Gävle stadsbuss

Startat av Bussmicke, 17 november 2021, 23:41:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Klassisker med allt som avgår samtidigt. Vet inte om det är så idag.















//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden

Hej !

Mycket trevliga bilder från en svunnen tid.

Mvh Peter Ö

zjbus

Instämmer i trevliga bilder men inte i att 2005 är en svunnen tid det är ju modern nutid.

marciza

Instämmer också, en mycket trevlig bild serie. Speciellt gillar jag den första bilden, vilket snyggt sätt du fick med den samtidiga bussavgången.
Jag tar också normalt bilder på en individ i taget (föredrar detta normalt), men här blev det verkligen en fullträff med många bussar på en bild.

Ersa

Även om 58xx-vagnarna var hemska fordon, är bilderna riktigt fina med varma färger. Trevligt tidsdokument.

Fredrik Gelin

När byttes designen från gul till vit botten på bussarna?
Jag hittade en bild på 5811 som jag tog knappt två veckor efter Mickes besök i stan och den var uppenbarligen vit/röd då.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Walter

Gul/röd var väl stadstrafiken medan vit/röd var region? Eller minns jag fel?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Resenären

Stämmer med min bild! Vit botten i landsbygdstrafiken och gul i stan

Åkarns Kalle

Är väl fortfarande så fast annan kulör på gul
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Fredrik Gelin

Tack för snabba svar, det förklarar ju saken!

AO

Väldigt kul att se dessa bilder. Volvo 8700 satte verkligen stadsbilden under många år i Gävle! Och karavanen upp på Söder går att skåda på samma plats 20 över varje timme under dagtid, då som nu.

När det gäller lacken på bussarna så introducerades den på tidigt 2000-tal där stadsbussarna i Gävle, Sandviken, Bollnäs, Söderhamn och Hudiksvall skulle vara ljusgula och regionbussarna skulle vara vita. Båda varianterna fick ett stort rött X.  Nästa förändring skedde i samband med att X-trafik bytte till nuvarande logotype 2009. I upphandlingarna efter det fick bussarna ett nytt "X" och stadsbussarna ljusgula färg blev mer klargul.

Några undantag kom dock att göras i Gästrikland från konceptet gällande lackering;

2010 påbörjades det nya trafikavtalet med Stadsbussarna i Sverige (numer Vy) i Gävle. Avtalet gav företaget ett stort ansvar för att själva marknadsföra trafiken vilket också gjorde att företaget själva fick välja egen profil på fordonen. Det gjorde att stadstrafiken 2010-2020 hade Stadsbussarnas egna gula lackering. Sedan 2020 när Vy påbörjade det nya avtalet följer återigen stadstrafiken i Gävle konceptet för lackeringar med X-trafiks egna stadstrafikprofil.

2012 vann KR-trafik upphandlingen för Gästrikland. Nobina hade avbrutit avtalet i förväg pga dålig lönsamhet och hade också fått massiv kritik från resenärerna bland annat för konditionen på fordonen de trafikerade med. X-trafik ansåg att det behövdes en nystart för trafiken i Gästrikland och introducerade en ny Gästrikeprofil på fordonen. Det blev gula bussarna både i stadstrafiken i Sandviken och på regionbusarna. Den nedre delen av "X"et syntes i front och bak och ett vågigt penseldrag med rött prydde sidorna. Efter ett tag insåg X-trafik att resenärerna upplevde profilen på stadsbusarna i Gävle och Gästrikebussarna som otydliga. Det fanns för många olika profiler på fordonen helt enkelt. Det resulterade i att alla nya fordon som beställts till Gästrikekontraktet efter 2014 fått, hör och häpna, X-trafiks stadsbusslack, även bussarna för regiontrafik.

Så för att summera. Sedan 2014 gäller följande för nya fordon i X-trafik:
Gästrikland - Samtliga fordon gula med röda detaljer
Hälsingland - Stadsbussarna gula med röda detaljer, regionbussarna vita med röda detaljer .

Det återstår att se om det blir några förändringar gällande färgen på Hälsingebussarna efter trafikstart 2024.

Anders Noren

Vad gäller färgerna kan jag komplettera mer med historik och bakgrund (för Gästrikland i alla fall).

I Gävle sköttes busstrafiken av kommunala Gävle lokaltrafik (efterföljaren till Gävle stads spårvägar). Stadsbussarna hade, fram till början av 2000-talet (2001? 2004?), en lackering som baserades på GSS spårvagnar, dvs. rött nertill och en blek gul/krämfärgad upptill.

Utanför Gävle fanns på koncessionstiden (i praktiken fram till slutet av 1980-talet) en mångfald av färger beroende på företag. Jag minns både röda Valbobussar, vita Valbobussar med röda och oranga ränder och oranga SJ- och GDG-bussar.

På 1990-talet inordnades trafiken alltmer i landstingets X-Trafik och bussarna utanför Gävle gick vanligtvis i Swebus-lack (vita med lite rött och lite blått), vilket också sammanföll rätt bra med landstingets färger vitt och rött. Eventuellt körde Swebus för X-Trafik med bussar i bara vitt och rött eftersom jag har för mig att Swebus Stagecoach-lack aldrig syntes i den upphandlade trafiken, bara på Swebus Express.

I början av 2000-talet införde X-Trafik en enhetlig färgsättning för bussarna, där alla stadsbussar (inklusive Gävle) fick ett rött X på gul botten (en skarpare gul än GSS gula, men kombinationen gult och rött var baserad på GSS färger) medan regionalbussarna fick rött X på vit botten (baserat på landstingets färger). När Stadsbussarna i Gävle tog över Gävle-kontraktet, med helt eget utseende på bussarna, så fick det den paradoxala effekten att GSS färger användes på alla stadsbussar utom i Gävle!

Landstingets färger är sedan 2015 vitt, grönt och blått men detta har man inte låtit gälla för X-Trafik.

Finns det någon annan regional kollektivtrafikmyndighet som har hattat så fram och tillbaka med färgerna på fordonen?