Ö-viksbuss 72

Startat av 1896, 14 september 2011, 19:48:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Den bild måste ju vara helt fel:

www.svenskbusshistoria.se/go?id=26072

mil

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 september 2011, 19:48:11 PM
Den bild måste ju vara helt fel:

www.svenskbusshistoria.se/go?id=26072

varför är det fel? står ju faktiskt som notering att bussen fått ny kaross i finland

Robert T

Galet!
Kan det verkligen vara vettigt att bygga en ny kaross på ett så gammalt chassi?

Kai Sillanpää

Citat från: Robert T skrivet 14 september 2011, 20:01:32 PM
Galet!
Kan det verkligen vara vettigt att bygga en ny kaross på ett så gammalt chassi?

Angående denna buss sade sig Pekola-chefen lita på gammal och tillförlitlig teknik utan alltför mycket elektronik.  :)

Robert T

Citat från: Kai Sillanpää skrivet 21 september 2011, 17:37:31 PM
Angående denna buss sade sig Pekola-chefen lita på gammal och tillförlitlig teknik utan alltför mycket elektronik.  :)

Det är ju i och för sig ganska vettigt. Men man lär ju renovera upp precis allt och det lär ju inte bli speciellt mycket billigare än nytt?

Vettigare är ju i så fall att göra som Kabus, bygga sin egen buss med nya och väl testade komponenter. Då får man dessutom lite mer miljövänliga prylar. Det kommer en ny version av Cummins 6,7L nu. Den har 350hk och ca 1100nm. Borde räcka som motor i en buss. Bättre och mer bränslesnål än en gammal THD102KB...

L-G Lassander

Citat från: Robert T skrivet 21 september 2011, 21:02:22 PM
Vettigare är ju i så fall att göra som Kabus, bygga sin egen buss med nya och väl testade komponenter. Då får man dessutom lite mer miljövänliga prylar.

Att tillverka en egen bussmodell idag är fruktansvärt dyrt. Det finns mängder av tester som måste göras, och eftersom tillverkningsvolymerna inte blir stora, blir priset för en buss därför mångfaldigt jämfört med en vanlig serietillverkad buss.

Att bygga på gamla chassin har alltid varit vanligt i Finland. Det har sina rötter i efterkrigstidens fattiga år, när det rådde brist på allt och man var tvungen att ta det som fanns. Sedan lämnade det kvar som tradition i ett antal företag, tills EU nu tydligen satt stopp för detta i något av sina direktiv. Då har man istället börjat rekonditionera gamla vagnar i Turkiet, Estland och Polen.

För det mesta använde man sig av egna chassier, som var i gott skick, men vars karosser antingen blivit omoderna, eller hade börjat ta skada på ett eller annat sätt. Det var alltså ett billigt sätt att få en "ny" buss till linjer med låg belastning eller omlopp med få mil. Helt ovanligt har det heller inte varit att man köpt in gamla och billiga bussar från Sverige och Norge, och byggt ny kaross på dessa.

Karosserna som byggdes på dessa gamla underreden var oftast finska. Under 80-talets slut byggdes dock en större mängd portugisiska karosser på gamla Volvo och Scania chassin, såväl mittmotor som frontmotor. När jag för 13 år sedan började jobba på Borgå Trafik, hade vi snabbt räknat 7 omkarroserade bussar, alla på Volvo B58 med finska Lahti Falcon karosser, förtom en med portugisisk Camo och en VanHool Alizée.
Det var även helt upp till den som skulle ha bussen, hur mycket arbete som lades ned på chassit. Snålaste byggde på ett i stort sett orenoverat chassi.

Ersa

#6
Citat från: Robert T skrivet 14 september 2011, 20:01:32 PM
Galet!
Kan det verkligen vara vettigt att bygga en ny kaross på ett så gammalt chassi?

Galet är väl mera slit-och-släng-mentaliteten och kapitalförstöringen som vi har i Sverige just nu?
Vi kastar verkligen bort "gamla" fullt fungerande chassin för att våra miljöregler är så extrema, och därför är det inte så underligt att finländarna köper upp vårt "skräp" billigt, och därefter fixar till det och kör med det i 10-15 år till.
Även i England var det väl förr vanligt med nya karosser och drivlinor på gamla chassin? För oavsett vad den svenska überstränga miljözonslagen säger, så är det väl ändå inte chassits årsmodell som bestämmer hur gammal och miljöfarligt fordonet är, utan motor och avgasreningssystem!

För övrigt skulle det vara rätt kul att ta hem ovanstående Kiitokori OmniStar till Sverige om bara åtta år, för att redan då köra skattefritt! :D

Robert T

Jag är väl lite miljöskadad och tänkte att alla bussar går 150 000 mil i Sverige som våra i Uppland.
I själva verket är det väl fullt med bussar som bara går säg 60 000 mil när dom är klara här. Dessa har ju mycket kvar att ge.