Ersättning för Roslagsbanan sommaren 2022

Startat av Fredrik Gelin, 25 juni 2022, 18:00:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bältes-Assar

Ehh... ett offentligägt bolag som SL kan väl knappast betala en enda räkning utan att det är väldigt noga redovisat och spårbart vad den avser? Finns många ögon som vaktar på det där...

Gällande Österskär så tolkade jag det du skrev " Man behöver inte ens köra vidare hela ersättningslinjens längd " som att du menade att entreprenören dragit in trafiken dit. Det kanske inte var så du menade.

Maven

Om det inte finns någon trafikstörning inrapporterad i systemet som visas i Trafikläget på sl.se (kommer inte ihåg vad systemet entreprenören använder), så avslår SL Kundtjänst ansökan med motiveringen att ingen störning finns rapporterad. Det gäller även för ordinarie trafik med Buss-PC och realtid.

Bältes-Assar

Ja, och när de gör det så blir det ett ärende, så det är ju busenkelt för trafikförvaltningen att se att det är något som inte stämmer när det har kommit in några reklamationer som avslagits pg.a ej rapporterad störning.

Maven

På lite sikt ja, om någon verkligen följer upp under sommaren. Men väldigt tråkigt för den resenär som drabbas. Många av de som har störst behov av att komma i tid till jobbet är ju också de som har sämst ekonomisk möjlighet att ligga ute med tusenlappar för taxi (fungerar ersättningstrafiken dåligt så blir de förmodligen försenade mer än en gång), och som drabbas väldigt hårt om de sedan får avslag p.g.a. att entreprenören slarvat med förseningsrapporteringen.

Lars-Håkan_E

Problemet är ju att Kundtjänsten köps av en utomstående aktör vilket gör att det tar ganska lång tid från inträffad händelse innan det överhuvudtaget hamnar på rätt bord på Förvaltningen.

Det är ju heller ingen sak som flaggas som akut eller väldigt angelägen.

På Kundtjänsten sitter ju så många handläggare så det är inte alls säkert att man ser ett samband direkt, man har ju mer än bara RB:s ersättning som det reklameras över.

Sedan är det väl så att det i första hand är Transdev som är ansvariga för sina underentreprenörer (för jag antar att det inte är Trafikförvaltningen som köpt tjänsten)

Ersa

Mig veterligen gäller samma krav på skyltning och fordon för operatör och underentreprenör. Inga avgångar får vara mer än tre minuter försenade från starthållplatsen, och inte en enda ruta får vara skadad eller ens mjölkig. Det har alltid varit så förr i alla fall, men Trafikförvaltningen kanske har släppt på krav från och med i år? Beviljat en massa undantag? Det är intressant att se hur kvaliteten på ersättningstrafiken går ständigt neråt, utan att de ansvariga reagerar på hur illa ställt det är numera. Samt att vissa kan uttrycka förståelse och anse att det inte är så illa.
Men som skrevs tidigare: Det är åtminstone positivt att det inte planeras några större avstängningar på RB på flera år framöver. Istället flyttas problemet till annan spårtrafik som stängs av.