GDG Säffle

Startat av 1896, 24 augusti 2012, 19:06:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Fernestad


S Svensson

Citat från: S Svensson skrivet 27 augusti 2012, 10:59:54 AM
När vi var i Karlstad 1982 visades ett foto på bussarna som kolliderat. Varje morgon möttes två bussar i en korsning. Så när den ena kom så körde den andra ut. Men en gång så körde båda in  i varandra. Jag hoppas inte jag fattat fel. Det är 30 år sedan.
Det var på SvOf s besök och bilden visades av verkstadsföreståndaren.
Skulle det nu vara fler olyckor inblandade så borde det väl gå få fatt på dessa också. En av olyckorna nämndes fö i DN.

Ibland finns det lite metodproblem. Skall man vara noga så fanns SKV som så kallad bifirma. Huvudnamnet var redan då AB Svenska Järnvägsverkstäderna. SKV var alltså mera varumärke på de busskarosser som tillverkades. Sedan så bildades Saab-Scania 1968. Alltså en sammanslagning emellan Saab och Scania som båda tillhörde Wallenberg sfären.Ofta kallad för Investor även om jag inte vet om de just då låg där. Saab hade ju en tid sålt Byssing och denna såldes till MAN. Det var först en adress i Trollhättan och senare var det AB Nyköpings aujtomobilfabrik  som sålde dessa. Bengt Helgesson var verksam där. I Katrineholm så tillträdde Lars-Gunnar Eriksson som försäljningschef för bussar. När ASJ tog över SKV tror jag var 1952. Vid studiebesökte som SJK gjorde maj 1964 i Linköping, så reparerades och byggdes om ett antal bussar. Inte bara enstaka utan ganska många. För Högertrafikkommissionen de flesta. ASJ I Katrineholm tillverkade en hel del. Det verkar varit diversifiering och det som inte fanns plats i Linköping och på några ställen ytterligare. En hemlighet skall avslöjas. Det fanns en fabrik i Arlöv också som bla byggde lokkorgar och senare byggde Saab 99. I Katrineholm så renodlades tillverkning mot bussar.Både då chassier och karosser. På slutet var tillverkning rationaliserad så det gick att bygga bussdelar i Södertälje. Katrineholm blev en sovstad. Katrineholm var räddningen för Norrköping då tillverkning av textilier försvann där. Kanske skulle Katrineholm gått att rädda.

Mats Karlsson

Scania-Vabis tog över ASJ-ägda Svenska karosseriverkstäderna AB (=SKV) från ASJ år 1967. Vad jag vet och sett har ASJ-namnet aldrig figurerat ihop med SKV.
ASJ byggde den sista busskarossen 1959. Fortsättningsvis byggde bara SKV busskarosser tills ASJ sålde SKV till Scania-Vabis. Åren före högertrafikinförandet byggde dock ASJ om ganska många bussar med karosser från ASJ, Skeninge och Scania-Vabis (de senare i form av CF:ar).
Om allt detta kan man läsa i den nya superba boken om ASJ:s bussbyggande i Linköping.

S Svensson

Citat från: Mats Karlsson skrivet 28 augusti 2012, 07:56:27 AM
Scania-Vabis tog över ASJ-ägda Svenska karosseriverkstäderna AB (=SKV) från ASJ år 1967. Vad jag vet och sett har ASJ-namnet aldrig figurerat ihop med SKV.
ASJ byggde den sista busskarossen 1959. Fortsättningsvis byggde bara SKV busskarosser tills ASJ sålde SKV till Scania-Vabis. Åren före högertrafikinförandet byggde dock ASJ om ganska många bussar med karosser från ASJ, Skeninge och Scania-Vabis (de senare i form av CF:ar).
Om allt detta kan man läsa i den nya superba boken om ASJ:s bussbyggande i Linköping.
Nu vet jag inte riktigt vad Du menar och vad Du läst i boken. Det var enbart busskarosserna som kallades för SKV. Allt det andra som byggdes i Katrineholm räknades som ASJ. Detta framgår i reportage i Sv Omnibustidning när det begav sig. Detta berättade fö LG Eriksson också. SKV var en del av koncernen ASJ.

Mats Karlsson

Jag avser busskarosstillverkningen. Dock står det Svenska Karosseriverkstäderna AB även på verkstadskärror och liknande till Armén.



Mats Karlsson

Citat från: Mats Karlsson skrivet 26 augusti 2012, 11:39:13 AM
1875 (DUG998) och 1876 (EDF762) var Volvo B58/Säggle lev. till GDG. Försvann 1976 efter att ha krockat (med varandra?).

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 26 augusti 2012, 22:24:27 PM
Jag får uppfattningen av att både 1875 och 1876 försvann efter nämda sammanstötning, men det kan inte stämma eftersom jag körde 1875 när jag började i Karlstad -79

Citat från: Mats Karlsson skrivet 27 augusti 2012, 06:53:45 AM
Det var Sören som nämnde här tidigare att 1875 och 1876 krockade med varandra. I mina anteckningar står det visserligen "krockad" på båda, men jag har har bara slopandeår 1976 för nr 1876.  Kan det vara så att 1876 blev mest illa däran och slopades direkt efter krocken, medan 1875 reparerades och gick några år till?

Citat från: S Svensson skrivet 27 augusti 2012, 10:59:54 AM
När vi var i Karlstad 1982 visades ett foto på bussarna som kolliderat. Varje morgon möttes två bussar i en korsning. Så när den ena kom så körde den andra ut. Men en gång så körde båda in  i varandra. Jag hoppas inte jag fattat fel. Det är 30 år sedan.

Nu, mina herrar, har jag svaret på hur det var med de krockade bussarna 1875 och 1876. De krockade var för sig på olika platser. Endast 1876 blev så illa däran att den skrotades. Den krockade med en personbil i Vintrosa 1976-05-02. Se följande tidningsurklipp som jag råkade hitta!


S Svensson

Tack för att Du  Mats hittade artikeln. Det stämde alltså inte de uppgifter vi fick i Karlstad 1982. Men tack.
Om någon har foto på den övriga kollisionen kan vi få se detta. (Det finns för jag har sett det).