Busslink Leksand

Startat av 1896, 29 september 2015, 08:49:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Busslink hade en mindre Renault buss i Leksand som man körde med på Siljansnäs, redan då var man inne på det där med att köra med mindre bussar, vad hade bussen för inv nr och reg nr ? Har tyvärr fallit ur mitt minne.  ::)

j-a

Jag var till Östersund och hämtade en Renault som skulle gå i Leksand en gång,som hade gått hos Bohmans/Busslink kan det ha varit den då? Busslink 880 OKH 542

1896

Citat från: j-a skrivet 29 september 2015, 10:20:47 AM
Jag var till Östersund och hämtade en Renault som skulle gå i Leksand en gång,som hade gått hos Bohmans/Busslink kan det ha varit den då? Busslink 880 OKH 542

Reg nr låter bekant, men inte ett tre siffrigt inv nr, men det måste ju vara den, tack j-a.  :)

Sven W

Hej

Jag ser att Buss-Micke har en bild på denna Busslink 0880, tagen i Östersund 2001. På bilden ser man också att det står nummer 145 på sidan. Det kan ju vara ett nummer i något färdtjänstsystem där bussen gått.

Hälsningar
Sven

j-a

Citat från: Sven W skrivet 29 september 2015, 12:05:18 PM
Hej

Jag ser att Buss-Micke har en bild på denna Busslink 0880, tagen i Östersund 2001. På bilden ser man också att det står nummer 145 på sidan. Det kan ju vara ett nummer i något färdtjänstsystem där bussen gått.

Hälsningar
Sven
Ja det står 145 på mitt foto på den också,kan nog va ett fd Jämtlandstrafik nr

Mussebuss

Den enda renaultbuss Busslink hade i Leksand var ett sorgligt exemplar med, om jag minns rätt, en stor målad sol på sidan och något annat krussidull. Den var väl välvilligt och snålt placerad där då trafikuppgifter saknades på annat håll kan jag misstänka. Den hade inget biljettsystem och gick ej att skylta så den användes uteslutande till personalbyte på torget med vårt enda godsbussomlopp. En annan anledning till att vi hade den i Leksand var ren snålhet, då man inte fullföljde sitt kontrakt/eller krav på godsbil för bussgods med bakgavellyft och flak. Denna Renault hade ju ganska står och låg golvyta då några stolar var urtagna för ursprunglig rullstolstransport. Men det krävdes två man att lyfta på grejerna genom dörröppningen.

Den andra renaulten som var stationerad i Leksand och som faktiskt användes till linjekörning är jag tveksam till om Busslink var inblandad i. Den stod några dagar vid leverans på vår personalparkering, men det var nog bara Dalatrafiks placering och tillfälliga uppställning innan trafikstarten. Det var ett EU-projekt tillsammans med sockenföreningen i Siljansnäs (osäker på fakta i detta), att utöka trafiken i "glesbygden" med en mindre buss som anslöt till de större bussarna och som även gick en och annan tur på helgerna. Förarna har jag för mig projektanställdes till enbart detta och samtidigt provades att ta bort zon 59 (Siljansnäs) så att det skulle bli billigare att resa till tätorten. Problemet med denna var att den enbart hade 8 platser och kunde bemannas med taxipersonal, men allt som oftast under terminstid packades det dubbla in i minibussen då ordinarie busstrafik sällan trafikerade grannbyarna Alvik/Almo/Hjulbäck under detta EU-projekt. Men som sagt, bussförarna på Busslink i Leksand körda nog aldrig denna och den garagerades aldrig där så vitt jag kan minnas.

Lars-Håkan_E

Citat från: j-a skrivet 29 september 2015, 23:46:10 PM
Ja det står 145 på mitt foto på den också,kan nog va ett fd Jämtlandstrafik nr

Ja 145 innebär en av Jämtlandsbuss gamla färdtjänstbussar.

1896

Citat från: Mussebuss skrivet 08 oktober 2015, 11:14:31 AM
Den enda renaultbuss Busslink hade i Leksand var ett sorgligt exemplar med, om jag minns rätt, en stor målad sol på sidan och något annat krussidull. Den var väl välvilligt och snålt placerad där då trafikuppgifter saknades på annat håll kan jag misstänka. Den hade inget biljettsystem och gick ej att skylta så den användes uteslutande till personalbyte på torget med vårt enda godsbussomlopp. En annan anledning till att vi hade den i Leksand var ren snålhet, då man inte fullföljde sitt kontrakt/eller krav på godsbil för bussgods med bakgavellyft och flak. Denna Renault hade ju ganska står och låg golvyta då några stolar var urtagna för ursprunglig rullstolstransport. Men det krävdes två man att lyfta på grejerna genom dörröppningen.

Den andra renaulten som var stationerad i Leksand och som faktiskt användes till linjekörning är jag tveksam till om Busslink var inblandad i. Den stod några dagar vid leverans på vår personalparkering, men det var nog bara Dalatrafiks placering och tillfälliga uppställning innan trafikstarten. Det var ett EU-projekt tillsammans med sockenföreningen i Siljansnäs (osäker på fakta i detta), att utöka trafiken i "glesbygden" med en mindre buss som anslöt till de större bussarna och som även gick en och annan tur på helgerna. Förarna har jag för mig projektanställdes till enbart detta och samtidigt provades att ta bort zon 59 (Siljansnäs) så att det skulle bli billigare att resa till tätorten. Problemet med denna var att den enbart hade 8 platser och kunde bemannas med taxipersonal, men allt som oftast under terminstid packades det dubbla in i minibussen då ordinarie busstrafik sällan trafikerade grannbyarna Alvik/Almo/Hjulbäck under detta EU-projekt. Men som sagt, bussförarna på Busslink i Leksand körda nog aldrig denna och den garagerades aldrig där så vitt jag kan minnas.

Dalatrafik marknadsförde väl den där "anslutningsbussen" i Siljansnäs, så jag har alltid trott att den Renaultbussen som brukade stå garagerad i tvätthallen i Leksand, var den som trafikerade Siljansnäs, men då har jag tydligen trott fel i alla år, så tack för info.  :)

j-a

Citat från: j-a skrivet 29 september 2015, 23:46:10 PM
Ja det står 145 på mitt foto på den också,kan nog va ett fd Jämtlandstrafik nr
Det var nog den som jag hämtade då,den hade en stor sol på sidan och en stor dubbeldörr på ena sidan,har också för mig att det sas att den skulle användas för godskörning :)