SJ buss 1733

Startat av 1896, 06 februari 2013, 15:16:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

På Blocket, ser lite skamfilad ut, men finns det någon sådan här SJ Säffle bevarad till eftervärlden ?:

www.blocket.se/dalarna/Husbuss_objekt_44810295.htm?ca=6&w=3

www.svenskbusshistoria.se/go?id=16862

Mr U

Är det verkligen en Volvo B10M... är det inte en B58:a? ???

1896

Första B10:orna kom väl -80 ?

Peter Öden

Hej !

Det fanns redan 1979 ett fåtal B 10M !

Mvh Peter Ö

Lars-Håkan_E

Hur som helst så är bussen ifråga givetvis en B58.

Det syns tydligt på bilden och tror man inte på det går det att anlita bilregistret :-)

yngrot

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 februari 2013, 15:16:05 PM
På Blocket, ser lite skamfilad ut, men finns det någon sådan här SJ Säffle bevarad till eftervärlden ?:

www.blocket.se/dalarna/Husbuss_objekt_44810295.htm?ca=6&w=3

www.svenskbusshistoria.se/go?id=16862


Lite skamfilad ???  Jisses  amalia   den bussen är nog lika bra platta till på Hölö .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 07 februari 2013, 08:19:01 AM
 


Lite skamfilad ???  Jisses  amalia   den bussen är nog lika bra platta till på Hölö ..

Bussen var tidigare placerad vid SJ Buss i Borås. Den såldes sedan till Björn Lénberg i Frufällan med finansiellt bidrag från goda vänner till honom. Lénberg sysslade med insamlingar av kläder och leksaker och körde främst till Vitryssland men även andra östländer med bussen. De som skänkte hade också möjlighet att följa med bussen för självkostnadspris och på plats se att föremålen kom till dem som verkligen behövde dem och inte till slemma affärsmän. Om jag minns rätt så tog han ungefär 15 medresande. När bussen var alltför upprostad så slutade han köra med den och upphörde temporärt med insamlingsverksamheten, men återupptog den lite senare igen och köpte till och med en annan buss, en Volvo B10M Säffle med boggi från Borås Lokaltrafik. Jag tror dock inte att den kom till användning utan det blev lastbilar som gällde.

Det är en trevlig buss med mycket historia men tyvärr har den nog för länge sedan passerat sitt bäst före-datum.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Matts Berg

Jag talade med nuvarande ägaren i förra veckan ! Hans förutsättningar för 4 år sedan när han köpte bussen var att bygga om den invändigt till husbuss! Av det blev intet. Han rev ut alla stolar i bussen sen tvärnitade objektet. Den kördes enligt honom till platsen Då och har inte startats upp sedan dess! Motorn är en Pannkaksmotor samt 5 Växlad Wilson Semiautomat växellåda Bakaxeln har Norrlandsväxel. Ett vettigt reservdelsobjekt om man har möjlighet att ställa upp den för Demontering. Hölö Skroten är inget allternativ eftersom dom inte anser det ekonomiskt att ta tillvara delarna så vill dom ha 25,000:- för att skrota den. Ägaren begär 15,000:- Men det är nog riktigt prutbart eftersom det är en liten tickande miljöbomb som måste tas omhand inom rimlig tid!!. Varför inte ta det man vill ha sedan få 1,50:-/kg för resten på Lantz Järn & Metall i Sollentuna  ;)

S Svensson

Det rör sig om en B58-65. Jag åkte medbussen när den var nästan ny. Den blev placerad för att gå till Varberg och vända där cirka kl 12.
Det var Vogel fällbara säten av en typ som finns i bussar från inv nr 1501 och uppåt fram till  cirka år 1985. SJ harde ett överskott på bussar med godsutrymme i Borås, varför den förtids slopades för försäljning.
Titta fö noga på bilden. Värmekopplingen är av typ UWE. Det är inte så många bussar som har detta.
SJ gjorde sig av med 1554 och 1832 också. Även dessa hamnade inom hjälporganisationer. 1554 målades blå och 1832 blev grön.