Blixt-snabb avgång från Gimo bussterminal...

Startat av WalleW, 15 februari 2016, 15:55:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW


Blandad kompott vid Gimo bussterminal en varm vårdag 2002....



Senare under sommaren, en mycket varm och kvav dag...:  Drygt fem sekunder efter att vi (alla bussar) lämnade terminal-området på samma avgångstid slog blixten ned i denna en gång ståtliga björk.
Ett enormt ljussken, en bedövande knall och ett moln av rök, vattenånga och näver-splitter fyllde luften. Bussen skakade till rejält, men varken person- eller material-skador uppstod.
Det var det närmaste jag har varit ett så kraftigt blixtnedslag. Fotot tog jag dagen efter då allt splitter var bortstädat...

/ M  v h   Walle

Stefan P

Hej

Tack för en trevlig bild. En nostalgi känsla kommer. Bussar man kört.

mvh Stefan P

Ulf Berlin

Lyckliga resenärer som får åka vanHool:)
SL bussen har ju ett SWEnummer(1607);Utlånad?/Ulf

Stefan P

Hej

Vi hade två SL- röda bussar i Knutby som gick mellan Knutby via Arlanda till Märsta de skulle vara SL- röda. Att den hamnde Gimo tyder dock på utlån.

mvh Stefan P

Matte

Citat från: Ulf Berlin skrivet 15 februari 2016, 16:48:00 PM
Lyckliga resenärer som får åka vanHool:)
SL bussen har ju ett SWEnummer(1607);Utlånad?/Ulf

Och just den 1607 ägs idag av SvOf.

WalleW

Citat från: Ulf Berlin skrivet 15 februari 2016, 16:48:00 PM
Lyckliga resenärer som får åka vanHool:)
SL bussen har ju ett SWEnummer(1607);Utlånad?/Ulf
Citat från: Stefan P skrivet 15 februari 2016, 17:23:17 PM
Hej
Vi hade två SL- röda bussar i Knutby som gick mellan Knutby via Arlanda till Märsta de skulle vara SL- röda. Att den hamnde Gimo tyder dock på utlån.
mvh Stefan P
Citat från: Matte skrivet 15 februari 2016, 17:44:34 PM
Och just den 1607 ägs idag av SvOf.

Nja, tveksamt om man var så lycklig van Hool-resenär om man steg på i Öregrund och skulle till Uppsala, ca 1,5 timmes resväg. Ljud-isoleringen under golvet verkade vara bort-tagen...  :(  Den var också en riktigt trött rackare att köra, men bortsett från motor-ljudet var den förvånande skrammel- och gnissel-fri.

Beträffande 1607... Det var ett trevligt och oväntat sammanträffande... :)

/   M v h   Walle

Ulf Berlin

Citat från: Stefan P skrivet 15 februari 2016, 17:23:17 PM
Hej

Vi hade två SL- röda bussar i Knutby som gick mellan Knutby via Arlanda till Märsta de skulle vara SL- röda. Att den hamnde Gimo tyder dock på utlån.

mvh Stefan P
Aha,kommer du ihåg vilken den andra var som ni hade?/Ulf

virtual1

Citat från: Stefan P skrivet 15 februari 2016, 17:23:17 PM
Hej

Vi hade två SL- röda bussar i Knutby som gick mellan Knutby via Arlanda till Märsta de skulle vara SL- röda. Att den hamnde Gimo tyder dock på utlån.

mvh Stefan P

Men var inte det väldigt udda tänkt? Nu vet jag inte om linje 850 existerade i Södertörn vid det tillfället, men en röd SL-buss med linjenummer på 8XX torde väl sätta myror i huvudet på de som boddei Södertörn och kom upp till Gimo då...

1896

Mig veterligt så har det enbart funnits en Alpus i trafik i Uppland, 2677, den var Swebus lackad precis som den på bilden, och den var där -99-00 när jag körde lastbil åt Skogaholms bröd på Uppsala. 2677 var bara där en kort period och blev sedan exporterad, så jag undrar om bilden verkligen är tagen -02 ?

WalleW

#9
Citat från: Kung Vasa skrivet 09 mars 2016, 12:28:07 PM
Mig veterligt så har det enbart funnits en Alpus i trafik i Uppland, 2677, den var Swebus lackad precis som den på bilden, och den var där -99-00 när jag körde lastbil åt Skogaholms bröd på Uppsala. 2677 var bara där en kort period och blev sedan exporterad, så jag undrar om bilden verkligen är tagen -02 ?

Jag är inte helt 100% säker på att det var 2002, men minnes-anteckningen på baksidan av pappers-kopian är 2002.
En annan minnes-referens jag har är att det var sista Swebus-sommaren innan KR Trafik AB tog över trafiken sommaren 2003.
Då, och året innan, var det flera ovanliga buss-typer som rullade i UL´s landsorts-trafik i Uppland, bl a en SL-röd Scania här på
lokal-linjen 850 och en Volvo från X-trafik (Österbybruks-depån?), dock bara under kortare perioder.
Jag ska kolla med gamla f d kolleger på orten vilket år blixt-nedslaget skedde, de brukar komma ihåg sådana händelser...

Uppdaterat 20 mars:

Jag har träffat några f d kolleger från den aktuella tiden, men ingen visste med säkerhet vilket år blixt-nedslaget inträffade...
bara att det var "innan KR Trafik"...

/   M v h   Walle