Året var 1998..

Startat av Bussmicke, 26 september 2013, 01:40:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

MGA

Det var tider det....  :)

Tack BM :)

Stefan P

Hej

Tack för bilderna. Det var på den tiden, när det inte var en massa elektronik i bussarna.

mvh Stefan P

Kvarne

Förbenat trevliga bilder BM! :-)
704:an har jag på flera av mina tjänster...  :P
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Fredrik Gelin

Citat från: Stefan P skrivet 26 september 2013, 17:10:52 PM
Hej

Tack för bilderna. Det var på den tiden, när det inte var en massa elektronik i bussarna.

mvh Stefan P
Dock räckte det med den som var för att det skulle krångla, åtminstone i 42xx-bussarna.
Taskig värme och krånglande EDC hörde till vardagen på de bussar vi hade i Täby åtminstone.
//Fredrik

HJP

****
Mycket trevliga vagntyper.
Jag körde som X0:a på Nybodahallen, 1990-1996, och gillade dessa vagnar.
Osäker på om det var H23F vi hade, eller en liknande. Kul var det i alla fall.

HJP

Niclas Wennerlid

Citat från: HJP skrivet 02 oktober 2013, 11:58:32 AM
****
Mycket trevliga vagntyper.
Jag körde som X0:a på Nybodahallen, 1990-1996, och gillade dessa vagnar.
Osäker på om det var H23F vi hade, eller en liknande. Kul var det i alla fall.

HJP

Jo Nyboda hade H23F men blev inte speciellt långvariga där, de flyttades till Björknäs ganska omgående.
Ett Scaniagarage som fick Volvo, helt plötsligt gick det inte alls att köra ledvagn på vintern. Bl.a tyckte man att linje 165 och dess dåvarande sträckning Värmlandsvägen-Nykroppagatan var ett speciellt problemområde. Därför köpte man in H33F (Scania CN113 ALB) istället och lät ett Volvogarage få dessa H23F.

// Niclas

Fredrik Klint

Nyboda hade även H23C 4246-4255. Totalt tjugo vagnar, hälften H23C (från -93) och hälften H23F (från -95) som ersattes 1996 av 20st H33F.
Sen vet jag inte om det var utökning eller flyttar (att man blev av med en del H33F) men i slutet av 90-talet fanns även H30 och H32N (inflyttade Näckrosbussar) i Nyboda/Söderort.
Ej heller att förglömma en viss H30C 4004...

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussmicke skrivet 26 september 2013, 01:40:13 AM




Vilka minnen......

Kanske inte bussen (även om jag nog kan ha kört den om den gick över till Swebus) utan huset i bakgrunden.

Hugaligen, där på Röntgenvägen i just det huset bodde jag som nyinflyttad Norrlänning 1982-1984 på trettonde våningen.
Fy när hissen var trasig och man fick springa alla trappor för att hinna ner till den väntande 790 på väg till uttjänsten på Söder.
Tur att man hade kollegor med bra minne och hjälpsamt sinne som hade koll på vilka dagar man skulle med och väntade någon extra minut.

Niclas Wennerlid

Citat från: Fredrik Klint skrivet 02 oktober 2013, 22:06:13 PM
Nyboda hade även H23C 4246-4255. Totalt tjugo vagnar, hälften H23C (från -93) och hälften H23F (från -95) som ersattes 1996 av 20st H33F.
Sen vet jag inte om det var utökning eller flyttar (att man blev av med en del H33F) men i slutet av 90-talet fanns även H30 och H32N (inflyttade Näckrosbussar) i Nyboda/Söderort.
Ej heller att förglömma en viss H30C 4004...

Ja just det, de vagnarna hade jag glömt bort att de kom till Nyboda först.

// Niclas

Fredrik Gelin

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 02 oktober 2013, 13:16:49 PM
Jo Nyboda hade H23F men blev inte speciellt långvariga där, de flyttades till Björknäs ganska omgående.
Ett Scaniagarage som fick Volvo, helt plötsligt gick det inte alls att köra ledvagn på vintern. Bl.a tyckte man att linje 165 och dess dåvarande sträckning Värmlandsvägen-Nykroppagatan var ett speciellt problemområde. Därför köpte man in H33F (Scania CN113 ALB) istället och lät ett Volvogarage få dessa H23F.

// Niclas
Jag kan konstatera att historien håller på att upprepa sig även om det nu gäller B9:or som inte blev så långvariga i Nyboda som det från början var tänkt utan ersätts med Omnilinkleder.
Denna gång hamnade dock de flesta av Nybodas "ursprungliga" B9:or i Eriksberg och Gubbängen, men några ser ut att ha letat sig ut till Björknäs och fler är på väg...
//Fredrik