En söndagsförmiddag i Värmdöområdet (6 bilder)

Startat av DEB, 04 september 2022, 18:29:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DEB

Ja, nu är det inte så länge till man kan fota Keolis till åren komna bussar på den ljusa och grönskande delen av året i detta område. Hösten och vintern väntar runt hörnet, och i april 2023 är det tänkt att Nobina ska ta över hela trafikområdet. Jag misstänker att inga  av Keolis fordon är unga nog att övertas, och det blir om inte helt och hållet så i alla fall en största delen nya elbussar som då sätts i trafik. Så därför bestämde jag mig för att göra en förmiddagsutflykt i Nacka/Värmdöområdet, och då mer specifikt trakterna kring Gustavsberg och Värmdölandet.

Tryck på bilderna för bättre upplösning.



Keolis 5607 i början på sin långa vandring genom diverse tätorter för att slutligen nå Slussen på linje 422.



Keolis 7061 var en av flertalet röda bussar jag såg på blå-linje 474 idag. Även 7063, 7096 och ytterligare någon jag inte la på minnet sågs till under förmiddagen.



En pigg 17-åring får tjänstgöra även en söndagsförmiddag. Keolis 6433 som är mitt ute på linje 424, efter ankomst tillbaka till Gustavsberg var det 428 mot Björkvik som gällde.



Jag hade ont om bryggbilder sedan tidigare, så för att få till en sådan medföljde jag Keolis 5523 ut till Aspviks brygga. Det var spetsvändning som gällde, så här fanns inget större utrymme för att regissera och variera vinklarna.



Keolis 7067 vid hållplats Tuna, strax öster om vägskälet där 436 och 462 avviker norrut.



Avslutningsvis hann jag även med en avstickare upp mot Boda. Ljusförhållandena är tyvärr inte så bra vid lunchtid vid de båda bryggorna (Boda + Kalvsvik) för att kunna få till bra bryggbilder. Men när molnflaket precis hade passerat och solen började stråla fram när Keolis 5528 anlände hållplats Boda by vart jag inte så missnöjd ändå.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

buskörare

Det är väl inte avgjort än, så lär dröja minst 1 år till innan det är dags för nått övertagande.

Bussmicke

Jag har hört någonstans att de skulle fortsätta fram till sommaren åtminstone.
Men jag vet inte säkert.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Så länge upphandlingen inte är avgjord, lär man inte göra nått. Och om kammarätten beviljat prövningstillstånd, är det väl fortfarande en pågående process, dvs inga kontrakt får skrivas med Nobina. För norrort och Norrtälje, blev ju övertagandet närmare 1,5 år försenat. Blir det samma här, är det framåt sommaren om Keolis inte får igenom sin överklagan. Så låter troligt.

Walter

Tror tidigast sen höst 2023. Inga bussar är ju beställda än.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

DEB

#5
Det är uppenbarligen bra att gå in på bussnack och tro sig veta saker då och då, så man låter sig upplysas. :) Har inte sett några nyheter eller notiser om detta ens när jag googlat efter era kommentarer. Då är det alltså inte så bråttom som jag trodde med att komplettera Nacka/Värmdö-samlingen.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

buskörare


homer

Trevliga bilder.

Kammarätten har beviljat prövningstillstånd och nuvarande förlängda avtal får förlängas igen som längst till Augusti 2023, så någon form av direktupphandling på ytterligare 1 år är nog inte omöjligt...

Och eftersom kammarätten går på Keolis sida här finns det uppenbarligen något i upphandlingen som inte gått helt rätt till och då väntar kanske en helt ny upphandling... Ingen vet ännu hur gammal en Volvo B9S kan bli... ;D

Maven

Mycket trevliga bilder! En välplanerad fotoutflykt uppenbarligen, eftersom du lyckats fånga flera relativt glestrafikerade linjer.

Fredde

Snart har bussarna i Charlottendal lika mycket extraljus som bussar i norra Norrlands inland  :)
Trevligt bildsvep för övrigt!

elliot


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

DEB

Ja, jag trodde inte att vi skulle få se B9S från 2005 och Scania Omnilink 1 i linjetrafik i sådan omfattning i dagsläget - och då är det alltså något vi ändå får fortsätta se ytterligare ett tag framöver. :)

Citat från: Maven skrivet 06 september 2022, 10:17:18 AM
Mycket trevliga bilder! En välplanerad fotoutflykt uppenbarligen, eftersom du lyckats fånga flera relativt glestrafikerade linjer.

Tackar ödmjukast! Grunderna var välplanerade, att fota lite längre ut på ovanliga linjer ute i glesbygden. Men de faktiska platserna och bussarna var delvist en slump, beroende på hur molnen rörde sig och hur bytestider och tidtabeller förhöll sig.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Carl Eric

Citat från: DEB skrivet 04 september 2022, 18:29:23 PM



Keolis 5607 i början på sin långa vandring genom diverse tätorter för att slutligen nå Slussen på linje 422.



Roligt med bilder från mina gamla hemtrakter! Måste också säga att detta var nog den tydligaste skyltningen 422 haft!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

jocke

Nice, sagt de tusen gånger, men om jag någon gång börjar köra buss skulle de fan vara i Nacka/Värmdö.
Jag förändrar era liv med detta inlägg