SJ Volvo SKV Solna - Sundbyberg (bild)

Startat av WalleW, 12 november 2015, 19:36:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

En lite udda SJ-fågel i Solna - Sundbybergs-trafiken, Volvo SKV, som bl a rullade på linjerna 10 och 11. vet ej Volvo-typen. Hade för mig att framrutorna var större...
De fanns både med pys-wilson- och automat-låda (minst en). Det var mycket mörkrött i interiören och de var mycket kalla vintertid, alltid isrosor på fönstren. Men de hade en bakre stötfångare som var mycket bra att "hänka" på längs Vackra vägen innan sandbilen hann dit... ;D



/   M v h   Walle

Björn Forslund

En "tvättbräda" även kallad "Volvo Capitol" . Volvo B657.

WalleW

Aha..!
Tack för den informationen, Björn...
Jag hittade bilden av en händelse när jag letade efter bilder på Gräddvispar...
Tvättbräda klingar mycket dovt med lindad kläpp i mitt minne, kanske i samband med denna busstyp, men Volvo Capitol har jag aldrig hört förrän nu :o .
Volvo-beteckningen, B657, känns lite förvirrande med tanke på att de senare Gräddvisp- och Raket-beteckningarna var 655.
Du har säkert ett kristallklart och uttömmande svar på det också i dessa rimfrostens och rattmüffens tider... :)

/   M v h   Walle


WalleW

Hej, Harald !
Jag såg den här bilden också, men jag kände faktiskt inte igen bussen ur den här vinkeln. Det borde jag kanske ha gjort med tanke på "hänkandet", men å andra sidan var de helt SJ-gula när den typen av fritids-verksamhet pågick... :)

/   M v h   Walle

Mr H

Citat från: WalleW skrivet 12 november 2015, 19:36:45 PM
En lite udda SJ-fågel i Solna - Sundbybergs-trafiken, Volvo SKV, som bl a rullade på linjerna 10 och 11. vet ej Volvo-typen. Hade för mig att framrutorna var större...
De fanns både med pys-wilson- och automat-låda (minst en). Det var mycket mörkrött i interiören och de var mycket kalla vintertid, alltid isrosor på fönstren. Men de hade en bakre stötfångare som var mycket bra att "hänka" på längs Vackra vägen innan sandbilen hann dit...
/   M v h   Walle

Ingen värme säger du och bra stötfångare att hänka på bak? Låter ju perfekt för de nya ägarna i Karachi, om de någonsin kom till användning!

Mr H

BengaB40

Hej! Volvos mittmotorbuss med basbeteckning B655, tillverkad 1951-1964: B656, B657 och B658 med axelavstånd 5.0, 5.5. respektive 6.0 m. Men från och med 1958 var motsvarande beteckningar på individuella enheter B65504, B65506 och B65508. "Tvättbrädorna" hörde nog till de sista med 3-siffriga ditos årgång 1957! Hoppas Björn instämmer!  Hälsn. BengaB40