Inv. nr.?

Startat av zjbus, 31 december 2011, 11:21:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

.

Björn Forslund

Det stod redan i ett tidigare inlägg i ursprungstråden om man läser ordentligt, så varför öppna en ny tråd med samma fråga?

Troligen är det 2309, som tidigare skrivet,  som hade regnummer B243, vilket kan stämma med bussen på bilden så vitt det går att se.

Mr H

Hur som helst så tyckte jag då, och tycker det fortfarande, att det var märkligt att en inte så lastgammal SJ-buss fortfarande var gulmålad. Gulmålning borde ju ha indikerat att vagnen hade varit avställd en längre tid och plockats fram just inför dagen H. Reg-numret kan ju tyda på att vagnen befunnit sig i Stockholmsområdet en längre tid. Det kan ju i alla fall inte varit så långt tillbaka i tiden som man kostade på bussen att bygga bort den bakre dörren m.m. som Björn beskrev. När upphörde man med konduktörer på SJ "Billinjegrupper" (kul benämning) runt Stockholm?

Mr H

Björn Forslund

#3
Citat från: Mr H skrivet 31 december 2011, 12:03:34 PM
Hur som helst så tyckte jag då, och tycker det fortfarande, att det var märkligt att en inte så lastgammal SJ-buss fortfarande var gulmålad. Gulmålning borde ju ha indikerat att vagnen hade varit avställd en längre tid och plockats fram just inför dagen H. Reg-numret kan ju tyda på att vagnen befunnit sig i Stockholmsområdet en längre tid. Det kan ju i alla fall inte varit så långt tillbaka i tiden som man kostade på bussen att bygga bort den bakre dörren m.m. som Björn beskrev. När upphörde man med konduktörer på SJ "Billinjegrupper" (kul benämning) runt Stockholm?

Mr H

Det fanns  10 st BF63 /SKV med bakplattform i serien 2300-2309 levererade 1953-54 för trafiken i Stockholm. Någon gång mot slutet av 50-talet sparade SJ in på kondisarna och bussarna byggdes om med borttagen bakplattform (gällde även motsv. Hägglundare och Säfflevagnar). Varför de förblev gula kan nog bero på att de blev omlackade i gult (i samband med ombyggnaden) ganska kort innan den nya orange färgen infördes, och man ville väl inte kosta på ytterligare en omlack  när de ändå skulle slopas Dagen H. En teori, som sagt, men om Uffe Essén läser detta kan han kanske berätta mera?
OBS. För att undvika hopblandning så vill jag påpeka att det är bussen i förgrunden vi diskuterar.

bilomnibussen

Jag tycker ofta att det kommer upp onödigt regeltugg av det här slaget. Det spelar väl ingen roll om man gräver upp en gammal tråd och de som skrev där behöver väl inte stå exakt för sina åsikter tre år senare, va!
Mvh Jan G

Björn Ax

Citat från: bilomnibussen skrivet 02 januari 2012, 20:59:24 PM
Jag tycker ofta att det kommer upp onödigt regeltugg av det här slaget. Det spelar väl ingen roll om man gräver upp en gammal tråd och de som skrev där behöver väl inte stå exakt för sina åsikter tre år senare, va!
Mvh Jan G

Just därför man inte brukar vilja att man drar upp gamla trådar. Det som står där kanske har ändrats över åren.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Björn Forslund

Tråden har städats på diverse ovidkommande inlägg, men fortsätt gärna diskutera bilden och dess innehåll.
Funderingar på huruvida gamla inlägg ska återupplivas eller inte tar vi i "Ordet är fritt".