt ha såna på 677? Jo, enbart pga icke verklighetsbaserse tvångstankar. Nån annan förklaring finns inte.

Det är lite tjatigt att regelbundet upprepa sig om 677, ibland här i forumet, men mest i de korrekta kommunikationsvägarna. Men då ingen lyssnar eller förändrar något år efter år, kvarstår ju dagens fakta, som då måste upprepas vid behov. 677 är ingen linje som växt fram naturligt, med folkliga önskemål bakom, utan är en artificiell tjänstemannakonstruktion från 2008, då UL 807 "uppgraderades". Ja, det var fyndigt med linjenumret 677 på väg 77, och det hela ser nog jättebra ut på kartor med ett blått streck i öst-västlig tvärförbindelse över kartan. Men den är inte populär. Det blev inte automatiskt massa passagerare på den, bara för att den blev blå och fick krav på förortsledvagnar. Körtiden blev inte en sekund snabbare för att man drog linjen via Ar (Knivsta), utan ligger fortfarande på en timme mellan Uppsala och Rimbo, samt omvänt. Exakt samma körtid som SLO-bussen tog på sig mellan samma orter, på godsfria söndagar år 1959, på grusvägen via Östuna, enligt dåtida tidtabeller.

Ett förslag för framtiden jag sett, som är det jag gillar mest, är nog idén att lägga ner linjen och numret 677 och ersätta den med en röd 647 till Arlanda istället. Men inte bara två avgångar per vardag som det var innan 2008, utan i större omfattning än dagens 677, framförallt med utökad trafik på morgonen, med entimmestrafik från klockan 02 och fram till 09. Det är åtminstone detta arbetspendarna vill ha, och det vore ju en fördel om trafiken kunde planeras från resenärnas behov och önskemål. Givetvis räcker det då med röda kort- och boggivagnar på denna linje.

B8RLE

Ja, det blir då bättre i längden att integrera linje 677 in i linje 647. Då kan man köra normalvagnar på detta linje.
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!