"Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".

Startat av Peter Rost, 02 februari 2015, 10:11:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: Svempa skrivet 05 februari 2015, 16:45:37 PM
Enl min skrift om dubbeldäckarna så om H28 " Vid en sådan beställningsresa inträffade en svår olycka. Bussen körde in i en balk vid Essingeleden som då var under byggnad. Två personer omkom när främre delen av övervåningen skalades av. Bussen togs ur trafik och reparerades aldrig."

Typ H31 20 lev 65 - 65 st var förbredda för Högertrafik . men byggdes inte om förren 1969. De övriga 70 dubbeldäckarna var rena högerbussar från leverans fördelade på typerna H33 20 st från Bussing och H35 50 st från Leyland.. . Ett litet frågeteckan ger dock fordonslistan som anger att samtliga H28 skrotades 1970 . Den första dubbeldäckare som skrotades var en H33 med nummer 4281 Vilken skrtades redan 1969 . Vilken buss var det som krockade med balken på Essingeleden? Av skiften fram inte att någon buss skulle ha återvänt till Fabriken. Samt att tiden med Dubbeldäckare i Stockholms lokaltrafik endast blev 14 år och att det är tveksamt att denna  busstyp någonsin återkommer .

H28:an reparerades så det står nog allt fel i skriften.  Det står i inläggen ovan vilken det var. H33:an krockade redan före Dagen H då den gick på 137:an som kördes med några nya högertrafikbussar. Där var det frågan om kollision med ett långtradarsläp och bussens främre del med förarplatsen fick stora skador.
H31 var 20 st.

Svempa

Enl Stefan :A75579 blev inte värre skadad än att den reparerades och kom i trafik igen. Det låter inte troligt att den skulle behövt skickas till Tyskland för reparation. Olyckan hände den 13 september 1965.
Enl Skriften " Dubbeldäckare i Stockholm" :så om H28 " Vid en sådan beställningsresa inträffade en svår olycka. Bussen körde in i en balk vid Essingeleden som då var under byggnad. Två personer omkom när främre delen av övervåningen skalades av. Bussen togs ur trafik och reparerades aldrig." .
Reparerades A75579  eller inte?


Lars-Håkan_E

Citat från: Svempa skrivet 05 februari 2015, 23:17:31 PM
Enl Stefan :A75579 blev inte värre skadad än att den reparerades och kom i trafik igen. Det låter inte troligt att den skulle behövt skickas till Tyskland för reparation. Olyckan hände den 13 september 1965.
Enl Skriften " Dubbeldäckare i Stockholm" :så om H28 " Vid en sådan beställningsresa inträffade en svår olycka. Bussen körde in i en balk vid Essingeleden som då var under byggnad. Två personer omkom när främre delen av övervåningen skalades av. Bussen togs ur trafik och reparerades aldrig." .
Reparerades A75579  eller inte?

Både Stefan och Björn har ju berättat att så skedde :-)

Mr H

Citat från: Svempa skrivet 05 februari 2015, 23:17:31 PM
Enl Stefan :A75579 blev inte värre skadad än att den reparerades och kom i trafik igen. Det låter inte troligt att den skulle behövt skickas till Tyskland för reparation. Olyckan hände den 13 september 1965.
Enl Skriften " Dubbeldäckare i Stockholm" :så om H28 " Vid en sådan beställningsresa inträffade en svår olycka. Bussen körde in i en balk vid Essingeleden som då var under byggnad. Två personer omkom när främre delen av övervåningen skalades av. Bussen togs ur trafik och reparerades aldrig." .
Reparerades A75579  eller inte?

Staffan och Björn har rätt!

Mr H

damiende

Hvor mange dobbeldekkere fans det i trafikk?

Daniel

Björn Forslund

Citat från: damiende skrivet 09 februari 2015, 11:55:16 AM
Hvor mange dobbeldekkere fans det i trafikk?

Daniel

SS och SL köpte totalt 93 dubbeldäckare 1963-67, varav 50 st Leyland 1967, och 43 Büssing. Det fanns tre modeller av Büssing, H28 (3 st) 1963, H31 (20 st) 1965 och H33 (20 st) 1967.

damiende

Ble de regnet som gode busser? Var de populære hos sjåfører.