Blått på 417

Startat av Hasse L, 26 september 2011, 10:45:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


AEE 311 - Mercedes O405 - SL H91 4037 - (1994).

Första styrningen med H91 för min del. Från oktober körde jag regelbundet 4038 på en förmiddag med linje 475-443-417-422 till början av mars 1997 med ett avbrott under november (lackades alla tre (4037 -39) om då, kanske?)
När kom dom till Söderhallen?


bisquit

Vad var orsaken till denna lackering!? Var det någon provmålning för stomlinje-färgen blå?

yngrot

Hobgoblin hur var dessa att köra ??   Om du minns efter alla dessa år ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Wennerlid

Jag körde dessa när de var i Hornsberg (minns inte årtalet, men någon gång i 2000 talets början) och de var ganska trevliga när allt fungerade.
Men dörrstyrning med knappar och alla dessa reglage på instrumentpanelen blev jag inte vän med.

// Niclas

Hasse L

Citat från: yngrot skrivet 26 september 2011, 17:26:20 PM
Hobgoblin hur var dessa att köra ??   Om du minns efter alla dessa år ;)
I stort sett alla andra bussar vi hade var ju B10M, så dessa mersor borde ha varit välkommen omväxling  ─  men nej, reglagen var för olika de jag var van vid. Längs motorvägen till Fisksätra trevade man i mörkret bland alla identiska knappar för värme & ventilation.... Och tryckknapp för manövrering av framdörren kan jag fortfarande inte förlika mig med.

De brukade haverera på längre motorvägsturer (kokade?), så antalet lämpliga omlopp att köra dem på var begränsat. Med vårt rullande system med fyra olika tjänster varje vecka så blev det fyra timmar med 4038 per vecka och det var väl överkomligt, men också fullt tillräckligt. Lördagar - söndagar rullade de inte, vad jag minns.

(Omväxling fick man ändå, slår det mig, vi körde en del på Söderhallens linjer 47 och 53, Scanior minsann: CR112, CN113 och MaxCi).

/H.

Niclas Wennerlid

De tjänsterna som hade innerstadsstyrning var alltid svårsålda när man satt på TX. De flesta förarna skydde dem som pesten trots att det innebar att de slapp delad tjänst.

Att det var Scania gjorde inte det hela lättare heller. Vanans makt är stor.

// Niclas

Ivo

 :) Dessa bussar var provbussar på linje 47. Innan de kom till Björknäs var de uppställda ca 1 år efter provet på linje 47. Jag gillade dessa bussar. De fungerade bra på de lokala Nacka linjerna. Jag hade fasta tjänster där jag körde en 414 in till Slussen i morgon rusningen. Packat till framrutan. Vid Slussen när jag hade en vanlig H22 eller annan ledvagn då tog det tid att tömma bussen. När jag hade en H 91 alltså en Mercedes då tömdes bussen blixtsnabbt. Bussarna fungerade som sagt var bra i förortstrafik med låga hastigheter. Men jag körde bussen på linje 420 vid ett tillfälle & då körde man motorväg då var det inte lika roligt. Körtiden räckte inte till. Men i det stora hela var det en mycket trevlig vagntyp.  :D
Ivo

Marc

En midsommar fick vi låna alla 3 bussarna till Roslagen från Söderhallen.
Själv hämtade jag ut 4038 på midsommaraftons morgon, fyllde kylarvätska på Söderhallen, tog slagen på rastlokalen på Tekniska innan avgång på 640an och toppade. Larm igen vid Arninge, kokar vid Gillinge, stopp i Söderhall för mer vatten innan vi tog oss till Norrtälje. Sedan bar det av till trafikledningen i Norrtälje och jag har för mig att mina ord var i stil med: "vagnbyte eller glöm mig i midsommar" med lite affekt och andra språkliga tillägg.
Kan tillägg att 4039 faktiskt orkade Stockholm-Hallstavik som 639a, det du Spejare! ;)

Ersa

Citat från: Marc skrivet 29 september 2011, 16:19:03 PM
Kan tillägg att 4039 faktiskt orkade Stockholm-Hallstavik som 639a, det du Spejare! ;)

Oj! SL-tjänstemännen måste ha stått längs Edebovägen i Häverödal, applåderat och med tårar i ögonen utbrustit: "Så vackert! Precis rätt typ av stadsbuss för denna typ av landsbygdslinje! Det här måste vi införa krav på!" ;)

virtual1

Å här har vi en av de kanske sista bilderna på denna, tyckte de var lite trevliga att åka i som omväxling, men nån större komfort erbjöd de inte... De avslutade väl sin karriär mestadels på 144 o 160 i söderort om jag inte har helt fel.