Bussar i Svenljunga i juni 1995

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 januari 2013, 14:52:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Den 12 juni passade jag också på att prova det nya trafikupplägget genom att åka till Svenljunga och Kinna. På den förstnämnda platsen träffade jag på tre lite udda bussar från platsen, varav dock bara en användes i linjetrafiken. Det var denna, som från början var Linköpings Trafik AB 575. Den kom sedan till Nya Vadstena Buss, som köptes av Swebus och där fick nummer 0608. När bilden togs disponerades bussen av Gustafssons Busstrafik i Limmared trots att den fortfarande var i full Swebus-mundering.


Kålleredsbussarna var ute på en abonnemangskörning med GYZ408, en då bara drygt månadsgammal Carrus Fifty. Den blev sedan Göteborgs Spårvägar 151.


FME889 åkte jag med 1987 till Gardasjön. Då tillhörde den Skaraborgsresor i Skara och hade namnet Inger efter ägarens hustru. När bilden togs stod den på Svenljunga Busstrafik och enligt SBH hann den därefter också med en session hos Kjellgrens i Tranemo och BK Buss. Lackeringen är kvar sedan tiden hos Skaraborgsresor. Varumärket finns kvar än i dag och ägs av Vartofta Buss.


Nästa gång blir det ett besök i Kinna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 januari 2013, 14:52:38 PM
FME889 åkte jag med 1987 till Gardasjön. Då tillhörde den Skaraborgsresor i Skara och hade namnet Inger efter ägarens hustru. När bilden togs stod den på Svenljunga Busstrafik och enligt SBH hann den därefter också med en session hos Kjellgrens i Tranemo och BK Buss. Lackeringen är kvar sedan tiden hos Skaraborgsresor. Varumärket finns kvar än i dag och ägs av Vartofta Buss.

Går man in på Skaraborgsresors hemsida, och även Vartofta Buss hemsida, blir man lite nyfiken. I vinjetterna visas amerikanska MCI-bussar! Vadan detta? Vartofta Buss kör väl annars med mestadels Setra?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 januari 2013, 15:19:30 PM
Går man in på Skaraborgsresors hemsida, och även Vartofta Buss hemsida, blir man lite nyfiken. I vinjetterna visas amerikanska MCI-bussar! Vadan detta? Vartofta Buss kör väl annars med mestadels Setra?

Det är väl antagligen den som gjort hemsidorna som bara hittat några bussar någonstans och inte reflekterat mer över vad det är för slags bussar. Två av dem är ju dessutom högerstyrda.

Jo, Vartofta Buss/Skaraborgsresor och familjen Carlsson liksom Skaraborgsresor och familjen Ericson tidigare kör helst Setra på sina resor. Även i linjetrafiken har Vartofta Buss gärna använt Setra men där kanske det mer är Buss i Väst som ligger bakom.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

#3
Skall påpeka att Svenljunga Buss AB samt även Ods Buss och Taxi AB inte var andelsägare i Buss i Väst AB. Dåvarande Svenljunga Buss AB kontrakterades för att köra åt Buss i Väst AB 1995. Det var tre bussar inblandade och i juni 1996 tog Kjellgrens i Tranemo AB över körning och bussar från Svenljunga Buss AB. Det har varit en del olika turer kring detta Svenljunga Buss AB och sista ägare avled i en olycka 2012. Då ägdes inga bussar.
Delar av företaget överläts till Kristiansfälts Taxi AB cirka 1996-97. Det senare har senare bytt namn till Svenljlunga Taxi AB. Numera ingår det i Sohlberg bussföretag ( Rolf Eriksson med flera ägare).

Bussen Setra AYL775 var en kort vagn som inköptes av Svenljunga Buss AB då företaget hade sålt personbilarna till några av taxiförarna. Det köptes ytterligare en Setra om jag minns rätt.
Alfredssonsmålning fanns redan på Svenlljunga tiden och bussen användes till matartrafik Svenljunga-Kinna eller Borås för resor Alfredssons ordnade. Alfredssons hade då en liten  Setra 208 och denna lämnades till Vetlanda och AYL775 togs över istället.

S Svensson


Den 12 juni passade jag också på att prova det nya trafikupplägget genom att åka till Svenljunga och Kinna. På den förstnämnda platsen träffade jag på tre lite udda bussar från platsen, varav dock bara en användes i linjetrafiken. Det var denna, som från början var Linköpings Trafik AB 575. Den kom sedan till Nya Vadstena Buss, som köptes av Swebus och där fick nummer 0608. När bilden togs disponerades bussen av Gustafssons Busstrafik i Limmared trots att den fortfarande var i full Swebus-mundering.

Lite ytterligare uppgifter. Den hade från början Östgötafärg och användes huvudsakligen för militär veckoslut ,som även kunde inträffa mitt i veckan, Linköping-Göteborg. LITA var missnöjd med bussen pga vibrationer hos motorn. Därav flyttades den till Vadstena. Därifrån övertog Swebus den men placeringen i Vadstena var inte lång.Den placerades i Borås. Den ingick i de bussar som Swebus överlät till privata åkare,ofta med mellanhand av Borås Bil AB, 608 blev sedan ommålad till Älab färg och inbytt till Vetlanda då Gustafssons fick sin första Setra 319 med nr 45021. Om jag inte missminner mig så hamnade fd 608 i Gävle trakten.
Märk att Gustafsson i Limmared var först ett Handelsbolag (ev Kommanditbolag) och senare ett AB. I juni 95 fanns verksamheten i Månstad. Fö startade busstrafiken där med skolkörning med en fd Scania från Gnosjö (CR145 ?) av Rune Gustafsson som drev taxi i Månstad. Senare utvidgades trafiken med körning åt Rolf Karlsson, Rolfs Buss och flyg. Det fanns flera Setra, varav några 215HDH, som användes.