Nico och bussen med stort B...H80...

Startat av WalleW, 26 september 2015, 12:46:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

Hej; Nico!
Trevligt att Du (och kanske fler) också vurmar för Volvo B58M H&S- /  H80-bussarna. Visserligen "älskade" jag att köra Scania-Vabis CF76:orna då och då, men som pålitlig och tålig arbetshäst på intensiva linjer och i skiftande trafikmiljöer var H80 den trivsammaste busstyp jag någonsin kört. Det kan ju till en viss del ha berott på att jag kom väldigt bra överens med Wilson-lådan (och resenärerna  :) ).

Linje 503 (Marabou-linjen) var ju en relativt lång SL Råsta-linje som gick mellan Hässelby Gård och Nbt, via Hässelby villastad, Spånga, Bromsten, Marabou och Alby i Sumpan samt Vireberg och Huvudsta i Solna. Den var lättsam att köra, liksom den andra långa linjen 509 som gick mellan Brommaplan och Djursholms Ösby via Ulvsunda, Sumpan C, Vireberg, Solna C, Råsunda, Haga Norra, Bergshamra, Danderyds sjh och Mörby. Ett varv före rast och ett efter... :)... 509 var en av de linjer jag tyckte bäst om att gneta på som avbräck från 515, liksom på flyglinjen Hagaterminalen - Arlanda...
/   M v h   Walle

Nico

Hallå Walle!

Har tyvärr aldrig kört någon H80 då de försvann ur trafik medan en annan fortfarande gick i högstadiet. Kommer ihåg att det stod en drös till försäljning vid gamla Överskottslagret en bit in på 1980-talets senare halva. De var mycket sköna att åka med dock om som passagerare har man ju en hel del minnen. Minns även en del av de du nämnt i Råsta-tråden tidigare.

503 har jag inte heller kört då den omvandlades till 119 i samma veva även om den numera är delvis tillbaka som 512 mellan Solna C och Spånga stn. 509 förändrades dock inte så mycket utan det var även en av mina favoritlinjer att köra. Har suttit mer än en å annan minut och filosoferat vid Djursholms torg. Det är ju inte heller så många år sedan biten dit från Danderyds sjh. knoppades av och blev 606.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

WalleW

Ja, resenärerna tyckte också om H80-vagnarna av flera skäl. Men ibland var det som resenär lite farligt att vara bortskämd med bekväma bussar...
Jag skrev lite om det förra veckan under ämnet Trestegs-Raketerna...som ett litet "komplement"  till ämnet Trappstegs-bussar...
/   M v h   Walle

Lars-Håkan_E

H80 (eller "900 vagn) som benämningen var i Åkerby var en stadig och väl ihopskruvad buss, när jag började stifta bekantskap med modellen på -80 talet, först i Råsta och från 1985 i Åkerby började modellen närma sig sitt bäst före datum, fick man en 900-vagn på en Roslagstjänst (26:an eller 35:an) så var man ganska nöjd, på öarna med krokiga vägar passade dessa bättre än de nyare H1 (B58/Säffle) som var mjuka i fjädringen när det började gå undan i kurvorna, Fick man ett helpass på 627 med en 900 vagn blev i a f jag mindre lycklig, där var den enda fördelen de snabba bakdörrarna.

Mitt bästa minne med en sådan buss är från rampen på Åkerby våren 1987 när jag som handledare skulle ha en elev (blivande sommarbarn) på Fst 27 från Åkersberga, där var det normalt ledvagn, en av H43:orna 4572-73 eller H44A 7989-90, denna morgon blev jag dock tilldelad en 900 vagn (minns ej numret) Lossade rampkopplingarna själv för att eleven skulle slippa fläcka ner sin nya uniformskjol (på dessa fanns ingen UWE-handske)
När hon skulle backa ut bussen kom vi till punkten när det var dags att lägga om ratten, då stannade hon och sa "det är något fel på den här bussen, servon fungerar inte"
Alla som kört gamla Volvobussar vet ju att det var först från nästa bussgeneration som Volvo införde "riktig" servo av Scaniatyp på sina modeller och en elev som i sin busskortsutbildning kört CR 111:a och nyare B58 hade ju aldrig upplevt detta fenomen.
Vi skrattade gott åt detta bägge två och jag minns inget mer från den dagen så det gick sannolikt bra, jag vet att tjejen fortfarande är kvar i yrket dock inte i Norrort och läser här ibland :-)

WalleW

Hej Lars-Håkan !
Ja, nog var det skillnad på servo och servo i Scania och Volvo alltid. Tjejerna ville helst köra Capitol för jämnan, men det lät sig ju inte göras. Men nog hände det att man föll för lite smicker ibland och bytte bort en Capitol mot en Raket som någon tjej hade fått sig tilldelad för gnet, t e fotbolls-körning...
Båda Råstas övnings-vagnar med dubbel-kommando var Volvo B58M, 905 en H&S med Wilson och 731 en SKV med manuell, den senare ett riktigt hat-objekt för tjejerna med sin relativt tung-växlade låda...ihop med servon.
Vi får väl ändå vara glada och nöjda med att vi slapp slita med Tammer-servon...
/   M v h   Walle