"Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".

Startat av Peter Rost, 02 februari 2015, 10:11:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


HJP

****
Tack för den länken.
Lade märke till att H28:an hade takfönster. Det var en överraskning, för mig, och en kul detalj.

groenis

Någon som vet vad som hände sedan med denna provbuss ?
Büssing med takfönster och 5 växlad manuell låda?
Ombyggd till vänstertrafik?


/Lennart

Björn Forslund

Citat från: groenis skrivet 03 februari 2015, 03:22:40 AM
Någon som vet vad som hände sedan med denna provbuss ?
Büssing med takfönster och 5 växlad manuell låda?
Ombyggd till vänstertrafik?


/Lennart

Aldrig ombyggda (det fanns tre st) till högertrafik och skrotade 1969. Det skulle bli för dyrt att bygga om dem då de inte var förberedda som senare dubbeldäckare.

groenis

Frågan gäller Büssingen på filmen då den är
1:Högerstyrd
2:Manuell
3:Dubbeldäckare med glastak
4:Uppvisar dekor från annat bolag
5:Filmen är gjord 1963


/Lennart

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 03 februari 2015, 16:36:36 PM
Frågan gäller Büssingen på filmen då den är
1:Högerstyrd
2:Manuell
3:Dubbeldäckare med glastak
4:Uppvisar dekor från annat bolag
5:Filmen är gjord 1963


/Lennart

Bussen på filmen är byggd för vänstertrafik. Dessa brukade vara just högerstyrda.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

#6
Och som jag skrev ovan skrotades de 1969 efter att i huvudsak använts i SS abonnemangs- och sightseeingtrafik.
Målningen var speciellt designad för dessa bussar, röd-vit-blå nerifrån räknat.

groenis

Efter att lagt upp frågan på andra ställen så gick denna provbuss tydligen tillbaka till fabriken.

/Lennart

K R

Hej!

De tre Büssing-dubbeldäckarna (H28) anskaffades av SS för dels abonnemangs- och sightseeingtrafik samt för prov i reguljär linjetrafik.
De linjer som H28:orna provades på var linje 182 (som på filmen) och i innerstaden linje 62.
Uppgifter förekommer även om planerad provtrafik på linje 36, men den ska inte ha gått i verkställighet.

Bussarna nyttjades även i andra sammanhang som beskrivs i tidigare tråd på forumet:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=60192.0

Som tidigare nämnts byggdes inte H28:orna om till högertrafik och skrotades ca 1969/70.
Att någon av provbussarna skulle ha gått tillbaka till fabriken låter spännande,  :o
så du får gärna lämna en länk till den referensen, groenis!  :)

mvh K R

Mr G



H28:orna stod länge och "skrotade" i Hornsberg efter dagen H. Tror inte SL visste vad man skulle ha dem till. Aldrig hört talats om tidigare att någon av dem skulle ha återförts till fabriken.
吉先生

Björn Forslund

Alla tre stod sedan på Högdalenskroten, slaktade på motorer och annat som var användbart på övriga Büssing.
Om någon gått till fabriken kan det ha varit den som skadades när den körde in i en balk vid Essingeledenbygget. Om den nu inte reparerades här hemma.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 februari 2015, 11:32:23 AM
Alla tre stod sedan på Högdalenskroten, slaktade på motorer och annat som var användbart på övriga Büssing.
Om någon gått till fabriken kan det ha varit den som skadades när den körde in i en balk vid Essingeledenbygget. Om den nu inte reparerades här hemma.

Den bussen A75579 blev inte värre skadad än att den reparerades och kom i trafik igen. Det låter inte troligt att den skulle behövt skickas till Tyskland för reparation. Olyckan hände den 13 september 1965.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svempa

Enl min skrift om dubbeldäckarna så om H28 " Vid en sådan beställningsresa inträffade en svår olycka. Bussen körde in i en balk vid Essingeleden som då var under byggnad. Två personer omkom när främre delen av övervåningen skalades av. Bussen togs ur trafik och reparerades aldrig."

Typ H31 20 lev 65 - 65 st var förbredda för Högertrafik . men byggdes inte om förren 1969. De övriga 70 dubbeldäckarna var rena högerbussar från leverans fördelade på typerna H33 20 st från Bussing och H35 50 st från Leyland.. . Ett litet frågeteckan ger dock fordonslistan som anger att samtliga H28 skrotades 1970 . Den första dubbeldäckare som skrotades var en H33 med nummer 4281 Vilken skrtades redan 1969 . Vilken buss var det som krockade med balken på Essingeleden? Av skiften fram inte att någon buss skulle ha återvänt till Fabriken. Samt att tiden med Dubbeldäckare i Stockholms lokaltrafik endast blev 14 år och att det är tveksamt att denna  busstyp någonsin återkommer .

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svempa skrivet 05 februari 2015, 16:45:37 PM
Vilken buss var det som krockade med balken på Essingeleden?

Som jag redan skrivit skall det ha varit A75579.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

roggek

Citat från: Mr G skrivet 05 februari 2015, 10:21:44 AM
H28:orna stod länge och "skrotade" i Hornsberg efter dagen H. Tror inte SL visste vad man skulle ha dem till.

Man funderade aldrig på att försöka sälja dem till London eller någon annan engelsk stad?