Lista Transdev Norrort/Norrtälje (+lite Märsta)

Startat av virtual1, 04 november 2022, 08:29:10 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

buskörare


Stefan.D

5532 kördes i Norrtälje när Transdev tog över och flyttade till Norrort helgen som Transdev tog över, samma gäller 5533 och 5534.

Buss_nörd

/bussnörd
skriver altid upp all bus/tåg data
En väldigt intresserad buss&tåg nörd

B10M

Jo det har den varit länge, se tidigare inlägg i denna tråd:

Citat från: Bussmicke skrivet 09 april 2023, 09:30:15 AMTS kan ändra 5000-5001 från blå till röd. Enligt detta: https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=77066.msg541264#msg541264
Har mer målats om?

buskörare

Nu har man lånat bort kortvagnar från Norrtälje till Täby och fått boggi istället. Över sommaren bara. Dessutom kommer Täby/Åkersberga köra några avgångar på 676, 620, 621 och 630 nu från midsommar. Så bli inte snurriga om ni ser norrortsvagnar på Norrtäljelinjer. Och några Norrtäljekortvagnar (minst 5 enligt uppgift) på Täbylinjer i sommar.

Buss_nörd

#50
kommer det vara Täby anställda eller Norrtälje anställda
/bussnörd
skriver altid upp all bus/tåg data
En väldigt intresserad buss&tåg nörd

Ersa

Det är nog lättare att bara släppa den där mentala gränsen mellan "Täby" och "Norrtälje", och börja vänja sig vid att Stockholm Nord (återigen) kommer att närma sig mot att bli ett stort och rätt integrerat område. Denna gräns var ett kortare elvaårigt 2010-talsexperiment som nu är över.

Det skulle t.ex inte förvåna mig om personal längre in i framtiden blir anställda just i område Stockholm Nord, och inte specifikt i just Märsta, Täby eller Norrtälje.

buskörare

Citat från: Buss_nörd skrivet 25 juni 2023, 08:08:43 AMkommer det vara Täby anställda eller Norrtälje anställda

De turer som utgår från Täby/Åkersberga kommer såklart köras av deras personal med deras bussar.
Enda linjen som Norrtäljeförare kör som hör till norrorts avtalsområde, är 612 och kanske 612X. Och än så länge är det bara 676, 620, 621 och 630 som ska köras av Norrorts chaufförer. Att det sen körts ledvagnar osv, beror på bristen på chaufförer och att man lånat in personal till den turen. Inte på att man redan nu kör varandras linjer på schema.
Än så länge är det 4 st Norrortsförare som kör heltid i Norrtälje via en s.k förarpool, alltså utlånade på obestämd tid. Också det för att täcka förarbristen i Norrtälje. Vad jag hört om höstens tjänster, finns inga fler linjer än 612 som ska köras av Norrtäljes förare, men vad som händer i december vet ju ingen än. Då kan det absolut bli mer sånt och det vore väl toppen för att slippa delade pass.
Jag tycker personligen att det inte skulle bli bra att slå ihop Märsta, Norrtälje och Norrort till ett stort område. Det blir för stort och för svårt att överblicka för t.ex trafikledningen. Norrort/Norrtälje har mycket gemensamt vilket nog bara skulle gynnas av en ihopslagning. Märsta ligger ju rätt off och vi delar bara korta sträckor på enstaka linjer.
Men vad SL bestämmer i framtiden, vet vi ju inget om.

Ersa

Det mesta styrs ju redan idag från Märsta, och beställningarna för all den anropsstyrda trafiken i Stockholm Nord går väl först via Täby har jag uppfattat det. Så jag ser inte det som att det skulle "bli" dåligt med mer integreration till ett enda område, utan mera att man redan är en bra bit på väg i arbetet.

Men SL har egentligen inget med detta att göra, då detta är en administrativ arbetsfråga för operatören.