En blå buss på linje 76...

Startat av Ulf Berlin, 23 april 2015, 11:39:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Då spårfordonen och blåbussarna har två helt olika blåa nyanser kan det ju inte vara någon som förväxlar dem. Inte ens politikerna och tjänstemännen. ;)

Fredrik Klint

Citat från: P.Ek skrivet 24 april 2015, 23:28:48 PM
4043 är väl en av de blå?

Har observerat röda ledvagnar under hela veckan på både 4an och 1an, och som sagt verkar det delvis vara på bekostnad av 77an.

Men eftersom 1an, 4an och 77an i huvudsak är Hornsbergslinjer och 76an, 2an och 3an Söderlinjer borde händelserna inte ha med varandra att göra. Alltså om en tur på Söderlinje 76 uteblir lär det vara mer naturligt att sätta in en blå Södervagn än en röd Hornsbergsvagn och vice versa.

Den var röd, men då måste jag sett slarvigt. Dock säker på att sista siffran var en trea så säg 4053 istället  :)

Lars_L

Citat från: igel skrivet 25 april 2015, 13:57:56 PM
Jag menade snarare tror politikerna nu att stockholmarna nu mogna för att man börjar köra röda bussar på stomlinjerna. Även om stockholmarna riskerar att tro att det är en buss och inte en spårvagn på hjul.

Tror nog inte ens att frågan är så politisk. Men i den tid vi lever i har ju det här snarare utvecklats. I Helsingfors fick man ju nyligen sin första orangea busslinje (550), deras Metro har ju den färgen! Malmös superlinje har ju samma färg som andra stadsbussar, men är ju en specialmodell för linjen som gjorts extra spårvagnslik (där två meter i baken nästan går bort, för att det ska se ut som en tvåriktningsvagn!)

Nä, konceptlinjer är nog här för att stanna. Däremot inser väl SL att det är bra om man kan använda "fel färg" vid fordonsbrist.

En betydligt billigare lösning är ju trots allt att låta linjenumret berätta vad det är för linje. Men där har ju SL aldrig varit så konsekventa med 7x-linjer i innerstaden som är högtrafiklinjer och bussar fortfarande på 57x-som inte är stomlinjer.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Hasse L


4043 är sedan rätt länge ommålad i rött.                                                                Odenplan 19 januari.

/Hasse

Bussmicke

När målades den om från rött till blått?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Klint

Det var ju lustigt, då var minnet rätt i alla fall då. Tack för bilden, Hasse  :)

Bussmicke

#21
Har bussen ens varit blå? Jag fotograferade 4043 som Röd ser jag nu efter koll i arkivet den 12/12 2014. 4042 däremot är blå.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Klint

Citat från: Bussmicke skrivet 02 maj 2015, 09:37:42 AM
Har bussen ens varit blå? Jag fotograferade 4043 som Röd ser jag nu efter koll i arkivet den 12/12 2014. 4042 däremot är blå.

Hos TS anges den som blå så den bör ju ha varit det, men en bevisbild vore trevligt :)

MartinMartin

Ska bli intressant att se vad det blir för färg på bussarna till linje 50  ;D

Ulf Berlin

Citat från: MartinMartin skrivet 02 maj 2015, 11:35:58 AM
Ska bli intressant att se vad det blir för färg på bussarna till linje 50  ;D
???/Ulf

MartinMartin

Keolis var ju så säkra på att SL skulle köpa iden med stombusslinje 5 så man har ju beställt blåa bussar,
återstår att se om dom rullar blå eller om man får lacka om hela högen.

Fredrik Gelin

Linje 50 kommer enligt planen att rulla med röda bussar.
//Fredrik

P.Ek

...och igår sågs 4043 åter blå på linje 4.

Buss-busen

Mycket diskussion om bussfärgen. Buss som buss. Vad är problemet?

Bussmicke

Citat från: P.Ek skrivet 31 juli 2015, 17:39:02 PM
...och igår sågs 4043 åter blå på linje 4.
Och 4044, fortfarande röd?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.