Swebus 2424

Startat av 1896, 16 mars 2016, 11:14:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

I Finland:

www.bussidata.kuvat.fi/kuvat/N/Nuolikoski+Timo/FCY-559+Juke+050509.jpg

j-a

Bodde väl i Funäsdalen under SJ buss tiden och gick ofta  från Funäsdalen till Vansbro som anslutningsbuss till GDGs linje från Sälen till Göteborg på helgerna.

Lars-Håkan_E

#2
Citat från: j-a skrivet 16 mars 2016, 11:34:48 AM
Bodde väl i Funäsdalen under SJ buss tiden och gick ofta  från Funäsdalen till Vansbro som anslutningsbuss till GDGs linje från Sälen till Göteborg på helgerna.

De exakta placeringarna under SJ tiden finns det andra som kan redogöra för, men den var väl i huvudsak i Sveg?
Flyttades till Bräcke i juni 1991 och sedan vidare till Östersund vintern 1991-1992 efter att Bräcke fått leverans av 3313 (en Sc/Ajokki Vector), var sedan en tid i Strömsund.
En trevlig liten buss som hade originalmotorn kvar i a f 1993.
Fick Swebuslack (med felvänd logga) 1992
Utbjöds till försäljning i okt 1998, begärt pris 250 tkr.
Gick till Finland (Helsingfors) via Sthlm o Silja Symphony? tillsammans med andra Jämtlänningar, har tyvärr inte exakt datum i minnet nu :-( men det finns det säkert någon annan som minns.

Christian Ljunggren

2424 tillhörde från lev 1985 t o m 91-06-07 Svegs BTO med plac i Sveg fram till 89-11, då stationeringen
ändrades till Funäsdalen. Bussen alternerade dock under hela tiden inom Busstrafikområdet lite beroende på
behov. 2424 var ju 12 m lång o 2,5 m bred just för att kunna användas vid beställningsköring i Norge.
Bussen användes i veckosluts-, beställnings- och linjekörning.

Den slopades 1999 från Östersund, som den då tillhörde.
Hittar inte uppg om datumet, då den exporterades till Finland, men det torde vara 1999/2000.

Med vänlig hälsning

Christian

1896

Jag ber om ursäkt, såg nu att jag länkat till denna bild tidigare, blir ju lätt tjatigt om man upprepar sig hela tiden.

Ulf Berlin

Citat från: Kung Vasa skrivet 16 mars 2016, 13:03:42 PM
Jag ber om ursäkt, såg nu att jag länkat till denna bild tidigare, blir ju lätt tjatigt om man upprepar sig hela tiden.
:) ,men det gör inget när du hittar fina exportvagnar./Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 16 mars 2016, 12:44:38 PM
2424 tillhörde från lev 1985 t o m 91-06-07 Svegs BTO med plac i Sveg fram till 89-11, då stationeringen
ändrades till Funäsdalen. Bussen alternerade dock under hela tiden inom Busstrafikområdet lite beroende på
behov. 2424 var ju 12 m lång o 2,5 m bred just för att kunna användas vid beställningsköring i Norge.
Bussen användes i veckosluts-, beställnings- och linjekörning.

Den slopades 1999 från Östersund, som den då tillhörde.
Hittar inte uppg om datumet, då den exporterades till Finland, men det torde vara 1999/2000.

Med vänlig hälsning

Christian

Blandar jag nu ihop 2424 med 2608? vid någon lossning i Helsingfors? runt millenniumskiftet?

Christian Ljunggren

Jag har för mig att det var 2424 och 7767, men visst minnet kan ju svika.
I så fall var det 2608 och 7767 vi såg köras i land i Helsingfors, när vi åt frukost på båten.
Därav har ju ingen av något kort på denna händelse heller.

Med vänlig hälsning

Christian

S Svensson

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 17 mars 2016, 19:28:07 PM
Jag har för mig att det var 2424 och 7767, men visst minnet kan ju svika.
I så fall var det 2608 och 7767 vi såg köras i land i Helsingfors, när vi åt frukost på båten.
Därav har ju ingen av något kort på denna händelse heller.

Med vänlig hälsning

Christian
Har ett litet minne av att 2424 någon gång varit i Göteborgstrakten ?
När jag tänker tillbaka så träffade jag en person från Gävle PBR på TUR 1985 som berättade att det fanns en önskan att köra till Norge ,så därför valet av en 12 m buss. Kan man tänka sig att just i dag öppnade TUR 16 och det är 31 år sedan jag såg en 12 metare på mässan. Inte 2424 utan någon av 2419 eller 2420.